پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
شعر اربعین ماهیت معرفت‌ شناسانه و ظلم ستیزی عاشورا دارد

آذربایجان‌غربی-مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی گفت: شعر اربعین در واقع ماهیت معرفت شناسانه و تداوم نهضت الهی امام حسین(ع) و قیام ظلم ستیزی عاشورا دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار، عصر پنج‌شنبه، در محفل شعر «چلّه عشق حسین(ع)» که در محل حوزه هنری استان برگزار شد، ضمن  معرفی ماهیت شعر اربعینی در ادبیات مسلمانان، گفت: شعر اربعین در واقع ماهیت معرفت شناسانه و تداوم نهضت الهی امام حسین(ع) و قیام ظلم ستیزی عاشورا دارد که شاعران مسلمان در طول تاریخ و در دوره معاصر حتی شاعران غیر مسلمان آزاده، این موضوع ضد ظلم عاشورایی و اربعینی را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی افزود: در چند سال اخیر با جهانی شدن جنبش اجتماعی، سیاسی پیاده‌روی اربعین، شعر اربعین در ایران و دنیا وارد مرحله جدیدی شده و جهانی می‌شود.

قلیزاده‌علیار با معرفی کتاب ادبی «هدیه بنی هاشمی» گفت: این کتاب توسط مرحوم سید احمد بنی هاشمی تبریزی، 70 سال پیش از برگزیده اشعار آیینی به زبان آذری، انتخاب و تدوین شده و بخشی به اشعار ترکی اربعینی اختصاص دارد که جزو بهترین سروده شعرای آذربایجان تا دهه ۱۳۳۰ است.

همچنین حسین علیزاده، از ادبا و روزنامه نگاران ارومیه، طی سخنانی از نقش استاد حاج بیت الله در ارتقای شعر دفاع مقدس و شعر آیینی از دهه ۶۰ تاکنون پرداخت و تاثیرگذاری وی در شعر معاصر استاد را بسیار مهم برشمرد.
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم جمعی از شعرای ارومیه و مهمانانی از سلماس و تبریز، حضور داشتند و ۳۰ نفر از شاعران حاضر اشعار خود را در موضوعات آیینی، اربعین، عاشورا و اجتماعی به زبان فارسی و ترکی قرائت کردند.

شاعر انقلاب و دفاع مقدس و آیینی استاد بیت الله جعفری، استاد غلامرضا دانشفروز، غلامعلی کریمی، ویدا افضلی، حیدر بابایی، محمدتقی آقازاده، حمید اکبری، محمدرضا قربانی، محمد لطفی، میلاد حافظ، مهدیس نجفی، مهدی پاکروی، تبسم رضازاده شدتی، سید صالح غفاری، سحر افضلی، میرحسین سعیدی، نازیلا علیلو، فاطمه جهانگیری، مرتضی یوسفی، اتابک تیموری، حسین علیزاده، خدیجه حسنپور، شیدا مرادیان، مائده پیرساده، و محمدرضا قربانی شاعر آیینی و مجری برنامه به اجرای اشعار مرثیه اربعینی پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها