چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
برندسازی گردشگری وظیفه‌ آشنایی‌زدایی برای گردشگر را برعهده دارد/ تهران؛ قلب تپنده ایران

احسان میراب‌زاده، نویسنده‌ تخصصی کتاب‌های راهنمای گردشگری با موضوع تهران بر این باور است که برندسازی گردشگری وظیفه‌ آشنایی‌زدایی برای گردشگر را برعهده دارد. برندسازی گردشگری، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای سیاست‌گذاری و تبلیغات گردشگری در شهرها به شمار می‌آید.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): برندسازی گردشگری، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای سیاست‌گذاری و تبلیغات گردشگری در شهرها به شمار می‌آید و برندهای گردشگری شهرستان‌های استان تهران می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد. احسان میراب‌زاده با همکاری علی رفیعی توانسته‌اند با انتشار کتاب‌هایی در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران تاثیر بسیاری در این برندسازی داشته باشند.

احسان میراب‌زاده پژوهشگر، نویسنده و ناشر مجموعه کتاب‌های پالتویی ۱۶جلدی «معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی شهرستان‌های استان تهران» که از نوروز سال ۱۳۹۰ تاکنون همه‌ساله از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران چاپ و توزیع و تاکنون ۱۲ بار بازچاپ شده است درباره‌ این کتاب‌ها می‌گوید: ۱۵ سال پیش بود که برای شهرستان‌های استان تهران براساس ظرفیت‌های گردشگری آنها برندسازی کردیم: «تهران؛ قلب تپنده ایران، ری؛ میراث‌دار کهن ایران، شمیرانات؛ نگین البرز، رباط‌کریم؛ سرزمین تپه‌های باستانی، ورامین؛ وارنای کهن، دماوند سرزمین اسطوره‌های ایران‌زمین، فیروزکوه؛ سرزمین قلعه‌های باستانی، ‌پاکدشت؛ شهر گل و گیاه، اسلامشهر؛ سرزمین یادگارهای کهن برندهایی هستند که از سال ۱۳۸۸ و براساس ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، تاریخی و طبیعی هر شهرستان خلق شدند و نوروز امسال ۱۴ ساله می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: آن موقع البته هنوز استان البرز از تهران جدا نشده بود که بعدها با تشکیل شهرستان‌های جدید و تغییرات در تقسیم‌بندی استان تهران، این برندسازی به ۱۶ عنوان تغییر یافت: «شهریار؛ گهواره روستاهای شگفت‌انگیز، قرچک؛ گنجینه زبان و فرهنگ‌های گوناگون، بهارستان؛ گذرگاه اقوام ایران‌زمین، پردیس؛ بهشت ییلاقی، قدس؛ سرزمین خوش آب‌وهوا.

این نویسنده‌ تخصصی کتاب‌های راهنمای گردشگری با موضوع تهران بر این باور است که برندسازی گردشگری وظیفه‌ آشنایی‌زدایی برای گردشگر را برعهده دارد و بیان می‌کند: به عنوان مثال وقتی از پاکدشت صحبت می‌کنیم کمتر کسی می‌داند که ۱۲۰۰ هکتار گلخانه در پاکدشت وجود دارد و اینها یعنی یک ظرفیت نهفته برای گردشگری در این شهرستان. درحالی که پاکدشت در ذهن عموم به عنوان شهرستانی صنعتی آشناست. حال وقتی برند «شهر گل و گیاه» را برای پاکدشت ترویج می‌کنیم، می‌تواند کارکرد گردشگری از نوع تجربه‌گرا را به این شهرستان افزوده و از صرفاً صنعتی‌بودنِ آن نزد مخاطب آشنایی‌زدایی کند که اتفاقی خوب برای رونق گردشگری در پاکدشت است.
  
دوره‌ ۱۶ جلدی کتاب‌های پالتویی «معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی شهرستان‌های استان تهران»، امسال برای چهاردهمین بار بازچاپ شده و از سوی انتشارات حیات هزار افسان منتشر و از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران عرضه شد. 

از این مجموعه، دو عنوان کتاب معرفی ورامین و پاکدشت مورد ویراستاری محتوایی جزیی قرار گرفته است. درباره ورامین به موضوع «شهر ملی شیشه و آبگینه» پرداخته شد و در پاکدشت به موضوع «گردشگری کشاورزی» در محور جاده فیلستان و اطراف.



همچنین دو عنوان کتاب «ری؛ میراث‌دار کهن ایران» در ۶۰ صفحه و «شمیرانات؛ نگین البرز» نیز از این مجموعه‌ی ۱۶ جلدی در ۱۵۶ صفحه با محتوای نو منتشر شد. 
کتاب «شمیرانات؛ نگین البرز» در بخش مرکزی شمیرانات (تجریش) بر مسیرهای پیاده گردشگری و جاذبه‌های شاخص تاریخی پراکنده پیرامون آنها استوار گشته است و دو مجموعه‌ی فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و نیاوران نیز به دلیل گستردگی و اهمیت‌شان در گردشگری شمیرانات به صورت مجزا معرفی شده‌اند.
 
گذشته از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مسیرهای کوه‌پیمایی (طبیعت‌گردی) شمیران نیز اهمیت قابل‌توجهی در گردشگری تهران دارد که در این کتاب، صرفاً به معرفی ۶ مسیر آشنا از مسیرهای ۸ ‌گانه‌ صعود به قله توچال (پُر ترددترین قله‌ی ایران و مهم‌ترین قله‌ پایتخت) از جناح جنوبی آن پرداخته‌شده است؛ مسیرهایی که سال‌های دور و درازی است علاقه‌مندان کوهنوردی را به سمت خود می‌کشاند.

مسیرهای ۶ گانه‌ آشنا برای کوه‌پیمایی در شمال تهران (شمیران) شامل مسیرهای دارآباد، کلک‌چال، گلاب‌دره، دربند، ولنجک و درکه می‌شوند. این مسیرها هرچند عمومی و پیمایشی / کوه‌پیمائی هستند اما دره‌های فرعی دامنه‌های جنوبی البرز که همگی از طریق این مسیرها قابل دسترسی‌اند، دارای جاذبه‌های اغلب ناشناخته برای گونه‌های مختلف طبیعت‌گردی‌اند.



کتاب «شمیرانات؛ نگین البرز» پس از مسیرهای کوه‌پیمایی به مناطق حفاظت شده‌ شمال تهران و شمیرانات و بوستان‌های جنگلی آن پرداخته و سپس شما را به صورتی اجمالی با روستاهای دو بخش رودبار قصران و لواسانات آشنا می‌کند. کتاب، در پایان با جداول پناه‌گاه‌ها و جان‌پناه‌ها و مهمترین آبشارهای شمیرانات به پایان می‌رسد.

کتاب «ری؛ میراث‌دار کهن ایران» نیز با مروری کوتاه بر ساخت شهر باستانی ری به دست به هوشنگ پیشدادی پسر گیومرث (کیومرث) و بررسی موقعیت جغرافیایی و تاریخی آن در تمام اعصار و ازجمله قرارگیری آن در مسیر جاده استراتژیک ابریشم به حکومت آل‌بویه می‌رسد که این شهر را به مرکز سیاسی فرهنگی ایران و جهان اسلام تبدیل کرد. سپس با اشاره‌ای، از فراز تاریخ ری پس از حمله سلطان سنجر و زمین‌لرزه ویرانگر در سال‌های 509 و 554 خورشیدی و یورش برق‌آسای لشگریان چنگیز خان در سال 617 و حمله تیمور لنگ در سال 765 خورشیدی می‌گذرد و در ۶۰ صفحه به معرفی محور زیارتی - سیاحتی ری می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها