یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کمبود کارگاه‌های آموزشی شعر دفاع مقدس/ از افراط و تفریط در اشعار آئینی پرهیز شود

آذربایجان‌غربی- بانوی شاعر ارومیه‌ای معتقد است در شعر آیینی بایدها و نبایدهای زیادی است که دوری از افراط و تفریط ازجمله مهمترین آنها است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: پس از انقلاب اسلامی، زنان شاعر نقش چشمگيری در ادبيات داشته‌اند. آنچه در ضمير ناخودآگاه زنان شاعر پس از انقلاب به چشم می‌خورد، خلق شعر متعالی است. در صحبت درباره زنان و شعر دفاع مقدس به چند مورد اصلی بر می‌خوریم که باید در باب آن‌ها سخن بگوییم. کلیت قضیه این است که ادبیات زنان در حوزه شعر دفاع مقدس مغفول مانده است.

نازیلا کاظم علیلو از جمله بانوان شاعر ارومیه‌ای است که حدود دوسال است در حوزه شعر آیینی، دقاع مقدس و طنز فعالیت می‌کند، و به‌مناسبت هفته دفاع مقدس با وی با گفت‌وگو نشستیم.

- بانوان شاعر آیینی چه محدودیت‌هایی دارند؟

در حوزه شعر آیینی و دفاع مقدس محدویدت‌هایی هست ولی تنها شامل بانوان نیست و حمایت نشدن در مقوله چاپ و انتشار آثار یکی از این محدودیت‌ها است که معمولا حمایتی وجود نداره وشاعران معمولا خود اتکا هستند.

در شعر آیینی بایدها و نبایدهای زیادی است که  حرمت نگهداشتن در حق معصومین(ص)، دوری از افراط و تفریط و پرهیز از افسانه‌سازی در این خصوص جزو مهمترین آنها هستند، ولی برای شاعران جوان که آگاهی کاملی ندارند متاسفانه گارگاه‌هایی که خاص این حوزه باشند وجود ندارد.

- اگر بخواهیم آسیب‌های شعر در حوزه دفاع مقدس را مشخص کنیم، به نظر شما، مهم ترین آنها کدام است؟

از آسیب‌های شعر دفاع مقدس هم می‌توان به بیگانگی نسل‌های بعد از جنگ و شاعران این نسل با فضا و واقعیت‌های دفاع مقدس و باز نبود کارگاه‌های یادگیری وتبادل نظر دراین مقوله عنوان کرد.
 
- چطور وارد حوزه طنز شدید؟

من پس از چند ماه که با انجمن شعر و ادب حوزه هنری ارومیه و استاد سلیمان‌پور آشنا شدم اولین بار برای کارگاه طنز که معمولا ماهی دو بار تشکیل می‌شود شعر طنز نوشتم و خواندم که مورد توجه استاد قرار گرفت و ایشان خواستند که ادامه بدهم ولی من به‌عنوان یک زن، تردید داشتم که آیا یک زن می‌تواند طنزپرداز باشد، ولی ایشان با تشویق‌های مکرر و راهنمایی‌های بی‌دریغ به من جسارت و امید دادند و من تاکنون به اندازه دو مجموعه قابل انتشار شعر طنز نوشته وارائه داده‌ام.

- بیشتر شعرهای شما در حوزه دفاع مقدس هم آیا به‌صورت طنز است؟

در حوزه دفاع مقدس به شیوه امروزی، یعنی مقاومت و آگاهی در مقابل خدعه‌ها، فضا‌سازی‌های ناامیدکننده دشمن، انتقاد از دشمنان وطن، نقش ولایت فقیه در این مقاومت و دادن پاسخ‌های شکننده به دشمنان، از طرف این عالم فرزانه، بله گاه شعر طنز هم دارم.

-به عنوان یک بانوی شاعر و طنزپرداز این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از تردیدهای من که نسبت به طنز پرداز بودن یک زن از بین برد این است که دیدم حرف‌ها  و تلنگرهای زیادی است که وقتی در قالب طنز گفته می‌شود، مورد قبول واقع می‌شود و این کار حتی از طرف کسانی که گاهی وقت‌ها در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی موضع مخالفی دارند. بنابراین در این حوزه جای فعالیت و کار زیادی دارد و لازم است مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد وحمایت شود.

من طنز را به‌عنوان یک زن بدون هزل و در چارچوب ادب می‌پسندم و عمل می‌کنم.
 
-آیا کتابی چاپ کردیده‌اید؟

 چاپ اشعار با محتوای ضعیف و بعضا دارای اشکالات اساسی ضربه بزرگی  به دنیای شعر، فرهنگ، ادب است و آشفته‌بازاری درست می‌کند که بعضا خوانندگان رو هم آشفته میکند. بله من اگر بخواهم کتاب چاپ کنم از نظر کمیت می‌توانم چهار مجموعه شعر به چاپ برسانم که دو مجموعه در قالب طنز، یک مجموعه شعر آیینی و یک مجموعه غزل‌های کوتاه عاطفی است، ولی من اشعار خودم را حتی با اینکه در محافل مورد استقبال واقع می‌شود از نظر کیفی در حد چاپ نمی‌بینم و اعتقاد دارم که باید پخته‌تر و قابل قبول‌تر  شود و حداقل خود من را قانع کند تا بتواند مخاطب من را هم قانع کند و مورد قبول واقع شود.

استاد سلیمان‌پور با تمام بزرگواری از من به‌عنوان پدیده در طنز یاد می‌کنند ولی من میگم تازه اولین قدم از یک راه طولانی را برداشتم و تا رسیدن به مقصد بسیار باید بخوانم و بنویسم و یاد بگیرم.

من در این حوزه کاری نکردم که بتوانم اسمش را موفقیت بگذارم و تنها موفقیتی که کسب کرده‍‌ام آشنایی با دوستان و اساتید  است ولی دوست دارم بتوانم در قالب شعر طنز، جهاد تبیین و روشنگری کرده و انجام وظیفه کنم.

شعر من در سه جشنواره استانی در حوزه دفاع مقدس رتبه آورده ولی برای من هنوز چیزی بنام موفقیت نیست و موفقیت کسب اول رضای خدا در همه چیز نه تنها در شعر و سپس داشتن صفاتی در شعرم است.
 
-سخن آخر؟

خوب به‌عنوان حرف آخر از مسئولین و کسانی که می‌توانند در این حوزه یعنی شعر و ادبیات دفاع مقدس کاری کنند و اختیاراتی دارند درخواستم این است که واقعا قدر قلم‌هایی را که در راستای احیای ارزش‌های انقلاب، زنده نگهداشتن یاد شهیدان کشور و معرفی شایسته  آرمان‌های امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر فرزانه‌مان برمی‌دارند، بدانند و از صاحبان این قلم‌هاحمایت و پشتیبانی شایسته داشته باشند. چرا که این قلم‌ها نقطه مقابل قلم‌های خیانتکاری هستند که در مسیر تضعیف و تخریب و از بین بردن این آرمان‌ها، ریشه و هویت ما گام برمی‌دارند. و امیدواریم شعر دفاع مقدس در حوزه زنان به تحولی برسد. 

و در پایان شعری را برای شهدای امنیت می‌خوانم؛
بر بال ملک نوبت پرپر شدنت شد
لبخند بزن،گاه کبوتر شدنت،شد
مادر زخدا خواست،تناور شدنت را
تا مست تماشای تناور شدنت،شد
اندر صدف خویش بپرورد، وجودت
تا زاده شدی، لحظه گوهر شدنت، شد
درباغ پدر زادی وقد راست نمودی
در سایه  او فصل صنوبر شدنت،شد
آن غیرت عباسی وآن عشق حسینی
بر حال وطن راز مکدر شدنت شد
کفتار به رقص آمد و یک شهر بهم ریخت
در قائله هنگام به خون تر شدنت،شد
در عرصه  امنیت وحیثیت، میهن
مهتاب شبی، نوبت اکبر شدنت،شد
باور ننمودند، گروهی دل پاکت
شاید که زمان عامل باور شدنت،شد
گویید به مادر که دلت رفت زدستت
ایران همه شرمنده مادر شدنت،شد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها