محمود اکرامیفر، شاعر، در مقایسه وضعیت شعر و داستان در نسبت با مخاطب آنها، تاکید دارد که نباید مصداق لفظ «مخاطب» را با مصداق لفظ «خریدار» یکی دانست. وی میگوید: خریدار داستان بیشتر است ولی فروش کمتر کتابهای شعر بدان معنا نیست که شعر مخاطب کمتری دارد.\
وي ادامه داد: انسان در طول زمان ثابت نيست و شرايط پيرامون او مثل شرايط طبيعي، اجتماعي، خانوادگي و فرهنگي نيز متغير است. پس چون در شرايط متغيير زندگي ميكند و موجودي اجتماعي است سعي ميكند خودش را با محيط اطرافش وفق دهد.
اكراميفر اشاره كرد: ممكن است هر انساني در ابتدا به هنر يا رشته خاصي روي آورد؛ اما در گذر زمان نوع علاقهمندي و فعاليتش تفاوت كند و به سمت ديگري تغيير جهت دهد.
وي يادآور شد: در شرايط جامعه ما نيز چون شرايط متغير است و فرصتهايي كه انسانها به دست ميآورند معمولا هماني نيست كه به آن علاقه دارند، لذا زمينه فعاليت افراد متفاوت و در حال تغيير است.
اين شاعر تاكيد كرد: درباره شاعراني كه به داستاننويسي روي آوردهاند، شرايط خاص و دلايل متعددي از جمله همنشيني با داستاننويسان، سرخوردگي از فضاي شعر و يا شرايط زندگي شاعر در تغيير رويه شاعر و گرايش او به سمت نوشتن داستان موثر است و نميتوان يك دليل را براي اين امر مطرح كرد؛ چراكه دلايل متعدد فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و خانوادگي در اين امر موثر است.
وي اظهار داشت: گاهي شاعر ميخواهد روايت كند پس به سمت قالب مثنوي ميرود. گاهي حرفي در فضاي عاشقانه دارد و به غزل روي ميآورد؛ اما گاهي مسئله و حرفي كه شاعر مي خواهد بيان كند در قالب شعر نميگنجد و شاعر به داستاننويسي رو ميكند.
اكرامیفر تصريح كرد: بسته به حرفي كه شاعر براي گفتن دارد ظرف آن كه همان نحوه بيان است، تعيين ميشود. نبايد در اين ميان نقش مخاطب را ناديده گرفت. در حال حاضر خریدار داستان بيشتر است. مخاطب شعر نياز ذائقه شعري خود را از طريق رسانههاي ديداري و شنيداري با شنيدن اشعاري كه در آنها خوانده ميشود بر طرف ميكند و اين در حالي است كه داستان مجال كمتري براي مطرح شدن به چنين شيوهاي دارد؛ پس رمانها خوانندگان بيشتري دارند.
اين شاعر ادامه داد: البته داستان گرهافكني، گرهگشايي و كشمكش و جدال نيز دارد كه براي مخاطب جذابتر است و به فروش بيشتر كتابهاي داستان كمك ميكند. اما بايد توجه داشت كه فروش كمتر كتابهاي شعر بدان معنا نيست كه شعر خريدار كمتري دارد.
وي اشاره كرد: تمامي اين دلايل در تغيير جهت يك شاعر به سمت داستان و يا بر عكس موثر است و هر كدام از آن ها مي توانند در فضاي جديد نيز موفق باشند.
اكرامي فر يادآور شد: در اين ميان افرادي هستند كه در فضاي جديد پيشرفت چنداني نمي كنند و دوباره به همان شاخه قبلي فعاليت خود باز مي گردند.
نظر شما