دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۶
نخستين نگاشت سند برنامه درس ملي تاليف شد

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش در كنفرانس مطبوعاتي صبح امروز (دوشنبه) در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، از تاليف نخستين نگاشت سند برنامه‌ درس ملي خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام علي‌ ذوعلم در جمع خبرنگاران گفت: تاليف اين سند سه سال به طول انجاميد و اكنون اين پروژه به مرحله پاياني خود رسيده است و فردا در همايش «هم‌انديشي نخستين نگاشت سند برنامه درس ملي» پيش‌نويش آن ارائه مي‌شود.

وي افزود: بعد از ارائه پيش‌نويش، اين سند تا دو هفته آينده و در آستانه ميلاد حضرت محمد(ص) و عيد نوروز، به جامعه فرهنگي ارائه مي‌شود و بعد از انجام نظرسنجي‌هاي لازم درباره برنامه درسي، به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش خواهد رسيد.

حجت‌الاسلام ذوعلم درباره سند برنامه درس ملي گفت: از سال‌هاي گذشته درباره محتواي كتاب‌هاي درسي و كمك آموزشي نقدهاي فراواني صورت مي‌گرفت لذا براي از بين بردن اين مشكلات، سند برنامه درس ملي تاليف شد.

وي با بيان اين كه «اين سند در 60 صفحه و هشت فصل تاليف شده است» عنوان كرد: همچنين سه فاز اجرايي براي اجراي اين سند پيش‌بيني شده كه در نهايت تا سال 98 به طور كامل اجرا خواهد شد.

ذوعلم حوزه‌ها و عناوين درسي و روش‌هاي درسي در اين سند را  تغييرپذير دانست و تاكيد كرد: نگرش به كتاب و كلاس، قالب‌ها و محتواي آموزشي در اين نگاشت تغيير كرده است.

وي با بيان اين كه اكنون تلقي از كتاب به عنوان عنصر درسي در ميان دانش‌آموزان و معلمان، متفاوت و دچار مشكل است، افزود: در اين برنامه قرار است محتواي آموزشي از طريق كتاب‌هاي غيردرسي در كنار كتاب‌هاي درسي و لوح‌هاي آموزشي رقم بخورد.

وي بيان داشت: كتاب‌هاي درسي كه در تمام كشور توزيع مي‌شوند، بايد ديدگاه‌ها و مفاهيم استادان و بزرگان را در يك نيازسنجي ملي بررسي كند. در اين برنامه نيز سعي شده، برنامه تمام مدارس از لحاظ تقويم تحصيلي و ساعت درسي طبق نياز متفاوت باشد.

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي، درباره اهداف توليد سند برنامه درسي ملي گفت: توجه به اهداف متعالي تربيتي و نيازهاي متنوع فراگيران براي پرورش انسان متعالي، ترسيم نقشه جامع و محتوايي دستگاه رسمي عمومي تعليم و تربيت به عنوان بخش مهمي از مهندسي فرهنگي كشور و نوسازي و بازسازي قالب‌ها، راهبردها و رويكردهاي درسي و تربيتي، بخشي از اهداف نگاشت اين سند است.

وي همچنين به برخي از چشم‌اندازهاي برنامه‌ درسي ملي اشاره كرد و افزود: برنامه درس ملي و تاليف كتاب‌هاي درسي ملي بايد مسنجم، پويا، انعطاف‌پذير و با نشاط و همچنين بر اصول، مباني  ارزش‌هاي اسلامي و مباني معتبر علمي و پژوهشي مبتي باشد.

وي افزود: همچنين اين سند بايد با رويكردي نوآورانه، آينده‌نگر و واقع‌بينانه و مشاركت‌پذير در توليد و اجرا همراه شود و زمينه ارتقاي كيفيت مدرسه در مسير تحقق «مدرسه زندگي» را فراهم كند.

ذوعلم مهمترين هدف تدوين اين سند را متفكر، متعقل و انديشه‌مند، مومن و خودساخته كردن دانش‌آموزان اين نسل دانست و گفت: كتاب‌هاي درسي بايد در راستاي تمدن نوين اسلامي و تحول جامعه عدل محور تاليف شوند.

وي درباره چند تاليفي شدن كتاب‌هاي درسي گفت: يكي از موضوعات سند برنامه درس ملي، چند تاليفي شدن كتاب‌هاي درسي است كه بايد در تمام استان‌ها نفوذ كند. اكنون سه استان كرمان، فارس و مازندران مشاركت خود را دراين زمينه آغاز كرده‌اند و در صورت تصويب، اين طرح در سراسر كشور به اجرا درخواهد آمد.

وي درباره برخي از ويژگي‌هاي تاليف سند برنامه درسي ملي گفت: در اين سند حوزه‌ها تغييركرده و برنامه‌هاي آموزشي از «موضوع محوري» خارج شده و به سمت حوزه‌هاي جديد سلامت، تربيت بدني، آداب و مهارت‌هاي زندگي ، تفكر و حكمت حركت كرده است.

وي افزود: در اين برنامه بخش‌هايي مانند زبان‌هاي خارجي و فلسفه نيز براي كودكان تعريف شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها