چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
كتاب «نمايش چيني» نوشته شد

سهيلا نجم- پژوهشگر هنر- از چاپ كتاب «نمايش چيني» خبر داد. وي در اين اثر به تاريخچه نمايش در چين و تحولات آن پرداخته است.\

نجم با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اين كتاب به تغييرات نمايش سنتي چين كه در شكل معاصر اتفاق مي‌افتد، پرداخته و تحولات آن را بررسي كرده‌ام. 

به گفته وي، اين كتاب از تاريخچه نمايش سنتي شروع مي‌شود و در ادامه اپراي پكن كه نقطه عطف نمايش‌هاي سنتي است، بررسي و به بحث گذاشته مي‌شود. اين اثر براي چاپ به انتشارات فرهنگستان هنر سپرده شده. 

نجم، هدف خود از نوشتن اين اثر را گرايش و علاقه‌ به تئاتر شرق دانست و افزود: در حيطه تئاتر شرق درباره نمايش ژاپن و هند نيز تحقيق كردم كه حاصل آن در دو جلد كتاب عرضه شده است. 

وي افزود: در حال حاضر مشغول نگارش كتاب «نمايش در تلويزيون»ام، اين اثر تحقيقي درباره شرايط نمايش در تلويزيون ايران است و به اين بحث مي‌پردازد كه آن چيزي كه به عنوان نمايش تلويزيوني مي‌بينيم، تئاتر است يا نه. اين اثر از سوي انتشارات دانشكده صدا و سيما منتشر خواهد شد. 

نجم ادامه داد: كتاب «هنر و تكنيك نقالي در ايران» نيز در دو جلد از سوي انتشارات فرهنگستان هنر منتشر مي‌شود.

به گفته وي، اين كتاب حاصل 20 سال تحقيقات ميداني و كتابخانه‌اي است كه نگاهي تاريخي به انواع نقالي دارد؛ در اين اثر برای نخستین بار، جنبه‌های مختلف نقالی در ایران تقسیم بندی و تعریف جامعی از وضعیت نقالی در ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام برای علاقه‌مندان این هنر ارائه می‌شود. 

به گفته نجم، در این کتاب به تاریخچه نقالی قبل از اسلام یعنی دوران اساطیری تا امروز در ایران، معرفی نقالان از گذشته تا حال و معرفی شیوه کار آنها، آموزش و بررسی تکنیک‌های نقالی در ایران، جنبه‌هاي نمايشي، پرده نقالي، تكنيك نقالي حماسي، موضوعات نقاشي قهوه‌خانه‌اي، آموزش نقالي و نقالان، زمان و مكان نقالي، تكنيك‌هاي بدني و نقالان معاصر پرداخته شده است.

به گفته وي، اين هنر در خود زايندگي دارد و تحت تاثير شرايط جديد امكانات و موقعيت تازه به خود گرفته و شكل عوض كرده. اين تحولات در اين كتاب به شكل جامع بررسي شده است و از اين رو علاقه‌مندان و هنرمنداني كه در این زمینه با کمبود منبع مواجه هستند با مطالعه به اين اثر می توانند تمهیدات و مهارت‌های لازم را برای به روز کردن هنر نقالی فراگرفته و آنها را در نمایش‌های خود به کار بگيرند.

«سهيلا نجم» عضو هيئت علمي دانشكده صدا و سيما و گروه نمایش فرهنگستان هنر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط