شنبه ۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲
كتاب‌هاي حوزه رسانه كم‌شمارند

نويسنده حوزه رسانه و ارتباطات و استاد دانشگاه اظهار داشت: كتاب‌هاي حوزه رسانه كم‌شمارند و پاسخگوي نيازهاي جامعه نيستند. همچنين تاليف كتاب نيز در اين حوزه مقرون به صرفه نيست./

دكتر رضا فاضل درگفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با توجه به افزايش تعداد رسانه‌ها درباره كتاب‌هاي اين حوزه اظهار داشت: نه تنها در حوزه رسانه بلكه در تمامي حوزه‌ها، كتاب‌ها پاسخگوي نيازهاي جامعه نيستند و به ويژه كتاب‌هاي حوزه رسانه كه جوابگوي نيازهاي دانشگاهي و حتي نيازهاي عموم افراد جامعه نيز نيستند.

وي با اشاره به اين كه «در هر حوزه و رشته‌اي نيازمند چندين كتاب هستيم كه به يك موضوع بپردازند» اظهار داشت: بايد درباره هر موضوع ده‌ها كتاب داشته باشيم و آن موضوع را از زاويه‌هاي گوناگون بررسي كنيم.

فاضل، مقرون به صرفه نبودن تاليف كتاب را مشكل اصلي در اين حوزه دانست و در اين زمينه افزود: تاليف كتاب به دلايل زيادي در ايران براي مولف و ناشر مقرون به صرفه نيست و ناگزيريم كتاب‌هاي خارجي را ترجمه كنيم و حتي كتاب‌هاي خارجي نيز بسيار كم‌شمارند.

وي گفت: بايد شرايطي ايجاد شود تا در تمامي رشته‌ها به ويژه ارتباطات و رشته‌هاي مرتبط با ارتباطات و رسانه، مترجمان٬ متخصصان و استادان را دعوت كنند و وسايل و امكانات در اختيار آنها قرار دهند تا اين متخصصان با تكيه بر توانايي‌هاي خود و اسفاده از اين امكانات، در اين حوزه كتاب ترجمه و تاليف كنند.

دكتر فاضل با اشاره به اين كه در حوزه رسانه به دايره‌المعارف‌ها و واژه‌نامه‌هاي تخصصي نيازمنديم، افزود: كتاب‌هاي ارتباطات در زمينه نظريه‌هاي ارتباطات٬ مفاهيم كليدي ارتباطات و روش و تحليل محتوا بايد غني‌تر شوند.

وي افزود: نبايد درباره يك موضوع بيش از اندازه كتاب منتشر كنيم و درباره ساير موضوع‌ها كتاب نداشته باشيم. براي مثال در حوزه ارتباطات درباره مفاهيم كليدي ارتباطات تنها يك كتاب داريم كه توسط ميرحسن رييس‌زاده از سوي انتشارات فصل‌نو منتشر شده است و كتاب كاربردي ديگري در اين زمينه نداريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط