چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
مبارزه با دوپينگ با توسل به كتاب

مسوول كميته آموزش فدراسيون دو و ميداني تاكيد كرد: مرز بين دوپينگ و استفاده صحيح از مواد نيروزا بسيار كم است و مبارزه با اين پديده به تخصص كارشناسان علم ‌ورزشي و تبديل آن به كتاب نياز دارد.

دكتر بيژن شادمهر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در علم تغذيه به‌ويژه در حوزه ورزش، متخصصان بسياري حضور دارند اما متاسفانه اين علم هنوز جايگاه مناسبي در كشور از نظر علمي و منابع اطلاعاتي ندارد.

وي ادامه داد: فرهنگ مطالعه بين ورزشكاران سطح بسيار پاييني دارد، زيرا كار فرهنگي براي افزايش سطح مطالعه در بين ورزشكاران انجام نمي‌گيرد يا خود آن‌ها مطالعه را در برنامه فعاليت‌هاي خود قرار نمي‌دهند. 

شادمهر اضافه كرد: عدم وجود كتاب و اطلاع‌رساني مناسب به ورزشكاران در سنين پايين باعث شده‌ است نوجوانان و جوانان با ديدن تاثير‌هاي مقطعي و كاذب اين مواد، به سوي استفاده از مواد و داروهاي نيروزاي غيرمجاز جذب شوند. 

وي عنوان كرد: بايد از مدارس براي آموزش به ورزشكاران شروع كنيم زيرا معلمان و مربيان مدارس تاثير بسياري در دوران كودكي و نوجواني بر ورزشكاران خواهند داشت. 

وي تاكيدكرد: اين امر با آشنايي معلمان و مربيان به علم ورزشي انجام‌پذير خواهد بود و بايد در راستاي افزايش اطلاعات معلمان و به‌ويژه مربيان ورزشي مدارس درباره انواع دارو‌هاي نيروزا، عوارض و تاثيرات مثبت آن‌ها كتاب نوشت و تلاش كرد تا آينده ورزشي كشور همگام با علم روز جهان شود. 

به گفته شادمهر، به دليل نبود فرهنگ مطالعه در بين ورزشكاران و وجود مخاطبان اندك براي كتاب‌هاي ورزشي، نويسندگان و انتشارات ورزشي انگيزه‌ خود را براي فعاليت و حضور در اين حوزه از دست مي‌دهند.   

وي عنوان كرد:بجاست مسوولان ورزشي كشور در راستاي افزايش سطح مطالعه و اننتشار كتاب‌هاي ورزشي قدم بردارند و سرمايه‌گذاري‌هاي ورزشي را متوجه ورزشكاران سنين پايه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط