شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
«سردار بی‌بی مریم بختیاری» به قلم پریچهر سلطانی زراسوند

کتاب «سردار بی‌بی‌مریم بختیاری سردار آزادگی، به روایت اسناد منتشر نشده» به قلم پریچهر سلطانی زراسوند در انتشارات ایل‌دخت بختیاری به چاپ ششم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات ایل‌دخت بختیاری چاپ ششم کتاب «سردار بی‌بی‌مریم بختیاری سردار آزادگی، به روایت اسناد منتشر نشده» به قلم پریچهر سلطانی زراسوند را منتشر کرد.

این کتاب به تبیین و تشریح نقش سردار بی‌بی مریم، این بزرگ بانوی بختیاری در راه آزادی و مبارزه با استبداد پرداخته است. بی‌بی مریم، معروف به سردار مریم، دختر حسینقلی‌خان ایلخانی و بی‌بی فاطمه دختر علی‌رضاخان چهارلنگ کیانرسی است. او در خردسالی پدرش را از دست می‌دهد و تحت سرپرستی برادران خود به ویژه حاج علیقلی‌خان سردار اسعد بختیاری قرار گرفت. بی‌بی مریم در دوران مشروطه یکی از فعالان مشروطه‌خواهی و بعد از آن یکی از شخصیت‌های فعال ملی و آزادیخواه بود و تا آخر عمر به عنوان یک شخصیت ضداستعماری در میدان مبارزه فعالیت کرد.


بی‌بی مریم بختیاری، مادر علیمردان‌خان بود. علیمردان‌خان علیه رضاشاه قیام کرد و اعدام شد. پدرش به دست ظل‌السلطان کشته شد. این زن در تاریخ معاصر، منحصر به فرد و نمونه یک زن تحول‌خواه و پیشرو است.


این کتاب بر اساس منابع اصلی مانند دست‌نوشته‌های او، مکاتبات، اسناد خطی و خاطرات آزادی‌خواهان، مورخان و سیاحان تالیف شده است. در این کتاب مکاتباتش با وزیر مختار و مسئولان آلمان و حاج نورالله اصفهانی و نظام‌السلطنه مافی و… آورده شده است. هم‌چنین اسناد مربوط به مدال‌ها و نوشته‌های سفرنامه‌نویسان خارجی، اشعار وحید دستگردی در باره او آمده است.

کتاب در دو بخش تنظیم شده که بخش اول شامل ۸ فصل است؛ فصل اول درباره اجداد و خاندان، فصل دوم کودکی و نوجوانی و فصل سوم جنبه‌های مختلف شخصیت بی‌بی مریم و فصل چهارم ازدواج‌های بی‌بی مریم و وفاداری او به خانواده و پنجم بی‌بی مریم و دفاع از حقوق زنان و فصل ششم بی‌بی مریم مادری مهربان و استوار، نستوه و داغدار و فصل بی‌بی مریم زنان و دختران ایلخان، قربانیان هفت سال، جنگ و دربدری و اسارت، فصل هشتم بی‌بی مریم و ایجاد وحدت میان برادران. بخش دوم، انقلاب مشروطه و جنگ بین‌الملل اول است که فصل اول انقلاب مشروطه و بی‌بی مریم، فصل دوم: جنگ بین‌الملل اول و بی‌بی مریم، فصل سوم بی‌بی مریم بختیاری، پناهگاه وطن‌پرستان و مخالفان روس و انگلیس، فصل چهارم: وحید دستگردی، سراینده شجاعت بی‌بی مریم، فصل پنجم: جنگ برای وطن و دریافت مدال‌های (جنگ، شرف، شجاعت)، فصل ششم: بی‌بی مریم در مکتوبات است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نرگس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    بسیار عالی خبر خوبی و مهمی بود همه منتظر این کتاب هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها