چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه کتاب‌هاي ديني، فکر دوپينگ را از بين مي‌برد

سرمربي تيم ملي واليبال جوانان ايران عنوان كرد: با نزديك شدن جوانان به اعتقاد‌‌هاي ديني و مذهبي از طريق مطالعه كتاب، مي‌توان فكر دوپينگ(استفاده از داروها و فرآورده‌هاي خوني نيروزاي غير مجاز) را از ذهن آنها پاك كرد./

مصطفي كارخانه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت:‌ آگاه‌سازي به معناي بيان اثرات مثبت همراه عوارض و تاثيرات منفي دوپينگ است كه يكي از راه‌ كار‌هاي اصلي آن،مي تواند سرمايه‌گذاري حوزه انتشار كتاب باشد.

 وي تاكيد كرد: متاسفانه امروزه برخي ورزشكاران بيش از مسايل معنوي ورزش به مسايل مالي آن فكر مي‌كنند، اما كتاب مي‌تواند فاصله ايجاد شده بين مسايل مالي ورزش و معنويات را از ميان ببرد. 

وي افزود: براي جلوگيري از دوپينگ بايد ايجاد يك ميزان يا معيار معنوي را در ورزش در اولويت قرار داد.  

سرمربي تيم واليبال پيكان تهران تصريح كرد: دوپينگ نيرويي كاذب و داراي عوارض جبران‌ناپذير است اما اگر اين موضوع‌ به صورت متوالي و تکراري براي جوانان گفته شود، تاثيري نخواهد داشت. به همين دليل بايد براي ايجاد فضايي آموزشي با هدف بهبود وضعيت روحي و رواني ورزشكاران تلاش كرد. 

كارخانه بيان كرد: مي‌توان با آموزش و آگاهي‌بخشي به ورزشكاران و قرار دادن محروميت‌هاي سنگين در كنار آن، استفاده از دارو‌هاي نيروزاي غير مجاز را ريشه‌كن كرد.

وي اظهار داشت: نياز به استفاده از مكمل‌هاي مجاز در بسياري از ورزش‌‌ها وجود دارد اما استفاده از اين مواد نيز بايد علمي و زير نظر كارشناسان تغذيه انجام گيرد.

وي همچنين اضافه كرد: در كشور‌هاي پيشرفته در حوزه ورزش روش‌هاي استفاده از داروهاي نيروزا در حال پيشرفت چشم‌گيري است و اين امر حساسيت و اضطراب مربيان و ورزشكاران را افزايش مي‌دهد.
 
كارخانه اضافه كرد: با توجه به اين‌ مطلب كه در واليبال تمرين‌هاي پليومتريك و پرش، بخش عمده تمرينات را تشكيل مي‌دهند، ورزشكاران بايد براي كسب آمادگي جسماني بهتر به صورت منظم تمرينات وزنه پرفشار را انجام دهند. به همين منظور استفاده از مكمل‌هاي غذايي از ضروريات تمرين‌هاي روزانه به شمار مي‌آيد.
 
وي در پايان عنوان كرد: براي از بين بردن دوپينگ در كشور، بايد به يادگيري روش‌هاي استفاده صحيح از مكمل‌هاي غذايي و دارو‌هاي نيروزا پرداخت و تاثيرات منفي استفاده از آن‌ها را نيز به مربيان و ورزشكاران آموزش داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها