دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
رابطه حسن نصرالله و آیت‌الله بهجت و اسرائیلی که صلح‌پذیر نیست

وحید خضاب، پژوهشگر و مترجم گفت: خاطرات این خبرنگار در «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح نه حرف اضافه» خیلی مهم است، چون حزین، طرفدار صلح است نه طرفدار حماس و سایر گروه‌های فلسطینی. این خاطرات از آن لحاظ مهم است که خبرنگاری که طرفدار فلسطین باشد، چنین حرفی نمی‌زند و ته حرفش این است که با اسرائیل نمی‌شود صلح کرد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): وحید خضاب، پژوهشگر تاریخ و مترجم در جشن امضای کتاب‌های «ده غلط مشهور درباره اسرائیل»، «تو زودتر بکش»، «فرمانده در سایه» و …گفت: وقتی می‌خواهیم درباره فلسطین صحبت کنیم تنها مراجعه به کتاب‌های نوشته شده درباره فلسطین کافی نیست، چون تشکیل اسرائیل اهداف ژئوپلتیکی را در منطقه به وجود آورد که چندین کشور را درگیر کرد، هر چند الان نمی‌خواهم وارد بعد جهانی آن بشوم. شاید کتابی درباره لبنان باشد، اما به طور مستقیم به مساله فلسطین ارتباط پیدا کند. چرا؟ چون با اسرائیل درگیر است و با آن مواجهه نظامی دارد. ممکن است کتابی درباره مصر، سوریه، عراق و اردن باشد، همین طور یا این‌که کتاب‌هایی درباره صهیونیسم و اسرائیل نوشته شده، اینها نیز به موضوع فلسطین مربوط می‌شود.

او افزود: بعضی آثار هم هستند که به رزمندگان می‌پردازد که آنها هم به یک معنا به موضوع فلسطین ارتباط پیدا می‌کند. بنابراین ما کتاب‌هایی که درباره فلسطین هست با این چارچوب درباره آنها صحبت می‌کنیم. با این مقدمه باید بگویم کتاب‌هایی که به طور مشخص درباره موضوع فلسطین نوشتم تنها کتاب‌هایی که در اینجا می‌بینید، نیست. چند کتاب دیگر هم هست که چاپ آنها تمام شده بود و الان روی میز نیست.

این مترجم عنوان کرد: تا کنون سه جلد کتاب «تو زودتر بکش» آمده و انشاالله جلد چهارم در سالگرد شهید فخری‌زاده در اوایل آذرماه منتشر خواهد شد. هر چند کتاب اصلی یک جلد قطور است که من به دلایلی که توضیح می‌دهم آن را در چهار جلد ترجمه و ویراسته کردم.

وحید خضاب گفت: کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح نه حرف اضافه» به نظرم یکی از بهترین کتاب‌هاست که الان روی میز نیست. قرار هست این کتاب از سوی انتشارات شهید کاظمی بازچاپ شود.

او ادامه داد: کتاب «پدر معنوی حزب‌الله» را به دلیل علقه‌های شخصی منابع آن را گردآوری و ترجمه کردم و در یک کتاب جای دادم، در واقع این کتاب مجموعه چند مصاحبه و سخنرانی سید حسن نصرالله به طور مشخص درباره خاطراتش از آیت‌الله بهجت است که من آن را از روی فیلم‌های صحبت‌های سید حسن بعد از فوت آیت‌الله بهجت ترجمه کردم و با افزودن پاورقی‌هایی در کتاب «پدر معنوی حزب‌الله» درآوردم که خودم این کتاب را دوست دارم. این کتاب به شکلی ارتباط حزب‌الله با آیت‌الله بهجت را نشان می‌داد و به نوعی تازگی و جذابیتی برای من داشت. به تناوب در این کتاب درباره جنگ سی و سه روزه و برخی مسائل دیگر سخن گفته شده است.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: پدر معنوی حزب‌االله در جهان عرب و حتی در ایران تصور می‌شد که علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله، بزرگ‌ترین روحانی شیعه در لبنان بعد از امام موسی صدر است اما وقتی این کتاب در ایران چاپ شد، برخی از دوستان لبنانی کتاب را ترجمه کردند هر چند متن سخنان سیدحسن که به عربی بود تنها پاورقی‌هایی که من در کتاب داشتم و عنوان آن را «الاب‌الروحی لحزب‌الله» گذاشتند. جالب این‌که تا قبل از آن کمتر کسی تصور می‌کرد که آیت‌الله بهجت فعالیت سیاسی داشته است و آن هم ارتباط با حزب‌الله.

وحید خضاب با اشاره به «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح نه حرف اضافه» گفت: این کتاب با این‌که روی میز نیست به جهاتی درباره موضوع فلسطین خیلی مهم است، چون یک خبرنگار مصری به نام عاطف حزین که در سال ۱۹۹۶ به فلسطین و سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند که دقیقاً سه سال پس از توافق‌نامه نهایی اسلو که سال ۱۹۹۳ منعقد و حکومت خودگردان تشکیل شد. حزین سفری به سرزمین‌های خودگردان و اشغالی رفت و خاطراتش را نوشت.

او ادامه داد: خاطرات این خبرنگار خیلی مهم است، دلیلش هم جالب است، چون حزین، طرفدار صلح است نه طرفدار حماس و سایر گروه‌های فلسطینی. از طرف مصری هم آمده که در زمان حسنی مبارک است و اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و در روزنامه‌ای کار می‌کند که باز هم اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این خاطرات از آن لحاظ مهم است که خبرنگاری که طرفدار فلسطین باشد، چنین حرفی نمی‌زند و ته حرفش این است که با اسرائیل نمی‌شود صلح کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها