سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
سی و چهارمین کتاب مجموعه شخصیت‌های مانا به ابوالقاسم سحاب رسید

انتشارات سوره مهر سی و چهارمین کتاب مجموعه شخصیت‌های مانا را به شرح «زندگی، آرا و آثار مرحوم استاد ابوالقاسم سحاب» به قلم مسعود آدینه‌وند اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سی و چهارمین کتاب مجموعه شخصیت‌های مانا به شرح «زندگی، آرا و آثار مرحوم استاد ابوالقاسم سحاب» اختصاص یافت که به قلم مسعود آدینه‌وند است. ابوالقاسم سحاب از جمله دانشمندان و مفاخر علمی و فرهنگ و منشا اثر بود. نقش او در زمینه دانش جغرافیا و علم کارتوگرافی بی‌بدیل بود. او بنیانگذار نخستین موسسه جغرافیایی و نقشه‌نگاری در ایران و حتی خاورمیانه بود.

موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در سال ۱۳۱۵ شمسی به همت عالی و همکاری فرزندش عباس سحاب بنیان گذاشته شد. نقش او در ارتقا دانش جغرافیا در کشور و شناسایی موقعیت‌های طبیعی ایران در جهان نقش پررنگی است. از مرحوم استاد ابوالقاسم سحاب قریب به ۷۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه منتشر شده و انتشار نیافته به یادگار مانده است و این همه غیر از مقالات و یادداشتهای آن استاد دانشمند در حوزه های تاریخ، جغرافیا و دین، شرححال و ادبیات است. این کتاب را انتشارات سوره مهر در روزهای اخیر منتشر کرده است.

ابوالقاسم سحاب ۲۰ فروردین ۱۲۶۶ خورشیدی در روستای فم از توابع شهرستان تفرش در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش محمد زمان و مادرش حوا نام داشت. وی در ۲۰ سالگی با معصومه خانم دختر خاله‌اش ازدواج کرد که ثمره آن ۶ دختر و یک پسر به نام عباس بود که به عنوان پدر جغرافیا و کارتوگرافی (نقشه‌کشی) نوین ایران شناخته می‌شود.

او خدمات بسیار ارزنده‌ای را در عرصه فرهنگ کشور انجام داد که از جمله آنها می توان به تأسیس دبستان به سبک قدیم و جدید در تفرش، تأسیس کلاس اکابر در تهران، همکاری با مطبوعات و نگارش مقالات در نشریات آن روز همچون طوفان هفتگی، تهران، ستاره جهان، شفق سرخ، عصر گلشن و …، تأسیس و افتتاح ۲ باب مدرسه در روستای فم و طرخوران از توابع شهرستان تفرش با همکاری اهالی منطقه و… نام برد.

علاوه بر آن سحاب موسسه‌ای ارزشمند و مانا به نام موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در ۱۳۱۵ خورشیدی به همراه فرزند خود عباس سحاب تاسیس کرد و دست به انتشار انواع نقشه، کره، اطلس و دیگر موضوع‌های جغرافیایی برای نخستین‌بار در ایران زد که نقش زیادی در بالا بردن سطح دانش جغرافیا در کشور و شناسایی جغرافیایی ایران در جهان داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها