شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
تصویرسازان در تصویرگری ابتدا نگاه کودکانه را می‌بینند

قم - عضو هیئت داوران نخستین سوگواره سلسله طلایی با اشاره به جایگاه تصویرسازان در کتاب کودک و نوجوان، بیان کرد: تصویرسازان در تصویرگری، ابتدا نگاه کودکانه را می‌بینند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کاظم طلایی در نشست تخصصی «چالش‌های تصویرسازی» از سلسله برنامه‌های جانبی نخستین سوگواره ملی «سلسله طلایی» بر ضروت توجه به نوع تولید محتوا و روحیه کودکان در خلق آثار تصویرگری تأکید کرد و گفت: ما باید دنیای کودکان را خوب بشناسیم، بفهمیم و تخصص، علم و قابلیت‌ها را درخدمت آنها به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: اگر این دو موضوع به هم نزدیک شوند و هنر به دنبال این باشد که مفهوم را درست به مخاطب منتقل کند، کار نیز به درستی انجام می‌شود

عضو هیئت داوران نخستین سوگواره سلسله طلایی افزود: تصویرسازان در تصویرگری، ابتدا کودک را با نگاه کودکانه می‌بینند و سپس از هنر استفاده می‌کنند، بنابراین با این تفاسیر است که متوجه جایگاه تصویرسازی کتاب کودک می‌شویم.

بشر امروز تشنه محتواهای دینی ماست

ادامه این نشست تخصصی، محمدحسین صلواتیان تصویرگر مطرح ادبیات کودک و نوجوان دانستن مبانی تصویرسازی را برای هنرجویان ضروری دانست و بیان کرد: این مبانی شاید ده‌ها سرفصل باشند که در دانشگاه در سه ترم تدریس می‌شود و می‌تواند ما را به سرچشمه‌های درستی برساند.

وی با طرح این سؤال که چه ضرورتی دارد ما یک متن را تصویرسازی کنیم، گفت: تصویرگر یک متن را می‌خواند، تصورات ذهنی برای او ایجاد می‌شود و او تصورات ذهنی خود را به خورد مخاطب می‌دهد؛ درحالی که ممکن است در ذهن مخاطب با خواندن متن، تصاویری به مراتب زیباتر از تصویری که تصویرگر ارائه کرده است نقش ببندد.

صلواتیان با بیان اینکه در این نشست تخصصی فقط به طرح موضوع می‌پردازیم، تصریح کرد: در تصویرسازی باید به موضوع توجه کرد و به آن پرداخت. کتاب در حال حاضر با تکنولوژی درگیر است، باید بدانیم هنر ما در ارتباط ما با کتاب و تکنولوژی چه میزان قابل تبدیل، انتشار و تولید است و چه پیوست‌هایی دارد

صلواتیان افزود: ما نباید در ظاهر متوقف شویم، زیرا بشر امروز تشنه محتواهای دینی ماست، سرچشمه‌ای در کل جهان شروع به جوشیدن کرده و ما باید حرف تازه‌ای که از تفکر و نگاه تازه منشأ می‌گیرد و به محصول تازه منجر می‌شود داشته باشیم، هرچند تا به امروز کارهای خوبی انجام شده و البته راه طولانی در پیش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها