دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
۱۹۳ اثر در تلاش برای کسب عنوان «کتاب‌سال‌خراسان‌رضوی»

خراسان‌رضوی- معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان که با انتشار فراخوان از مرداد ماه سال جاری کار خود را آغاز کرده است، به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

بی‌بی فاطمه حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، افزود: از میان چهارهزار عنوان کتاب که در یک سال اخیر در استان به چاپ رسیده است، ۹۳۰ عنوان متناظر با محورهای فراخوان انتخاب و وارد دبیرخانه این دوره شد.

وی با بیان اینکه در مرحله داوری اولیه، تعدادی از این کتاب‌ها پالایش شده و سرانجام ۴۱۱ عنوان به هیئت داوران بازخوانی ارائه شده است، ادامه داد: تعداد ۱۹۳ عنوان به مرحله نهایی داوری رسیده است.

حسینی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۶ عنوان در موضوع ادبیات، ۷۰ عنوان در موضوع کودک، ۲۶ عنوان در موضوع علوم سیاسی و اجتماعی، ۲۱ عنوان علوم تربیتی و روانشناسی، ۳۵ عنوان دینی و ۴ عنوان هنر است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه برای هر محور فراخوان، از اساتید و کارشناسان متخصص برجسته بهره گرفته‌ایم و امیدواریم برترین کتاب‌های منتشر شده را از این بستر ترویج و حمایت کنیم، گفت: براساس فراخوان منتشر شده کتاب‌هایی که طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در خراسان رضوی به چاپ رسیده است و توسط مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران به دبیرخانه توسعه کتاب و کتاب‌خوانی این اداره کل ارسال شد در محورهای موضوعی دین، ادبیات شامل کلیات، ادبیات مقاومت و پایداری، شعر و داستان، فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی، علوم اجتماعی و سیاسی، علوم تربیتی و روانشناسی و بخش ویژه جهاد تبیین، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، نماز، خانواده و فرزندآوری، مهار تورم و رشد تولید در مراحل داوری قرار گرفته‌اند.

بی‌بی فاطمه حسینی همچنین با اشاره به توانمندی استان در عرصه نگارش و انتشار کتاب گفت: خراسان‌ضوی جزو معدود استان‌هایی است که با توجه به ظرفیت بالا، انبوهی تولید و انتشار کتاب، دارای هیات نظارت بر نشر کتاب مستقل بوده و این گستره، اهمیت و حساسیت روند انتخاب کتاب سال را افزون کرده است.

وی افزود: در ۱۸ دوره گذشته، استقبال ناشران و نویسندگان استان از این آیین بسیار گسترده بود؛ در چندسالی که به دلیل شیوع کرونا و برخی چالش‌های دیگر موفق به برگزاری آن نشدیم، با پهنه وسیعی از مطالبه فعالان نشر کتاب روبرو هستیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در پایان ضمن ابراز امیدواری در برگزاری باشکوه آیین تجلیل از برگزیدگان نهایی گفت: بنا داریم این آیین را در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها