چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
فاز دوم کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌زودی افتتاح می‌شود/ توسعه روابط فرهنگی ایران و چین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افتتاح مجموعه کاغذ زاگرس شیراز در آینده نزدیک گفت، علاوه بر این، خط تولید دیگر کارخانه چوب و کاغذ مازندران نیز به زودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه (۱۰ آبان‌ماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت، به پرسش خبرنگاران حاضر پاسخ داد.

محمدمهدی اسماعیلی درپاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مبنی بر اینکه آیا در دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری چین که هفته اخیر در تهران انجام شد، درباره حوزه نشر، مانند انتقال فناوری‌های تولید کاغذ یا مسائل مرتبط با این حوزه اظهار کرد: چین یکی از شرکای راهبردی کشور ایران در بخش‌های مختلف ازجمله اقتصادی و سیاسی است. امیدواریم همپای این تعاملات در بخش‌های مختلف، حوزه همکاری با این کشور در بخش فرهنگ و هنر نیز رشد کند؛ البته توافقات بسیار خوبی را همکارانم در آن جلسه با طرف چینی داشتند. در این دیدار، تأکید کردم به‌زودی این تفاهم‌ها اجرایی شود؛ البته برخی از این تعاملات اجرا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به‌دنبال حضور فیلم‌های ایرانی در زنجیره نمایش چین هستیم، عنوان کرد: در این کشور ۸۳ هزار سینما وجود دارد و حضور ایران در گردونه و زنجیره نمایش سینمای این کشور بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به همکاری ایران با چین در حوزه تبادل فعالیت‌های رسانه‌ای عنوان کرد: فعالیت و همکاری با این کشور در زمینه تبادلات رسانه‌ای نیز به زودی اجرا خواهد شد؛ البته ذیل تفاهم‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله با چین، بخش مهمی نیز به فرهنگ و رسانه و هنر تعلق گرفته که این بخش نیز در مرحله نهایی شدن است. در زمینه نهایی شدن مفاد تفاهم‌نامه ایران و چین در زمینه فرهنگ و هنر و رسانه به‌زودی سفرهای متقابلی انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مذاکرات در حوزه کاغذ با هیئت چینی گفت: از دوسال پیش که فعالیتم را در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کردم، اعلام کردم که هدف این دولت و تیم جدید وزارتخانه، خودکفایی در تولید کاغذ تحریر است. با اعلام این خبر دوستان دغدغه‌مند، نگران بودند که این هدف به دلیل سختی‌هایی که دارد اجرایی نشود یا امکان تحقق آن کم باشد.

اسماعیلی ادامه داد: آن روزی که تیم جدید وزارتخانه برای خودکفایی در زمینه کاغذ تحریر، فعالیت خود را آغاز کردیم، فقط ۵ هزار تن کاغذ تحریر داخلی در کشور تولید می‌شد اما اکنون این تولید به میزان ۸۰ هزار تن رسیده و تمام نیاز حوزه کاغذ تحریر و فرهنگی کشور نیز همین اندازه است.

وی با بیان اینکه به‌زودی من در کارخانه چوب و کاغذ مازندران حاضر خواهم شد تا مرحله دوم یا خط تولید دیگر فعالیت این کارخانه را نیز آغاز شود، گفت: در حوزه فناوری نوین تولید کاغذ باید بگویم این فناوری‌ها اکنون وجود دارد، ان شاالله کارخانه کاغذ زاگرس در شیراز نیز به زودی افتتاح خواهد شد؛ مجموعه‌ای که نیازی به استفاده از چوب برای تولید کاغذ ندارد و با همین ضایعات، سالیانه ۶۰ هزار تن کاغذ تحریر تولید خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در کارخانه کاغذسازی دیبای شوشتر نیز با استفاده از نیشکر کاغذ تولید می‌شود، اظهار کرد: در مجموع می‌خواهم بگویم فناوری‌های نوین تولید کاغذ در کشور وجود دارد اما در این زمینه نیز تعاملات و ارتباطاتی داریم. بحث انتقال فناوری‌های نوین نشر نیز از طریق چین و کشورهای در حال انجام است اما در حوزه کاغذ، هدف‌گذاری وزارتخانه، رسیدن به صادرات است که به‌زودی در بخش کاغذ تحریر و کاغذ فرهنگی این اتفاق رخ خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها