پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
شاهرخ ضرغام یک شبه متحول نشد/ این کتاب پنجره کوچکی از زندگی شهید است

دانیال قاسمی‌پور؛ نویسنده کتاب «شاهرخ‌نامه» بیان کرد: این کتاب بر اساس روایت‌های مستند و حقیقی نوشته شده اما قالب داستانی دارد.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شاهرخ ضرغام از جمله شخصیت‌های جالب و در عین حال عجیبی بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. او که به قول معروف لات بود و هیچ صنمی با جنگ و شهادت نداشت، بر اثر وقایعی متحول می‌شود و پس از آن به جبهه رفته و عضو گروه جنگ‌های نامنظم می‌شود. کتاب «شاهرخ‌نامه» در خصوص زندگی و تحول روحی این شهید است که توسط دانیال قاسمی‌پور به رشته تحریر درآمده است.

دانیال قاسمی‌پور در گفت‌وگو با ایبنا در خصوص چگونگی نحوه نگارش کتاب «شاهرخ‌نامه» گفت: شاهرخ ضرغام یک فرد کشتی‌گیر بود که در کاباره‌ها کار می‌کرد. اهل دعوا هم بود اما با شروع جنگ و اتفاقاتی که در زندگیش رخ می‌دهد متحول شده و با شروع جنگ به جبهه می‌رود و در نهایت سعادتمند می‌شود. این سوژه توسط فدراسیون کشتی به من پیشنهاد شد و با مطالعه و تحقیقی که کردم دیدم این فرد شخصیت جالبی دارد و شروع به نوشتن درباره او کردم.

وی در خصوص چگونگی جمع‌آوری اطلاعات گفت: من بیشتر از مصاحبه با افراد گوناگون اطلاعات را جمع‌آوری می‌کردم. یکسری مصاحبه در اختیار من قرار دادند که قبلاً توسط یک تیم پژوهشی انجام شده بود و با خانواده و دوستان شهید مصاحبه کرده بودند. برای بقیه اطلاعات هم به سراغ دیگر کتاب‌هایی که درباره این شهید نوشته شده بود، رجوع کردم. البته کتابی که قبلاً درباره شهید ضرغام نوشته شده بود در خصوص زندگی او بود. من سعی کردم از این کتاب و روایت زندگی‌نامه‌ای فاصله بگیرم و بیشتر به قصه بپردازم. از روایات دوستان شهید خیلی استفاده کردم. برای اینکه بتوانم از زندگی مردم آن زمان تصویرسازی دقیقی ارائه کنم، از روزنامه‌ها و مجلات آن دوره استفاده کردم. همچنین با استفاده از نقشه‌های قدیمی سعی کردم که فضای محله‌ای که شهید در آن زندگی می‌کرد را برای مخاطب ترسیم کنم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بُعد شخصیتی شهید ضرغام برای شما جذاب بود، گفت: من بیشتر بر موضوع تحولی که شهید تجربه کرده بود تاکید داشتم. با روایاتی که از دوستان شهید شنیدم، فهمیدم که شهید ضرغام یک شبه و یکهویی متحول نشده که به یک آدم عابد و زاهد تبدیل شود. در واقع قرار نبود که یک شخصیت یک شبه از این رو به آن رو تبدیل شود. چون انسان در مسیری که قرار دارد با تغییر انرژی و هدف مواجه است. نباید تغییر شخصیت افراد را در تک‌تک جزئیاتی که در رفتارهای روزمره دارد تحلیل کنیم. انسان در مسیر تغییر می‌کند. و کتاب من در مورد تغییر انتخاب‌هایی است که یک انسان در طول زندگی انجام می‌دهد. چون یک روز این فرد لات و لاابالی بود اما متحول شد و به جبهه رفت. در جبهه هم در گروه جنگ‌های نامنظم قرار بود. این گروه با تاکتیک جنگ‌های کلاسیک عمل می‌کردند. یکی از اهداف این گروه این بود که با تاکتیک رعب و وحشت علیه دشمن می‌جنگید. برای همین هم دست به کارهای نامتعارف می‌زد تا به اهداف جنگی خود برسد. پس می‌بینیم که این فرد یک آدم سر به سجود و عارف و زاهد نبود.

قاسمی‌پور استفاده از روایات مستند و واقعی در نگارش کتاب را نگرش و شیوه خود عنوان کرد و گفت: من با نوشتن این کتاب سعی کردم یک انسان و جهانی خلق کنم که دیگران توانایی مواجهه با آن را داشته باشند. این کتاب بر اساس روایت‌های مستند و حقیقی نوشته شده اما قالب داستانی دارد. شخصیت‌های کتاب از شخصیت‌های واقعی الهام گرفته شده است. ظرفیتی که شهید ضرغام و زندگی و جهان اطرافش داشت بزرگ و وسیع بود. این کتاب پنجره کوچکی از زندگی این شهید است.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید افراد مانند شاهرخ ضرغام بیشتر در جبهه‌ها بودند یا افرادی که به قول معروف سر به سجود بودند، گفت: من در جایگاهی نیستم که درباره متر و اندازه این موضوع صحبت کنم. اما می‌دانم که خیلی از صداها در جنگ خاموش شده و شاید بهتر می‌شد راجع به آن‌ها صحبت کنیم و اندازه بگیریم. چون همه افرادی که در جنگ بودند برای یک هدف مشخص می‌جنگیدند. اما نمی‌توان گفت که همه شهدا و رزمندگان برای برنگشتن رفته بودند. من روایات زیادی از زندگی شهدا شنیدم که به زندگی علاقه‌مند بودند. دفاع از ارزش‌ها و جنگیدن برای آن‌ها پایان هدف فرد نیست. شهدا هم افرادی بودند که زندگی را دوست داشتند اما برای هدف بزرگی که داشتند به جبهه رفتند. نویسنده کتاب «شاهرخ نامه» در پایان افزود: دوست داشتم که بتوانم بهتر به زندگی این سعید بپردازم. متاسفانه کار با فشار زمانی مواجه بود که زودتر به رونمایی برسد و به همین خاطر نتوانستم آن حجمی که قرار بود نگارش کنم را به پایان برسانم. فصل آخر کتاب حاصل زمان محدودی است که داشتم. اما در کل از نتیجه کار ناراضی نیستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها