پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

خراسان‌رضوی- فعالیت‌های گسترده‌ای در فضای هنر، کتاب و ادبیات در موضوعات و قالب‌های مختلف در شهرستان‌های مختلف خراسان‌رضوی طی روزهای گذشته انجام شد، فعالیت‌هایی از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر وحدت که در تایباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی طی چند روز اخیر برنامه‌ها، رویدادها و فعالیت‌هایی در حوزه کتاب، هنر و ادبیات داشته‌اند که در این گزارش مروری مختصر بر برخی از این موارد در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌جام، کاشمر و تایباد شده است.

تقدیر از سبزوار برای معرفی کتاب خوب

در آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران، سبزوار از استان خراسان رضوی باز هم از کسب این عنوان بازماند اما از لحاظ تلاش برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی کتاب خوب شهر، به‌عنوان شهر برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

هشتمین دوره جشنواره شهرهای دوستدار کتاب و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران امسال با رقابت ۱۰۵ شهر برگزار شد که ۷۶ شهر به‌طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت‌نام را طی کردند و ۱۲ شهر منتخب شد که شهر سبزوار به همراه ۱۱ شهر آمل، اصفهان، اوز، رابر، ارومیه، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین و کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران انتخاب شدند و در ادامه نیز سبزوار به همراه چهار شهر دیگر به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند.

تاکنون در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز از استان خوزستان در سال ۱۳۹۴، نیشابور از استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۵، بوشهر از استان بوشهر در سال ۱۳۹۶، کاشان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۷، یزد از استان یزد در سال ۱۳۹۸، شیراز از استان فارس در سال ۱۳۹۹ و سنندج از استان کردستان در سال ۱۴۰۰ توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند.

طرح‌هایی همچون پویش کاغذی، طرح کتاب و مسافر، بوم‌گردی و کتاب و ایجاد کتابخانه مشارکتی و خیرساز در حاشیه شهر سبزوار، راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک مهربانی در مناطق هشتگانه حاشیه‌های شهر سبزوار توسط خیرین و دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری از جمله مهم‌ترین طرح‌های حوزه کتابخوانی سبزوار بوده است. این شهرستان همچنین منتخب در دو دوره متوالی در جشنواره قصه‌گویی نهال امید در مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری با بیشترین تعداد شرکت کننده است.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

کسب مقام فستیوال نمایش‌های هارمونی اندونزی توسط گروه کیان تربت‌جام

گروه کیان جام شهرستان تربت جام به سرپرستی استاد محمد اعظم کیانی به عنوان تنها نماینده کشور، مقام اول را در فستیوال نمایش های هارمونی اندونزی کسب کرد.

هنر آیین های نمایشی و سنتی تربت جام یکی از ریشه دارترین و کهن ترین هنرهای این شهرستان است که با فرهنگ و آداب و رسوم این مردم، گره خورده است و جوانان این شهرستان باز هم ثابت کردند که حافظان لایقی برای این هنر ارزشمند باستانی و کهن هستند.

اعضای گروه محمد اعظم کیانی، عزیر کیانی، اکبر شاه محمدی، امیدعلی ملکی، حسن پوررحمتی و جابر رحیمی و اسطوره بازی های آیینی کشور، استاد فاروق کیانی و جامعه هنری شهرستان بودند.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

برگزاری شب شعر وحدت در تایباد

همزمان با سالروز شهادت سردار شوشتری، سردار وحدت مذاهب و قومیت ها، شب شعر وحدت در تایباد با حضور شاعرانی از شهرستان‌های تربت‌جام، باخرز، خواف و سرخس برگزار شد. در این محفل سروده‌های غنی و پرمعنایی بر محور وحدت، ولایت‌مداری، هوشمندی سیاسی در برابر توطئه‌های تفرقه‌افکن، فرهنگ انتظار و دکترین مهدویت به عنوان آرمان وحدت آفرین خوانش شد.

شب شعر وحدت با شعرخوانی مصطفی جلیلیان مصلحی، جواد اسلامی و فرامرز اکبری از مشهد، رحمت اله ساعدی و حسن دلارام از سرخس، عصمت خراسانی و شمسی صفری از باخرز، محمد عبدی و حسن عبدی از تربت جام، غلامحسن نعیمی و محمد سالار حسنی از تایباد، عبدالکریم جوان لاجی و عبدالحمید شهیدی از خواف در حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان در تایباد برگزار شد.

معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قرارگاه منطقه ای ثامن الائمه علیه السلام، سازمان بسیج هنرمندان، انجمن ادبی مولانا و کانون بسیج هنرمندان شهرستان تایباد در این برنامه مشارکت داشتند.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

حمایت شاعر نیشابوری از مردم غزه

مرضیه بیگم‌حسینی، شاعر توانمند نیشابوری، با هدف حمایت از مردم مظلوم غزه، مسابقه نقاشی خیابانی با حضور دانش آموزان برگزار کرد.

مرضیه بیگم‌حسینی شاعر توانمند نیشابوری در اقدامی بدیع در مغازه خود مسابقه نقاشی ویژه حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه در بین دانش آموزان برگزار کرد.

وی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب، مترجم و شاعر کودک و غزلسرا، داری هفت اثر ترجمه و شعر کودک و چندین اثر در انتظار چاپ و برگزیده چندین جشنواره شعر است.

مرضیه بیگم‌حسینی از طریق یک مغازه کوچک که در آن امرار معاش می کند در هنگام حمله رژیم سفاک، دژخیم و کودک کش صهیونیستی به غزه بصورت خودجوش اقدام به کار فرهنگی و هنری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه کرد.

این شاعر نیشابوری چون مغازه اش در مسیر مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه است، اقدام به برگزاری یک مسابقه نقاشی با عنوان کودکان غزه کرد.

مرضیه بیگم‌حسینی، شاعره نیشابوری پس از برگزاری مسابقه، از لوازم التحریر موجود در مغازه اش جوایزی را به دانش آموزان اهدا کرد.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

انتصاب سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر

از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان‌ضوی، حجت الاسلام علی مشهدی، به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان کاشمر منصوب شد. یوسف امینی، قائم مقام مدیرکل، در جلسه رسمی با حضور فرماندار، مسئول هماهنگی امور شهرستان‌های اداره‌کل ارشاد استان و همکاران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر، ضمن قدردانی از محسن سالاری، مسئول اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان، طی ابلاغ رسمی، حجت الاسلام علی مشهدی را به عنوان سرپرست این اداره معرفی کرد.

تدوین سند تحول و نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه ای شهرستان با مشورت نخبگان، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حلقه های میانی، گسترش اقدامات فرهنگی اثر بخش و استعداد پروری و تقویت عناصر فرهنگی، هنری و رسانه ای بویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار شهرستان، تقویت جایگاه و وظیفه نظارتی، توجه و برنامه ریزی به منظور کادرسازی، کشف استعدادها و تربیت عناصر فرهنگی، هنری انقلابی و مکتبی، برقراری ارتباط صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و تکریم ایشان، تقویت جایگاه شورای فرهنگ عمومی از جمله مواردی است که در حکم وی به آن تاکید شده است.

کاشمر شهری در مرکز شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی و شرق ایران است. این شهر با مرکز استان یعنی شهر مشهد حدود ۲۴۰ کیلومتر فاصله دارد. کاشمر دارای پنج هزار کیلومتر مربع وسعت بوده و بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیتی حدود ۱۰۲ هزار نفر در آن ساکن هستند.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

موزه نثر فارسی در سبزوار به بهره‌برداری رسید

هم‌زمان با روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی موزه نثر، با حضور نثر پژوهان برجسته کشور در دانشگاه حکیم سبزواری به بهره‌برداری رسید. موزه نثر فارسی، نخستین موزه در دنیاست که با تمرکز بر موضوع نثر فارسی ایجاد شده و با تبیین تاریخ تطور نثر فارسی، اهمیت، جایگاه و وسعت تأثیرگذاری آن بر هویت ایرانی را تبیین می‌کند.

طرح اولیه این موزه به صورت یک راهرو و مشابه تونل زمان است که در این راهرو بازدید در گام اول از دوره هخامنشیان آغاز و گام به گام دوره‌های تاریخی و تطور نثر در این دوره‌ها تبیین می‌شود.

مخاطب پس از آشنایی کلی با آثار پدید آمده به زبان‌های اوستایی و پهلوی به عنوان زبان‌های مادر زبان فارسی، وارد دوره‌های پسین می‌شود و تا دوره معاصر، از یک سو با متن نثر (شامل کتاب‌ها و توضیحاتی در قالب پوستر از سبک هر دوره) و از دیگر سو با فرامتن شامل اشیائی تاریخی و ارزشمند از زندگی در هر دوره تاریخی و پرچم‌ها آشنا می‌شود. بنابراین این موزه دو سوی متن و فرامتن تاریخی نثر را به نمایش می‌گذارد.

اخبار کتاب از کسب مقام در جشنواره اندونزی تا شب شعر و حمایت از مردم غزه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها