یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
شهریار به برکت قرآن و معارف اسلامی به معرفت درونی رسیده بود

آذربایجان‌غربی- رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه گفت: شهریار بدون اینکه سلوکی داشته باشد، به برکت قرآن و معارف اسلامی به یک معرفت درونی دست پیدا کرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، نزهت، عصر یکشنبه، در آئین اختتامیه هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار گفت: زندگی شهریار زندگی ساده و بدون تجمعلات و ساده زیست بود و با این ساده زیستی یک حکمت ذوقی و معرفت درون‌زایی رسیده بود.

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه افزود: شهریار بدون اینکه سلوکی داشته باشد ولی به برکت قرآن و معارف اسلامی به یک معرفت درونی دست پیدا کرده بود.

وی گفت: شهریار برای مردمان روزگار معاصر و روزگار خودش با این معرفت درونی بهترین اخلاقیات و معارف را توصیه می‌کند و به‌نظر من این وجود معنوی سخن استاد شهریار را گرم و جذاب می‌کند.

نزهت ادامه داد: این ذوق به قول اهل حکمت این معرفت دلخوشی نفسانی است که شدت و ضعف دارد ولی در صورت پایداری و ماندگاری ملکه اندیشه می‌شود و معرفت درون‌زایی است که بعد وجودی انسان را تعالی می‌دهد و موجب ادارک هنر تعالی و زیبایی متعالی می‌شود.

شهریار به برکت قرآن و معارف اسلامی به معرفت درونی رسیده بود

وی با بیان اینکه راز ماندگاری شعر شهریار هم همین معرفت درونی است، گفت: در حکمت و معرفت اسلامی، به این موضوع زهد توام با اخلاص می‌گویند که موجب بقای وجود معنوی انسان می‌شود.

دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی گفت: با این متون ادبی می‌توانیم در صورت بروز مشکل فرهنگ و تمدن خود را بازسازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها