دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
آیین بزرگداشت حماسه زنان «لرده» برگزار می‌شود

بوشهر – آیین بزرگداشت حماسه زنان لرده به‌مناسبت ۱۵ آبان ماه؛ سالروز مبارزات ضد استعماری زنان جنوبی علیه بریتانیا در بوشهر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: آبان‌ماه در تاریخ استان بوشهر و حوزه خلیج فارس پر از رویدادها و حماسه‌های بزرگ است که یکی از این حماسه‌آفرینی‌ها متعلق به دلاورمردان و شیرزنان لرده‌ای است که با مبارزات ضداستعماری خود، ارتش بریتانیا را به‌شکل فضیحانه‌ای شکست دادند.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: به‌منظور پاسداشت این حماسه بزرگ و بی‌بدیل که زنان لرده‌ای خالق آن بودند، آیینی ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان در تالار لیان با سخنرانی آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر برگزار می‌شود. میهمان ویژه این آیین محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام است که دربارۀ جایگاه متعالی زن در مشرق‌زمین سخن خواهد گفت.

به گزارش ایبنا؛ در آبان‌ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی پس از عقب‌نشینی مجاهدان دشتستانی از نبرد سربست چغادک، انگلیسی‌ها برای دستگیری غضنفرالسلطنه حاکم دشتستان به سمت این منطقه حرکت کردند.

غضنفرالسلطنه با ترفندی از دست انگلیسی‌ها گریخت و با سایر مجاهدین به سمت مناطق کوهستانی گیسکان و لرده رفتند تا پس از تجدید قوا به نبرد با متجاوزین بپردازند. وقتی که غضنفرالسلطنه برازجانی به سمت لرده آمد، اهالی این روستا به او پناه دادند و برای حفظ میهن خود مقابل انگلیسی‌ها ایستادند و طبق نقل قول‌ها و نوشته‌ها، آن زمان ۶ زن و پنج مرد در لرده بودند که به یاری غضنفرالسلطنه پرداختند و انگلیسی‌ها را تار و مار کردند.

زمانی که انگلیسی‌ها به منطقه لرده رسیدند، زنان با کل کشیدن باعث شده بودند که هراس در دل انگلیسی‌ها بیفتد. سر و صدایی که زنان به پا کردند باعث شده بود که انگلیسی‌ها فکر کنند با سپاه بزرگی در حال جنگ هستند. در روز دوم ساکنان لرده اسلحه‌هایی را که از کشته‌های انگلیسی به دستشان رسیده بود، برداشتند و به سمت انگلیسی‌ها شلیک کردند. زنان لرده هم خودشان به سمت انگلیسی‌ها شلیک می‌کردند و هم اسلحه به دست همسرانشان می‌رساندند.

متجاوزان نمی‌دانستند که با ۱۱ نفر طرف هستند و فکر می‌کردند لشکری مقابلشان است. بنا به نوشته‌های تاریخی، سربازان انگلیسی با جا گذاشتن ۳۰۰ کشته و ده‌ها مجروح پا به فرار گذاشتند. فرمانده انگلیسی پس‌ازاین اتفاق، برای اینکه شکست خفت بارشان را پوشش دهد، علت را گم کردن راه عنوان کرده بود؛ در حالی که این طور نبوده و دلاورمردان و شیرزنان دشتستانی و لرده‌ای با حماسه‌ای که آفریدند تلفات قابل توجهی را متوجه قوای اشغالگر انگلیسی کردند.

در این راستا، آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با توجه به اهمیت نقش و مبارزات زنان لرده در مقابله با قشون انگلیسی و شکست ارتش استعمار پیر، به تازگی از شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرده که یکی از روزهای ۸، ۹ و یا ۱۰ آبان به‌عنوان روز مبارزات ضداستعماری زنان ایران با نگاه مقاومت زنان لرده استان بوشهر ثبت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها