چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
واکنش برادر آتشی به اظهارات اخیر دختر شاعر

بوشهر – برادر منوچهر آتشی، شاعر، نویسنده و مترجم معاصر نسبت به اظهارات اخیر دختر این شاعر درباره تغییر رویه چاپ کتب این شاعر واکنش نشان داد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،مهر امسال انتشار گفته‌های شعله آتشی دختر زنده‌یاد منوچهر آتشی در یکی از خبرگزاری‌ها، موجب واکنش‌هایی برخی از چهره‌های ادبی شد که در طول سال‌های اخیر به‌طور خودجوش به جمع‌آوری آثار و گفت‌وگوهای منوچهر آتشی، شاعر و مترجم برجسته جنوب کشور پرداخته‌اند. در این گفت‌وگو دختر شاعر اشاره کرده که به همراه خواهرش با راه‌اندازی یک مؤسسه فرهنگی و هنری به نام پدرشان در پی سر و سامان دادن وضعیت انتشار آثار این شاعر معاصر هستند و در این باره تأکید کرده که «برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نظارت بیشتری بر کتاب‌های منتشرشده و در دست چاپ پدرمان داشته باشیم و از هرج‌ومرجی که ممکن است از سوی افراد و ناشرانی ایجاد شود که بدون اجازه نسبت به انتشار آثار قدیمی ایشان یا تدوین نوشته‌های منتشرنشده‌شان اقدام می‌کنند، جلوگیری کنیم و قانوناً هم حق هرگونه پیگیری و شکایت را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

انتشار این گفت‌وگو افزون بر واکنش شاعران و نویسندگانی که در این سال‌ها به‌طور تخصصی به آتشی و اشعار او پرداخته‌اند، برادر این شاعر فقید را به واکنش واداشت و از برادرزاده خود خواست تا با نگاه وسیع‌تری در این باره تصمیم‌‎گیری کنند.

رسول آتشی در این خصوص به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: منوچهر آتشی در حوزه ادبیات محصور به قاعده خاصی نیست و همگان می‌توانند به بررسی و نقد و انتشار برداشت خود از او در حوزه شعر و ادبیات دست بزنند؛ چراکه هرچه این حوزه وسیع‌تر و فعال‌تر شود، نام و سبک شعر او بیشتر معرفی می‌شود.

وی افزود: اینجا پای ادبیات در میان است و آنچه کمک به معرفی جایگاه منوچهر، سبک شعر و تاثیرگذاری ادبی او در صحنه ادبیات کشور و جهان می‌کند. بدون تردید این حوزه هرچه وسیع‌تر باشد، همگان بیشتر از آن استفاده خواهند برد. مثلاً تا جایی که اطلاع دارم اشعار منوچهر آتشی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر تاکنون چندبار موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان بوده است، یا دو کتاب در رابطه با یادداشت‌های ادبی، مقالات و گفت‌وگوهایی که در سال‌های متمادی در مطبوعات منتشر شده بودند، گردآوری، تنظیم و منتشر شده است که کارهای بسیار زیبا و در خور او بوده‌اند.

آتشی افزود: درست است که امور نشر کتاب‌های منوچهر و انتفاع مالی آن به استناد قوانین متعلق به فرزندان اوست، اما طبق اطلاعی که دارم تاکنون فرزندان برادرم به نتیجه مشترکی در این زمینه نرسیده‌اند. امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد تا سودجویان با توجه به کمبود کتب برادرم در بازار، به فکر چاپ غیرقانونی آثار وی نیفتند. همین جا از برادرزاده‌هایم خانم‌ها شقایق و شعله آتشی می‌خواهم هرچه سریع‌تر رویه‌ای را برای چاپ منظم کتاب‌های برادرم تعیین کنند تا در انتشار کتاب‌های او خللی وارد نشود.

برادر این شاعر فقید همچنین رسیدگی به دست‌نوشته‌های منتشرنشده منوچهر آتشی را دیگر موضوع مهمی دانست که نیاز به دیدگاه وسیع‌تری دارد و در این‌باره گفت: این کار می‌تواند با نظارت فرزندان او و انتخاب جمعی دلسوز و فرهیخته و آشنا به منوچهر آتشی به‎‌دور از هر گونه انتفاع مالی اتفاق بیفتد؛ روشی که باعث شکوفایی شعر و ادبیات منوچهر بشود.

آتشی تأکید کرد: تا الآن برای رسیدگی به دست‌نوشته‌های برادرم روش یا شخص خاصی تعیین نشده‌است، بی‌شک معرفی یک فرد برای این مهم، باعث محدود شدن منوچهر به دیدگاه یک نفر خواهد شد که شایسته جایگاه ادبی برادرم نخواهد بود.

برادر منوچهر آتشی گفت: اینکه خانم شعله آتشی، دختر محترم برادرم تنها به یک فرد اعتماد و او را برای رسیدگی به دست‌نوشته‌های برادرم تعیین کرده، شاید از روی دلسوزی یا کمبود وقت او باشد، ولی قطعاً این انتخاب نه شایسته جایگاه ادبی برادرم است، نه شایسته محیط فرهنگی کشور با آن داشته‌های غنی در حوزه ادبیات. توصیه من برای این موضوع انتخاب جمعی از افراد است که با سبک ادبی منوچهر آشنا هستند. بنابراین به نظرم باید در همۀ این حوزه‌ها با وسواس و دقت بیشتری وارد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد الماسی GB ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    سلام بنده بحث تخصصی حق نشر را حق‌ خانواده هنرمند و شاعر می دانم و فکر می کنم رویه ی منصفانه این بود که برادر شاعر به جای جوسازی مغرضانه با برادرزاده های خویش به گفتمان مینشست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها