شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
بهره‌برداری از مدرن‌ترین کتابخانه شمال کشور از مهمترین پروژه‌های فرهنگی گیلان است

گیلان- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه طرح تکمیل کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین و مدرن‌ترین کتابخانه شمال کشور از مهمترین پروژه های فرهنگی استان است، گفت: با تکمیل و بهره برداری کامل این مرکز فرهنگی سرانه فضای مطالعه استان گیلان ۲۵ درصد رشد خواهد یافت.

یاسر تقوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت افزود: در زمان حاضر در مجموع فضای سرانه کتابخانه‌های عمومی گیلان ۲۷ هزار متر مربع است که براساس جمعیت دو میلیون و ۵۳۰ هزار نفری استان، این سرانه یک متر به ازای هر ۱۰۰ نفر است.

وی خاطر نشان کرد: در افق سال ۱۴۰۴ باید سرانه کتابخانه های استان به هشت متر به ازای هر ۱۰۰ نفر افزایش یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان خاطر نشان کرد: همچنین طبق استانداردهای ملی به ازای هر نفر باید چهار کتاب وجود داشته باشد درحالی که در حال حاضر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتابی که در کتابخانه های استان و با توجه به در نظر گرفتن جمعیت استان موجود است؛ هم اینک، تعداد کتابی که در استان در فضای کتابخانه ها موجود است کمتر از یک کتاب به ازای هر نفر است.

تقوی تعداد اعضای فعال کتابخانه های گیلان را ۵۸ هزار نفر عضو عنوان و تصریح کرد: در صورت توسعه زیرساخت های مطالعاتی تعداد اعضا افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی همچنین توسعه و شاداب سازی کتابخانه های عمومی در استان را یکی از برنامه های اولویت‌دار این مجموعه در دوره‌های مختلف دانست و اظهار داشت: در همین راستا، همزمان با هفته کتاب امسال چندین کتابخانه عمومی نیز مرمت و شاداب سازی خواهد شد؛ ضمن اینکه شاهد بهره برداری از ۴ باب کتابخانه عمومی نیز در این هفته خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه‌های گیلان یادآور شد: همزمان با هفته کتاب، ۴۸۰ برنامه فرهنگی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان در استان برگزار می‌شود.

وی گلباران گلزارهای شهدای استان، دیدار کتابداران و کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی استان با خانواده های معظم شهدا، برگزاری محفل کتابت قرآن همزمان با سالروز رحلت آیت الله طباطبایی به عنوان مفسر بزرگ آیات قرآنی، عضویت رایگان کتابخانه ها و بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب های امانتی، اختتامیه ویژه برنامه مشاعره «ترنم باران» با حضور دانش آموزان مدارس استان را از جمله برنامه های به مناسبت هفته کتاب عنوان کرد.

تقوی برگزاری مراسم تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و مروجین کتاب گیلان، برگزاری پویش نذر کتاب با هدف اهدای کتاب از سوی مردم به کتابخانه های عمومی، دیدار با نویسندگان و چهره های فرهنگی استان، برگزاری محافل و نشست‌های کتاب خوان ویژه کارکنان دستگاه های اجرایی را از دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه جاری هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است اما در گیلان از پنجشنبه گذشته اجرای برنامه های هفته کتاب آغاز شده است.

استان گیلان هم اکنون با ۸۵ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۱۵ کتابخانه عمومی مشارکتی و یک باب کتابخانه عمومی مستقل دارای ۱۰۱ مرکز فرهنگی برای رفع نیازهای مطالعاتی مردم می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها