شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
لزوم به‌روزرسانی منابع موجود در کتابخانه‌ها

خوزستان- فرماندار دشت آزادگان گفت: نسل امروز نیاز به خوراک فرهنگی دارد و مطالبه این نسل در حوزه کتاب متفاوت است و باید این خلأ را با به‌روزرسانی منابع موجود در کتابخانه‌ها پُرکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، رستم عیدی پور ظهر شنبه در نشست هماهنگی نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب روستای ساریه دشت آزادگان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان اینکه روستاهای شهرستان دشت آزادگان از بافت فرهنگی مناسب و خانواده‌هایی اصیل با فرهنگ غنی برخوردار هستند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم این فرهنگ غنی را با نیاز فرهنگ روز تطبیق دهیم تا افراد روستا بتوانند با بهره‌گیری فرهنگی ارتباط مؤثری با خارج روستا برقرار کنند.

عیدی پور با اشاره به اینکه همانطور که هم‌گرایی اجتماعی موجب امید، رشد و توسعه در جامعه شده و بستر و زمینه را برای شکوفایی فرهنگی، هنری و اقتصادی فراهم می‌کند، بیان کرد: واگرایی اجتماعی نیز شکاف را در نهادهای اجتماعی آشکار می‌کند و این موضوع رسالت دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

وی افزود: نسل امروز نیاز به خوراک فرهنگی دارد و مطالبه این نسل در حوزه کتاب متفاوت است و باید این خلأ را با به‌روزرسانی منابع موجود در کتابخانه‌ها پُرکنیم.

فرماندار دشت آزادگان گفت: همانگونه که امسال روستای ساریه به عنوان ۱۰ روستای برگزیده کشوری دوستدار کتاب معرفی شد باید در سال آینده و دوره‌های دیگر جشنواره بکوشیم روستاهای بیشتری در ترویج کتاب به کشور معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان در این نشست گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای روستای برگزیده در بلند مدت، هویت فرهنگی شاخصی برای روستا تعیین می‌کند.

مجید منادی با توضیح اینکه جشنواره روستاها و عشایر می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی در روستاها بکاهد، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در حوزه ترویج، می‌تواند مولفه‌های بومی و فرهنگی اصالت داری را برای روستا ایجاد کند.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه روستاهای استان خوزستان در چند دوره گذشته جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توانستند در ردیف روستاهای برگزیده کشوری قرار بگیرند، تصریح کرد: ظرفیت مطلوبی در زمینه ترویج کتابخوانی در روستاهای استان وجود دارد و همچنین طرح‌های خلاقانه‌ای در حوزه کتاب پدیدار شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را پیوند اولیه با کتاب برای علاقه‌مندان دانست و افزود: برگزاری رویدادهای ترویجی کتابخوانی جرقه اولیه را در ذهن بچه‌ها روشن کرده و هراندازه رویدادهای کتابخوانی جذاب و قوی‌تر باشند به همان نسبت، ذوق بیشتری برای مخاطب ایجاد می‌کند.

در این نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: کتابخانه و کتابدار در روستای ساریه را شاید بتوان از تنها مراکز فرهنگی به جز مرکزآموزشی قلمداد کرد و ظرفیت زیادی در روستاها وجود دارد که باید به بالفعل تبدیل شوند.

عباس حسین زاده با اشاره به اهداف و رسالت رویدادهای ترویج کتابخوانی عنوان کرد: در این رویدادها هرچه طرح خلاق و بدیع باشد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: پیشخان کتابخانه‌ای طرحی جدی برای ارائه خدمات فرهنگی در مناطق محروم است که در سال گذشته نهاد کتابخانه‌های استان موفق شد اولین پیشخان کتابخانه‌ای را در روستای جلیزی دشت آزادگان راه‌اندازی کند و دومین پیشخان در شهرک شهید اسدپورشهرستان اندیکا راه‌اندازی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها