یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
صحنه فضای مجازی باید به هسته کتاب تبدیل شود

خوزستان -استاندار خوزستان با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه در نسل جوان باید کتاب را وارد گوشی همراه نوجوانان کنیم، بیان کرد: باید جاذبه‌های فضای مجازی را برای نسل نوجوان و جوان، تبدیل به هسته کتاب کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، علی اکبر حسینی محراب عصر شنبه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان در محل این استانداری اظهار کرد: برای دوری قشر جوان از کتاب باید کتاب و کتابخانه را به تلفن همراه آنان انتقال دهیم و این کار با تشویق، ترغیب و ارائه ایده‌های نو و خلاقانه همچون پویش کتاب وکمپین کتاب محقق کنیم.
حسینی محراب کتاب صوتی را بهترین راهکار برای افراد تنبل و کتاب نخوان دانست و افزود: جوانان به جای گوش دادن موسیقی‌هایی که بر روح و روانشان تأثیر مخرب دارد، می‌توانند کتاب صوتی کوتاه گوش دهند.
کتاب باید جایگزین بازی‌های رایانه‌ای شود
وی ادامه داد: باید در معابر عمومی، اتوبوس، محله‌ها با طراحی مناسب کتاب را جایگزین بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان و نوجوانان کرده و جاذبه‌های صحنه مجازی را تبدیل به هسته کتاب کنیم.
برپایی نمایشگاه فصلی کتاب بهترین راهکار برای رشد کتابخوانی
استاندار خوزستان برگزاری نمایشگاه فصلی کتاب در استان را بهترین راه برون رفت از بن بست کتابخوانی عنوان کرد و گفت: همانطور که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی تاثیرگذار در کشور است که هرساله مخاطبان بیشماری از سایر استان‌ها و کشورها را به خود جذب می‌کند، باید بستر نمایشگاه فصلی مثلاً زمستان و بهار را برای رشد و تقویت کتابخوانی در استان مهیا کنیم و یک پایگاه کتاب براساس تقویم نمایشگاه کشور برای استان ایجاد کنیم.
حسینی محراب با بیان اینکه کتاب به توافق فکری و ذهنی و نزدیک کردن اندیشه تاثیر مهمی دارد، اذعان کرد: تلاش کنیم هرچند وقت یک بار نیاز فکری را با کتاب هدیه دادن و گرفتن تقویت کنیم.
دغدغه مقام معظم رهبری اهمیت کتابخوانی است
در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در آستانه آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که یکی از مناسبت‌های محوری در حوزه مطالعه و کتابخوانی در کشور است، قرار داریم.
مجید منادی با بیان اینکه مسأله کتاب و مطالعه یکی از دغدغه‌های مهم اهالی فرهنگ است، اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در کتاب «من و کتاب خاطرات» به اهمیت و ضرورت مطالعه به خوبی اشاره کرده است و باید برخی از جملات این کتاب در بیلبوردهای شهری گنجانده شود. و این نشان از دغدغه‌مندی مقام معظم نسبت به موضوع کتابخوانی دارد.
وی با اشاره به جایگاه کتاب و مطالعه در کشور عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام هفته کتاب این اداره‌کل و نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان رویدادهای بسیار خوبی را طراحی کردند و امید داریم که با حمایت و همدلی که در استان وجود دارد، بتوانیم هفته پرنشاط و تاثیرگذاری برای تحرک عمومی برگزار کنیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به انتخاب روستای ساریه دشت آزادگان به عنوان یکی از ۱۰ روستا برگزیده کشوری اشاره کرد و افزود: جشنواره روستاها به عنوان یکی از رویدادهای ترویجی کتاب و کتابخوانی، طرح‌هایی خودجوش و برخاسته از مجموعه مردمی را معرفی می‌کند که تأکید بر تاثیر فرهنگی و ترویجی در حوزه کتابخوانی را در روستای هدف دارد.
وی با توضیح این موضوع اگر چه برگزاری رویدادهای ترویجی همچون جشنواره روستاها، برگزاری رویدادهای کتابخوانی و مسابقات با موضوع کتاب شاید در حال حاضر مسأله‌ای را حل نکند، بیان کرد: اما برگزاری رویدادهای ترویجی نقطه‌گذاری در ذهن کودکان و نوجوانان برای اهتمام به موضوع مطالعه ایجاد می‌کنند و علاوه بر آن برای روستا هویت سازی کرده و همین که از دوران کودکی برای کودک و نوجوان روستا، عنوان روستای دوستدار کتاب در ذهنش حک می‌شود. و این نشان از اهمیت این رویدادها دارد.
۳۰۰ میلیون تومان جذب خیرین به کتابخانه‌های عمومی خوزستان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این نشست با اشاره به تحقق سند راهبردی در اولین جلسه انجمن با استاندارخوزستان گفت: در سند راهبردی چند شاخص را دنبال کردیم، جذب اعتبارات خیرین که یکی از شاخص‌های برنامه بود و در سال گذشته یک میلیارد ۳۰۰ تومان جذب از خیرین داشتیم که امسال تا ۱۵ ابان ماه این مبلغ به ۴میلیارد و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. و ۱۴۵ درصد تحقق شاخص به دست آمد.
عباس حسین زاده از جمله شاخص‌های سند را جلسات انجمن سال گذشته برشمرد و گفت: در سال گذشته ۱۶۷ جلسه برگزار شد و امسال کمتر از ۱۳۹ جلسه از منفی ۱۷ درصد برخوردار شد و ۳۸ درصد شاخص محقق شد.
وی طرح پیشخان در دو روستای سوسنگرد و اندیکا را از دیگر سند راهبردی شاخص کتابخانه‌ها دانست و اظهار کرد: طراحی پیشخان کتابخانه یک دهم از ساخت یک کتابخانه ۲۸۰ متری را در برمی‌گیرد و در اعتبارات امسال نیز یک پیشخان کتابخانه راه‌اندازی می‌کنیم.
اهدای ۳۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان خوزستان
وی شاخص اهدای کتاب امسال با شعار طرح اهدای کتاب اهدای دانایی را جذب ۳۶ هزار جلد کتاب عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم صدهزار نسخه را تا پایان سال جذب کنیم. و در بخش عضویت سال گذشته ۳۲ هزار نفر عضو کتابخانه تا ۱۵ آبان ماه بودند اما امسال ۵۷ هزار نفر جذب کتابخانه‌ها شدند که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شد و و ۴۷ درصد سند محقق شد.
حسین زاده در بخش امانت دهی کتاب در سال گذشته را ۴۶۰ هزار نسخه کتاب بیان کرد و گفت: تا ۱۵ آبان امسال ۷۰۳ هزار کتاب امانت داده شد که ۵۶ درصد تحقق سند را در برداشت و درجشنواره امسال کتابخوانی رضوی ۳۳ هزار نفر شرکت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها