یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
طرح پیشنهادی خبرنگار ایبنا را در شورای فرهنگ عمومی تصویب می‌کنیم

هرمزگان - رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با اشاره به پیشنهاد خبرنگار ایبنا برای در نظر گرفتن بسته تشویقی برای افراد کتابخوان گفت: این طرح را به شورای فرهنگ عمومی بیاورید تا آن را تصویب کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده در دیدار با رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان هرمزگان اظهار داشت: در آغاز باید به اقشار مختلف مردم استان هرمزگان بواسطه استقبال بسیار خوبشان از کتاب، شادباش بگویم زیرا در بررسی و احصایی که کرده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که میزان استقبال هرمزگانی ها از کتاب بسیار زیاد است. همچنین در نمایشگاه کتاب از بخش زیادی از فروشندگان پرس‌وجو کردم که گفتند: میزان خرید در استان هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد. پس امیدوارم پس از وقفه‌ای که کرونا ایجاد کرد، در هرمزگان نمایشگاه کتاب دنبال شود و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نسبت به ایجاد نمایشگاه کتاب اقدام کنند.

وی عنوان کرد: به دلیل پیشرفت زیرساخت های حوزه کتابخوانی در غرب استان هم باید از جامعه خیران تشکر کنم زیرا حضور خیرین در غرب نسبت به سایر نقاط استان بهتر است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود: از مردم استان هرمزگان بویژه قشرهای فرهیخته، آموزش و پرورش، دانشگاهیان، جامعه فرهنگی و دوستداران پر تعداد کتاب می خواهم که وقف کتاب را به عنوان یک پدیده جدید مورد توجه قرار بدهند. امیدوارم با رونق وقف کتاب و کتابخانه‌ها مشکل زیرساختی در این بخش رفع شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان گفت: مردم حتی می‌توانند در وصیت‌نامه‌شان در ثلث اموالشان وصیت کنند که یک ثلث مالشان در حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود. وصیت در ثلث مال، راهکار مناسبی است که مردم می‌توانند در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مشارکت کنند.

صنایع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه کتابخانه‌ها وضعیت خوبی ندارند

عبادی‌زاده با گلایه از صنایع تصریح کرد: صنایع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ و بویژه در حوزه کتابخانه‌ها وضعیت خوبی ندارند در حالی که می‌توانیم بخشی از خلأهای که در استان از قبیل ساختمان کتابخانه‌ها و خرید کتاب داریم از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی تامین کنیم.

وی همچنین گفت: کتابخانه‌های سیار هم کار بسیار خوبی است که می‌تواند فضای شهر ما را نشاط آور کند. حتی کتابخانه های کوچک، در مدارس، باکس‌های کوچک کتاب در راه آهن، فرودگاه و … می‌تواند به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک قابل توجهی بکند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان با بیان اینکه امیدواریم مجموعه کتابخانه مرکزی بندرعباس به زودی تجهیز شود، گفت: با حمایت‌های استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ۱۵ سال این مجموعه آماده شده است بنابراین از وزیر از توجهی که در تسریع تجهیز این کتابخانه انجام داده است تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم که رویکرد به کتاب و کتابخوانی در میان خانواده‌ها به ویژه در بین کودکان و نوجوانان تقویت شود تا بتوانیم شهر بندرعباس را به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی کنیم.

عبادی‌زاده در پرسش و پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس که گفت: به اذعان خودتان، کتاب یکی از مصادیق فرهنگ عمومی است، به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان برای جشن سال کتاب، چه بسته تشویقی را برای مرد و زن کتاب استان اختصاص می‌دهید؟ پاسخ داد: پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری کتاب را در قالب طرح مشخصی به جلسه شورای فرهنگ عمومی بیاورید تا تصویب کنیم. قطعاً باید این موضوع مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوانیم بسته‌های مروج کتاب و تشویق کتابخوانی برای همه گروه‌ها و اقشار مختلف داشته باشیم.

حداقل ۴۰ کتابخانه در استان کم داریم

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور امام جمعه بندرعباس در بازدید از کتابخانه طالقانی و در پاسخ به پرسش های هوشمندانه او گفت: در حال حاضر ۸۱ کتابخانه عمومی در سراسر استان داریم که از مجموع این ۸۱ مورد، ۷۱ کتابخانه نهادی، هشت مورد مشارکتی و دو باب هم کتابخانه زندان هستند.

فرشاد محمدی با اشاره به کمبود شدید سرانه فیزیکی کتابخانه‌ای در استان ادامه داد: حداقل ۴۰ کتابخانه در استان کم داریم. اگر کتابخانه مرکزی بندرعباس افتتاح شود تازه سرانه کتابخانه‌ای ما به دو متر می رسد در حالی که استاندارد جهانی آن هشت متر است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان اضافه کرد: نهاد کتابخانه ها بهره بردار کتابخانه است و راه و شهرسازی باید کتابخانه سازی کند و در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهد. همه اعتباراتی هم که جذب می‌شود باید از مجاری راه و شهر سازی باشد به همین دلیل پروژه‌های ما متوقف و معطل مانده است.

وی اضافه کرد: اگر مشکل مکان حل شود از محل نیم درصد ملی همه تجهیزات مورد نیاز را می‌توانیم تامین کنیم. حتی می‌توانیم نیروی انسانی را جذب کنیم. هر مکانی را که افتتاح می‌کنیم به فراخور متراژ آن، بین یک تا سه نفر از نیروهای بومی همان منطقه استخدام خواهیم کرد.

او در ادامه گفت: اکنون برای کتابخانه مرکزی حدود ۱۴ هزار جلد کتاب آماده است. اما تنها مشکل ما کمبود سرانه فیزیکی است. به همین دلیل هم در سفرهای شهرستانی ضمن دیدار با امام جمعه و فرماندار به همه کتابخانه و مراکزی هم که می‌شود کتابخانه ایجاد کرد، سر می زنیم.

محمدی توضیح داد: در غرب استان به لحاظ حمایت خیرین شرایط بسیار بهتری در زمینه کتاب داریم. اما یکی دیگر از مشکلات ما نیروی انسانی و حقوق پایین کتابداران است.

استقبال از کتابخانه ها خیلی خوب و غیر قابل باور است

این چهره فرهنگی با رضایت کامل از استقبال خانواده‌ها و کودکان از کتاب گفت: استقبال از کتابخانه‌ها خیلی خوب و غیر قابل باور است. مردم برای خرید کتاب هم عطش دارند. مراجعه به کتابخانه‌ها هم بسیار رضایت بخش است.

محمدی با بیان اینکه رویکرد کتابخانه‌ها از حالت سنتی خارج شده است، گفت: در کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌های کوچک کتاب برگزار می‌شود، کتابخانه محل راه اندازی و آموزش کسب و کارهای کوچک شده است و همچنین هیچ کتابخانه‌ای بدون بخش کودک نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها