سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
ذات قصه‌گویی ریشه در اندیشه‌های فطری انسان دارد

ایلام- مدیر اجرایی جشنواره قصه‌گویی کانون استان ایلام:ذات قصه‌گویی، ریشه در اندیشه‌های فطری انسان دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، ملوک هاشمی گفت: ذات قصه‌گویی ریشه در اندیشه‌های فطری انسان دارد.

وی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی گفت: اهمیت قصه‌گویی به ذات آن بر می‌گردد. ذاتی که ریشه در اندیشه‌های فطری انسان داشته است.انسان ذات و فطرتی، قصه‌دوست و علاقه مند به قصه‌گویی و مشتاق به این هنر کهنسال به درازای تاریخ و عمر انسان داشته است.

معاون فرهنگی و مدیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی (مرحله استانی) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: قصه‌گویی چون با آئین و فطرت و باورها و اعتقادات ما در ابعاد اسلامی و ایرانی گره خورده و به عنوان یک میراث معنوی جاودان ماندگار شده و دارای اهمیت بسیار است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با قصه‌گویی می توان تمام اندیشه‌ها و اهداف فردی، اجتماعی، تربیتی ایرانی و اسلامی، معرفتی و… را به تمام مخاطبان انتقال داد.

این مدرس قصه‌گویی با اشاره به تاثیر قصه‌گویی بر مخاطبان گفت: چون قصه‌گویی کارکردهای مختلف داشته، تاثیراتش بر جوامع هدف متنوع و متعدد است و ظرفیت این هنر اثرگذار، بسیار بالاست و تنوع و تحول‌بخشی در آن موجب وقوع جریان‌های فرهنگی و رفتاری و تربیتی بر مخاطب می‌شود.

وی ادامه داد: قصه‌گویی از ابعاد روانی، هنری، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، پژوهشی، رشد عقلی و عاطفی، مباحث آموزشی و خلاقیت‌های فردی، تقویت رشد ذهنی و عاطفی و اجتماعی، انتقال مفاهیم علمی و آموزشی و تربیتی بر مخاطب تاثیر دارد.

مولف کتاب «تاثیر قصه و قصه‌گویی بر هوش نوجوانان» ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی، جشن همنشینی ترویج و تقدیر از فرهنگ ترویج و تقدیر از فرهنگ اصیل ایرانی است.

وی ادامه داد: قصه‌گویی اصیل‌ترین نوع ارتباط‌گیری آدم‌ها از گذشته بوده و تاکنون اصالتش را حفظ کرده‌است. هنر باستانی قصه‌گویی، ارزش این را دارد که برای یادگیری و آموزشش تلاش شود، چون که هم برای گوینده و هم برای شنونده لذت بخش و پیوند محکم بین روایت و شنیدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها