چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
زال و رودابه یا شمس و مولانا؟

در روزهای اخیر تئاترهای اقتباسی بسیاری بر صحنه‌های تهران در حال اجرا هستند. در این گزارش به سه تئاتر اقتباسی پرداخته‌ایم و بازیگران و داستان آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در روزهای اخیر تئاترهای اقتباسی بسیاری بر صحنه‌های تهران در حال اجرا هستند. هر یک از آن‌ها با داستانی متفاوت و روایتی خاص، رنگ و لعابی نو به هنر نمایش می‌دهند. در این گزارش به چهار تئاتر اقتباسی پرداخته‌ایم و بازیگران و داستان آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

صدای جنون عشق گوش را کرد می‌کند
فروش بلیت نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردان آروند دشت‌آرای و مارین ون هولک بر اساس رمان «ریش آبی» امیلی بوتوم ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

دن المیریو مردی نجیب‌زاده و ثروتمند اسپانیایی است که شهرتی مخوف دارد؛ او از بین مستاجران یک زن را به عنوان همخانه انتخاب می‌کند و حقیقت آن است که همه چیز را بر پایه اعتماد به زنان قرار داده است.

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، خسرو پسیانی و مارین ون هولک بازیگران این نمایش هستنذ.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به شیما مرادی منشی صحنه، مرتضی نجفی طراح نور، گلناز گلشن طراح لباس، علی کیانیان طراح صدا، بهزاد جوانبخت طراح موشن، عادل حاجی‌زاده مدیر صحنه و کیارش مسیبی عکاس اشاره کرد.

نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» از ۷ تا ۲۶ آبان در روی صحنه تئاتر شهر خواهد رفت.

قصه‌ای از لحظه دیدار شمس و مولانا به روایت محمد رحمانیان

فروش بلیت نمایش «رستاخیز عشق» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی حسین مسافر آستانه بر اساس زندگی مولانا ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

رستاخیز عشق نگاهیست به مقطع خاصی از زندگی مولانا. از دوران کودکی تا عاشقی تا کمال و مرگ و سپس رستاخیز.

اصغر فریدی ماسوله، بهزاد جاودان‌فرد، محسن گودرزی، بهادر فاضل، محمدرضا شریفی علیایی، علیرضا شریفی علیایی، مهرداد آبجار، محمد آقا علی اکبری، کمال رضوی، سروش پارسا، امیرحسین اسفندیاری، علی پورمراد، لاله کریمی، نهال سرخابی، فرانک ظاهری، سارا یزدانی، سانیا مسعودی، ستاره ستاری، الینا اخوان ثالث، تیارا خادمان و آرتین جوشنی بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به سعید ذهنی موسیقی، کوروش ایرانمهر خواننده، نادر رجب‌پور طراح حرکت، فرشاد نصیری طراح نور، لادن سید کنعانی طراح لباس، عارفه مسافر منشی صحنه و احمد غلامی مهرآبادی طرح گرافیک اشاره کرد.


نمایش «رستاخیز عشق» از ۱۴ آبان تا ۱۰ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

زال و رودابه حدیث یکدیگر را از ندیمان و کنیزکان شنیده‌اند

فروش بلیت نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمد حاج محمدی بر اساس شاهنامه فردوسی ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

اکنون نوبت آن است که با یکدیگر دیدار کنند. یاقوت (غلام سیاه پادشاه) مامور می‌شود تا این دو را به هم برساند. زال را می‌آورد پای ایوان رودابه، در لحظه دیدار آگاه می‌شوند که رودابه ناپدید شده. حال با نقشه یاقوت، پادشاه و وزیر در لباس مبدل راهی شهر می‌شوند تا او را بیابند.

عباس بهمنش، بهاره سیجانی، زینب دلی‌لر، هلیا وهاب، محمد حاج محمدی، ریحانه یزدان یار، محمد امیری، مسعود سالاری، هادی ملکیان، پدرام عزیزی و مصطفی پیروزی بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به امیرحسین زارع‌زاده، سلمان اوجائی، آرین شوقی نوازندگان، سهیلا جوادی طراح گریم، زینب دلی‌لر منشی صحنه، حسین کاظم رودباری طراح نور و زهرا نصرالله عکاس اشاره کرد.

نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» از ۵ تا ۲۸ آبان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.

چراغ تئاتر این بار روشن می‌شود

فروش بلیت نمایش «چراغ تئاتر» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی بر اساس نمایشنامه دوشخصیتی ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

اکبر و همسرش سرور وارد یک سالن متروکه می‌شوند تا نمایش خود را اجرا کنند؛ اما موانعی را بر سر راه خود می‌بینند.
 

حامد شیخی، نازنین بیوک، مهدی هنرسازان، مارال ابوالقاسمی، نوشین ادیب، شکوفه سلحشور، امیرحسین فهادان، فاطمه فرضی، علی پیله ور و اهورا فیجانی بازیگران این نمایش هستند.


از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به آرش نوری دستیار کارگردان، هومن و همایون عبدالرحیمی طراح صحنه، مصطفی گرایی طراح گریم و فاطمه مجدنیا عکاس اشاره کرد.

نمایش «چراغ تئاتر» از ۲۵ آبان تا ۲۰ آذر در خانه هنرمندان ایران روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها