شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
علاقه مردم تاجیکستان به شعرای ایران/ وقتی راننده تاکسی حافظ و رودکی می‌خواند

کرمان- اولین جلسه باشگاه کتابخوانی خواجوی کرمانی در حالی برگزار شد که مدیر مرکز کرمان‌شناسی کرمان، روایت‌های جالبی از مردم تاجیکستان و علاقه‌شان به اشعار شاعران کرمانی و ایرانی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اولین جلسه باشگاه کتابخوانی خواجوی کرمانی با حضور نویسندگان، شاعران، اساتید دانشگاه و جمعی از اهالی کتاب و فرهنگ در کتابخانه شهر کرمان برگزار شد.

سید محمد گلاب زاده رئیس مرکز کرمان شناسی در این جمع افزود: خیلی خوشحالم که دوستان عزیزی به میدان آمدند تا نواقص حوزه کتاب درکرمان را بر طرف کنند و ناراحتم از اینکه به امر کتاب آنطور که باید و شاید رسیدگی نشده است.

وی با اشاره به نسل جدید بیان کرد: دغدغه‌های نسل جدید به‌گونه ای است که جایگاه کتاب کمرنگ است و این موضوع جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به تاجیکستان تصریح کرد: اخیراً مشغول نوشتن سفرنامه سمرقند و بخارا هستم.

گلاب زاده با اشاره به اینکه مردم این کشورها شاعران ایرانی را به خوبی می‌شناسند، خاطرنشان کرد: در این شهرها هر راننده تاکسی و یا فروشنده اشعار حافظ و رودکی را از بر است.

وی به یک خاطره اشاره کرد و گفت: در جمع اهالی فرهنگ تاجیکستان بودم و خواستم سعید نفیسی کرمانی را معرفی کنم و گفتم که این فرد کار بزرگی را انجام داده است؛ همان موقع یک نفر یک قصیده‌ای نسبتاً بلند از سعید نفیسی کرمانی خواند.

گلاب زاده ادامه داد: من خجل شدم از اینکه آنان شاعرانی کرمانی ما را می‌شناسند و قصیده‌هایشان را حفظ می‌کنند اما مردم کرمان این شاعر ارزشمند را نمی‌شناسند.

ماجرای عکسی در وین

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ سال پیش در یک پارک در شهر وین عکس گرفتم و پشت سرم ده‌ها نفر مشغول مطالعه بودند و همیشه این عکس را نگاه می‌کنم و می‌گویم: می‌شود روزی برسد تا زمان ما و مردم ما هم به بطالت نگذرد؟

رئیس مرکز کرمان شناسی بیان کرد: میزهای مطالعه غریب وار افتاده‌اند و ما نشانی از مطالعه در مردم نمی‌بینیم شاید گرفتاری‌هایشان زیاد است اما درگیر چیزهای دیگر اند.

وی با ارائه پیشنهاد برای باشگاه کتابخوانی خواجوی کرمانی تاکید کرد: بهتر است در برنامه‌های باشگاه از اساتید موسیقی کمک بگیریم، برنامه‌های جنبی هم داشته باشیم و زمینه‌ای پدید آوریم تا جوانان و خانواده ها جذب شوند.

این مورخ اظهار داشت: مردم ما آنگونه که شایسته است از خواجوی کرمانی یاد نمی‌کنند، این شاعر ارزشمند بین حافظ و سعدی دوخورشید پرنور ادبیات قرار گرفت و اشعارش مهجور ماند.

به گزارش ایبنا، فعالیت گلاب زاده در عرصه نشر تاکنون منجر به چاپ و نشر بیش از ۲۵۰ اثر با مقدمه و همت وی است.

علاقه مردم تاجیکستان به شعرای ایران/ وقتی راننده تاکسی حافظ و رودکی می‌خواند

او هم اکنون مدیر مرکز کرمان شناسی سرپرست بنیاد ایران شناسی شعبه کرمان عضو دانشنامه علمی فرهنگ مردم ایران عضوانجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان و عضو شورای عالی میراث فرهنگی است و دارای دانشنامه عالی خوشنویس از انجمنخوشنویسان ایران و همچنین دفتر شعری با عنوان «اشک گلاب» می باشد.

باشگاه کتابخوانی خواجوی کرمانی در کرمان فعال می شود

همچنین سید رضا میرحسینی کارشناس شهرداری گفت: تصمیم گرفتیم با کمک از ذخایر فرهنگی شهر کرمان، باشگاه کتابخوانی خواجو را تشکیل دهیم و در راستای بالا بردن فرهنگ جامعه تلاش کنیم.

وی به سرانه مطالعه اشاره کرد و تاکید کرد: باید به روش‌های نوین جوانان را به کتاب و کتابخوانی جذب کنیم، هرچند خوشبختانه کار های بزرگی در زمینه کتاب های صوتی و پادکست های کتاب صورت گرفته است.

به گفته وی، خواجوی کرمانی از چهره‌های شاخص کرمان است که در شهر خودش غریب است و مردم آنچنان شناختی از این مردبزرگ ندارن و به همین دلیل اسم را به نام ایشان مزین کردیم.

به گفته وی، گفتگو ها، نقد کتاب و رونمایی از کتاب از برنامه های محوری ما خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها