شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
از کاروان دانایی تا کتابخانه‌گردی بوشهری‌ها

بوشهر – همزمان با روزهای سوم و چهارم هفتۀ کتاب برنامه‌های ویژه‌ای با محوریت کتاب در ارکان مختلف جامعۀ بوشهر برگزار شد که شامل به‌راه افتادن کاروان دانایی در کتابخانه عمومی تا روایت کتاب و وضعیت کتابخوانی این استان در پیش از خطبه‌های نماز جمعه بوشهر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، برنامه‌های متنوع و متعددی متناسب با سلیقه و نیاز مخاطبان کتاب در روزهای سوم و چهارم سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان حماسه‌‎خیز بوشهر اجرا شدند. اجرای این برنامه‌ها شور خاصی را در این جغرافیای تاریخ‌مند آفریده است؛ اهم این برنامه‌ها در راه‌اندازی کاروان دانایی با مشارکت و حضور مدیران کل ادارات و دانش‌‎آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های بوشهر، کتابخانه‌گردی، برگزاری انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر، رونمایی از کتاب «روایت صحنه» نوشتۀ جهانشیر یاراحمدی در آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر، برپایی میز خدمت در مصلای نماز جمعه و سخنرانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و دیگر رؤسای کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها در پیش از خطبه‌های نماز جمعه، تجلیل از کتابداران و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر و… خلاصه می‌شود که در ادامه برخی از این رویدادها به‌صورت خلاصه می‌آید.

کتابخانه‌گردی بوشهری‌ها در هفته کتاب و کتابخوانی

دانش‎آموزان، دانشجویان، علاقه‌مندان و کارکنان ادارت و نهادهای مختلف در سومین روز هفته کتاب که به عنوان «کتاب؛ ترویج و کانون‌های مردمی» مزین شده در قالب پویش «کاروان دانایی» با حضور در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان بوشهر از بخش‌های مختلف کتابخانه‎‌ها بازدید کردند و با خدمات متنوع و گوناگون این نهاد فرهنگی آشنا شدند. همچنین آن‌ها در این روز به عضویت رایگان کتابخانه‎ها درآمدند.

تشکیل نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی بوشهر در سومین روز هفته کتاب

برگزاری نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی بوشهر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که همزمان با سومین روز هفته کتاب صورت گرفت. فرماندار شهرستان بوشهر که اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های کتابخوانی و توسعۀ زیرساخت‌های کتابخوانی دارد، در این نشستبا تبریک هفته کتاب و با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در هر جامعه‌ای مسئله فرهنگ است، گفت: باید در معرفی کتاب‎های مناسب، خوب، جذاب و پرمخاطب به دیگران قدری بیشتر فعال باشیم و به فراخور ایام و مناسبت‌های خاص، کتاب‎های مناسب در اختیار افراد جامعه قرار گیرد تا فرهنگ کتابخوانی هرچه بیشتر در میان افراد جامعه گسترش یابد.

صالح رحیمی سپس با تاکید بر اینکه بهترین روش تربیتی عمل کردن است، افزود: ما باید با کتاب خواندن، فرزندان خود را با کتابخوانی مأنوس کنیم؛ چراکه جامعه به کتاب‌‎های جدید و تبیین مسائل روز نیاز دارد، از این‌رو، باید فهم سیاسی افراد جامعه از مسائل سیاسی روز، افزایش یابد.

وی یادآور شد: نیاز است که با همکاری نخبگان فرهنگی ضمن تشکیل اتاق فکر فرهنگی نقشه‌راه ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را تهیه کنیم.

رونمایی از کتاب «روایت صحنه» در آیین پایانی جشنواره استانی تئاتر بوشهر

رونمایی از کتاب «روایت صحنه» نوشتۀ جهانشیر یاراحمدی، نویسنده و پژوهشگر جنوبی در آیین پایانی جشنواره استانی تئاتر بوشهر همزمان دیگر رویدادی بود که به‌مناسبت هفتۀ کتاب در این استان ادب‌‎خیز برگزار شد. این اثر روایت بخش وسیع و مهمی از تئاتر پس از انقلاب بوشهر است که یاراحمدی با غور در اسناد موجود و پژوهش‌های میدانی آن‌ها را مکتوب و مستند کرده است.

برپایی میز خدمت کتابخانه های عمومی در مصلاهای سراسر استان بوشهر

نماز جمعه‌های شهرهای استان بوشهر در جمعه‌ای که گذشت به‌مناسبت هفته کتاب، رنگ و بوی کتاب و کتابخوانی داشت و کتابداران و مسئولان کتابخانه‎های عمومی استان بوشهر با حضور در مصلاهای نماز جمعه سراسر استان اقدام به برپایی میز خدمت و نمایشگاه کتاب کردند.

ایستگاه اهدای کتاب، عضویت نمازگزاران در کتابخانه‌‎ها، ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، معرفی کتابخانه‌ها و خدمات آنها به نمازگزاران، پاسخگویی به مسائل و مشکلات علاقه‌مندان به کتاب و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله برنامه‌هایی بود که از سوی کتابداران و رؤسای ادارات شهرستانی اجرا شد.

نقش مؤثر کتابداران بوشهری در رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای استان بوشهر

سخنرانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پیش از خطبه‌های نماز جمعه بوشهر، همزمان با چهارمین روز هفته کتاب که به نام «کتاب؛ خانواده و نشاط اجتماعی» نامگذاری شده، دیگر برنامه روزهای میانی هفته کتاب در استان بود.

حیدر راهب با حضور در مصلای نماز جمعه بوشهر با بیان اینکه رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای استان بوشهر با تلاش‌های خالصانه کتابداران استان رقم خورده است، گفت: کتابداران افسران آگاهی و مشاوران امین جامعه در هدایت مردم به سمت خواندن کتاب‌های خوب هستند و مجموعه نهاد کتابخانه‎های عمومی به خود می‌بالد که همکارانی این چنین پرتلاش و علاقه‌مند دارد.

وی سپس با بیان اینکه در اسلام تاکید زیادی بر کسب علم، دانش، آگاهی و تعقل شده است، افزود: یکی از راه‎های مهم رسیدن به آگاهی، کتاب خواندن است، جامعه کتابخوان جامعۀ پویا‎تر، بانشاط‌تر، آگاه‎تر و موفق‎تر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تأکید کرد: یکی از حرفه‎ای‎ترین کتابخوانان کشور ما شخص مقام معظم رهبری است که به‎طور مکرر و مستمر از اهمیت کتاب و کتابخوانی صحبت کرده، به طوری که بیشترین توصیه ایشان در باب فرهنگ و هنر، به کتاب اختصاص دارد.

به گفتۀ وی، امروز با همین رویکرد کتابخانه‎های عمومی از آن رویکرد سنتی فاصله گرفته و به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل و محلی برای رجوع علاقه‌مندان به ویژه کودکان و نوجوانان شده است.

راهب سپس با بیان اینکه کتابخانه‎های عمومی پس از آموزش و پرورش بزرگ‎ترین شبکه فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند، گفت: کتاب نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه و به کمال رسیدن انسان دارد، از این نظر فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی در جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر فاقد کتابخانه عمومی مرکزی است، تصریح کرد: امید داریم با رویکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ در بحث عدالت فرهنگی و اهمیت به توسعه زیرساخت های فرهنگی، این مسئله به زودی رفع شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پایان سخنان خود ضمن معرفی کتاب «ترجمه الغارات» توضیحی کوتاه در این باره بیان کرد و افزود: این کتاب نوشتۀ ابراهیم بن محمد ثقفی و ترجمه‌ی سیدمحمود زارعی با مقدمه علیرضا پناهیان است که روایت‌گرِ سال‌های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) است؛ سال‌هایی که به دورۀ غارات مشهور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها