سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان - در حاشیه جشنواره بین المللی قصه گویی، نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، به همت واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری هرمزگان در حاشیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی نشست آموزشی قصه، تنوع و تبادل فرهنگی برگزار شد.

در راستای ایجاد زمینه ترویج و آموزش فرهنگ کهن و دیرینه قصه گویی در بین عموم مردم، نشست آموزشی قصه؛ تنوع وتبادل فرهنگی در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش استان در این زمینه گفت: در راستای غنی سازی علمی علاقمندان به هنر قصه گویی در استان، در حاشیه برگزاری مرحله استانی جشنواره بیست و پنجم قصه گویی اجرای یک نشست و یک کارگاه آموزشی برگزار شد.

وی در ادامه افزود: اولین نشست برای آشنایی علاقمندان و فرهنگ دوستان استان با نقش و جایگاه این هنر دیرینه بشر در تبادلات فرهنگی، با همکاری واحد فرهنگی کانون استان و با مدرسی ناهید پذیرایی در حاشیه روز اول جشنواره اجرا شد.

کارشناس فرهنگی کانون استان هرمزگان و مدرس این نشست نیز در ابتدا به نقش قصه در هویت فرهنگی اشاره کرد و گفت: قصه عنصری هویت بخش و ثبات بخش فرهنگ است و در ثبات بخشی فرهنگ جامعه نقش مهمی را ایفا می کند.

ناهید پذیرایی افزود: هر جامعه‌ای در همه جا و همه وقت بر اصالت فرهنگی خود تاکید می‌کند و می‌کوشد مشخصه‌های این فرهنگ را زنده نگه دارد و زنده نگه داشتن و پایداری آن ریشه در انتقال و تبادل صحیح آن دارد.

وی در ادامه از قصه و کاربرد آن و اینکه چگونه مفاهیم را در قصه انتقال دهیم و هدف از انتقال چیست، سخن گفت و افزود: برخی مفاهیم به صورت مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم در قصه گویی انتقال داده می‌شود. بنابراین مفاهیم به صورت پیدا و نهان باتوجه به شرایط و مخاطب قصه گویی می‌شود.

این مدرس و داور قصه گویی در ادامه به نمادها و نشانه ها در قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: نمادها و نشانه ها در قصه‌گویی نقش بسزایی دارند که با توجه به تاثیر و جایگاه نمادها می‌توان در قصه گویی از آن‌ها استفاده کرد.

او اضافه کرد: نقش قصه و قصه گویی با تاکید برنمادها و نشانه های فرهنگی در خانواده و جامعه نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها