سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
نقشه فرهنگ مکتوب اصفهان رونمایی شد

اصفهان – نقشه جغرافیایی‌تاریخی کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و صحافان اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: اصفهان بیشتر از ششصد مدرسه تاریخی داشته که همه این مدارس کتابخانه داشته‌اند. در گذشته، مدرسه بدون کتابخانه معنی نداشته. بعضی از کتابخانه‌های بزرگ جهان اسلام در گذشته تا یک و نیم میلیون جلد کتاب داشته‌اند. در حالی که در شهر اصفهان فعلی، کتابخانه‌ای با این میزان کتاب نداریم.

علیرضا مساح افزود: کتابخانه‌هایی با قدمت هزارساله در شهر اصفهان داشته‌ایم. در گذشته، کتابخانه محل تولید کتاب بوده، نه فقط محل نگهداری.

او در خصوص شکل‌گیری این ایده گفت: ایده‌ای در اداره گردشگری به وجود آمد با این عنوان که ما در یک شهر فرهنگی چه نکاتی داریم که می‌توانیم در زمینه گردشگری، به جز گردشگری بناهای تاریخی، مورد توجه قرار دهیم. یکی از نکاتی که درباره اصفهان وجود دارد، این است که در سیر تاریخی شهر اصفهان، تعداد زیادی مدرسه و کتابخانه و کتابفروشی و صحافی داشته‌ایم که اینها جزو تکیه‌گاه‌های فرهنگی شهر هستند.

علیرضا مساح درباره روند کار نیز توضیح داد: با کمک اساتید کتاب‌های منبع را پیدا کردیم و بر اساس آنها مکان‌نمایی کردیم که چه محل‌هایی کتابخانه داشته است و با کمک آقایان سید علیرضا شورشینی و محمدرضا کشانی، محققان پروژه، موفق به مکان‌یابی شدیم و با کمک طراحان، خانم‌ها جوشش و آرین، نقشه را به همراه توضیحاتش طراحی کردیم. یک طرف نقشه‌ای که در حال حاضر منتشر شده، مکان‌یابی بناها است و یک طرف دیگر، توضیحات بناها.

مساح با اشاره به اینکه حدود هزار سال قمری را در این نقشه آورده‌ایم و البته تا زمان حاضر را هم مدنظر قرار داده‌ایم، افزود: یکی از نکات مهم این است که برای تولید کتاب در گذشته، نزدیک به سی هنر استفاده می‌شده؛ مثل خطاطی، تذهیب، تشعیر، جلدسازی و ما کوشیدیم در این نقشه به صورت کوتاه به این هنرها اشاره کنیم.

نقشه فرهنگ مکتوب اصفهان رونمایی شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها