دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کتاب «دبیرستان پاسداران» منتشر شد

قزوین- کتاب «دبیرستان پاسداران» حاوی سیره و بخشی از وصایا و نکات جالب زندگی شهدا توسط انتشارات شکیب‌زاده قزوین به قلم پژوهشگر دفاع مقدس قزوینی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، کتاب «دبیرستان پاسداران» همراه با اسناد و تصاویر شهدای فوق با همت مدیریت این دبیرستان و در شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

دبیرستان پاسداران قزوین با تقدیم ۵۱ شهید در طول دوران دفاع مقدس یکی از دبیرستان‌های شاخص کشور است که در سطح استان بیشترین رزمنده و اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را داشته است.

در مقدمه این کتاب و با عنوان «دفاع مقدسِ پاسداران!» آمده است: جوانان و نوجوانان دانش‌آموز طی هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته و تعیین‌کننده‌ای در دفع تجاوز و ایستادگی در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح بعث عراق و متحدان متجاوزش داشته‌اند. به‌طوری که در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۵۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان سراسر کشور به‌دفعات به جبهه‌ها اعزام شدند که بیش از ۳۶ هزار شهید و مفقودالاثر، دو هزار و ۸۵۳ جانباز و دو هزار و ۴۳۳ آزاده، تقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان کردند.

حضور گسترده و حماسی دانش‌آموزان در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نه‌تنها موجب گرمی و موفقیت جبهه‌ها شد بلکه شور و نشاط ویژه‌ای در داخل مدارس به وجود آورد که بازتاب آن تشویق و تهییج آحاد مردم برای حضور گسترده و سرنوشت‌ساز در دوران دفاع مقدس بود.

در طول بیش از ۲۰۰ سال قبل از انقلاب اسلامی هر زمان که ایران درگیر جنگ با بیگانگان شده بود در پایان جنگ بخشی از خاک ایران از کشور جدا شده و به گواهی تاریخ، نقشه ایران پس از هر جنگ کوچک‌تر از نقشه قبل از آن شده بود. اما در دوران معاصر برای اولین‌بار این افتخار نصیب ایرانیان شد که سرزمین ایران با رشادت‌های دلاورمردان مسلمان، از گزند تجاوز بیگانگان مصون بماند که بخش مهمی از این افتخار مرهون مجاهدت و تلاش دانش‌آموزان است.

دانش‌آموزان استان قزوین نیز همانند همه عاشقان ایران و اسلام، جزو پیشتازان حضور در جنگ تحمیلی هشت‌ساله عراق علیه ایران بوده و با رشادت‌های بزرگی که از خود برجای نهادند، با تقدیم بیش از ۳۰۰ شهید و ده‌ها جانباز و آزاده، قهرمانان نامدار عرصه فرهنگ و شهادت شدند.

در میان خیل عظیم رزمندگانی که از استان قزوین عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند، مدارسی بودند که دانش‌آموزان آن با تکیه بر فراگیری علم و دانش، در این مقطع تاریخی، وظیفه انسانی و ایمانی خود را حضور در جبهه‌ها و دفاع از تمامیت عرضی ایران اسلامی دانسته و با حضور مستمر خود زمینه پیروزی‌های بزرگی را فراهم ساختند.

دبیرستان پاسداران قزوین که سال ۱۳۲۸ هجری شمسی تأسیس شد با فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی گسترده‏ای که داشته و دارد، یکی از دبیرستان‌های شاخص و فعال استان قزوین به شمار می‌آید که هم اکنون بسیاری از پزشکان، مهندسان، مسئولان شهری قزوین و شماری از چهره‌های صاحب‌نام عرصه‌های علمی، هنری، فرهنگی و ادبی کشور از جمله فارغ‌التحصیلان این دبیرستان به شمار می‌آیند.

این دبیرستان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام شهید «علی میهن‌دوست» تغییر نام یافت، سرانجام در سال ۱۳۶۰ و به‌واسطه حضور گسترده رزمندگان این دبیرستان در مناطق جنگی، به نام «دبیرستان پاسداران» نام‌گذاری شد که در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس صدها دانش‌آموز این دبیرستان در مقاطع مختلف به جبهه‌های نبرد اعزام شدند که با تقدیم بیش از ۵۱ شهید و ده‌ها جانباز، به‌عنوان یکی از دبیرستان‌های شاخص کشور به‌واسطه کثرت اعزام و تقدیم شهید و جانباز مطرح شده است.

دبیرستان پاسداران در همین دوران علاوه بر اعزام دانش‌آموزان به جبهه‌های جنگ تحمیلی، با ایجاد دفاتر انجمن اسلامی و بسیج دانش‌آموزی نقش اساسی در برگزاری مجالس فرهنگی در راستای ترویج و توسعه فرهنگی ایثار و شهادت داشته است که برگزاری مراسم یادبود شهدا، دیدار با بازماندگان شهدا و جانبازان، تجلیل از ایثارگران آموزشگاه، برگزاری اردوهای گوناگون علمی و فرهنگی، برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه علمی رزمندگان و.. بخشی از فعالیت‌های مدیران و کادر فرهنگی این دبیرستان است.

انتشار کتاب شهدای «دبیرستان پاسداران» به‌منظور ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی با سیره و وصایای ارزشمند شهدای دبیرستان و انتقال آن به نسل‌های حال و آینده جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان صورت گرفته است.

این کتاب که نخستین کتاب معرفی کننده شهدای دانش آموز دبیرستانی است، به کوشش حسن شکیب زاده توسط انتشارات شکیب زاده و با همت مدیریت دبیرستان پاسداران در تیراژ ۱۱۰۰ نسخه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها