چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
همایش ملی «چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید» برگزار شد

گیلان- همایش ملی «چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها» در دانشگاه گیلان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، دبیر اجرایی همایش ملی «چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها» روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار این همایش ارائه آخرین دستاوردهای پژوهش‌های تجربی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی در زمینه هویت، شناسایی چالش‌ها و مسائل هویت ملی در ابعاد منطقه‌ای، قومی، جهانی و اجتماعی، سیاسی، فرهنگی را از جمله اهداف و محورهای برگزاری این همایش عنوان کرد.

رضا معصومی‌راد افزود: تدوین مبانی نظری و مفهومی بین رشته‌ای هویت، مختصات، چالش‌ها و راهبردهای روانشناختی هویت در ایران و ارزیابی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات در زمینه هویت ملی - ارزیابی قوانین و برنامه‌های توسعه ای از دیگر اهداف این همایش است.

وی اظهار داشت: ۷۴ مقاله از محققان، پژوهشگران و صاحبنظران در موضوع هویت ملی از سراسر کشور در محورهای مورد نظر برای شرکت در این همایش ارسال شد که از این تعداد ۳۴ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقالات برگزیده در فصلنامه مطالعات هویت منتشر می‌شود، گفت: حفظ عناصر هویتی ملتی به مثابه میراثی فرهنگی، معنوی و تاریخی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و صیانت از آن به طور معمول از وظایف نهادهای تربیتی، فرهنگی و آموزشی است.

وی با اشاره به معنای هویت ملی تصریح کرد: هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری به آرمان‌ها، ارزش‌ها، عناصر و نمادهای مشترک در یک کشور است که اعضای آن جامعه پیرامون این عناصر مشترک به وحدت می‌رسند.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر هویت ملی به اصول و بنیادهای مشترک دیرینه مردم یک سرزمین که انسجام بخش بوده و شخصیت اصلی و اساسی ملی را می‌سازند، گفته می‌شود.

دبیر اجرایی همایش ملی «چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها تغییر و تحولات فرهنگی در جهان» افزود: در همین راستا، عمده کشورها اهتمام دارند تا از میراث هویتی خود اعم از آرمان‌ها، ارزش ها، نمادها، مفاخر، آئین‌های دینی و مذهبی، زبان، شعر، ادبیات، اسطوره‌ها، هنرها، سنت‌ها، آداب و رسوم، باورها و میراث فرهنگی صیانت و حفاظت کنند و آنها را به نسل‌های آینده انتقال دهند.

معصومی‌راد اظهار کرد: با وجود این امر، امروزه در اثر تعاملات فرهنگی و گاهی تهاجم فرهنگ‌های بیگانه و نبود آگاهی کافی از ریشه‌های افتخارآمیز هویتی خود، موجب مشکلاتی در بخش از جامعه برای تعلق خاطر و تعهد به عناصر هویت بخش ملی شده است.

دبیر اجرایی این همایش تصریح کرد: بر همین اساس؛ گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان برای گردآوری آثار محققان، پژوهشگران و صاحبنظران در موضوع هویت ملی و علل و ریشه‌های چالش‌های هویتی ضمن ارائه راهکار برای برگزاری این همایش اهتمام داشته است.

فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این مراسم برگزاری همایش‌ها و تاکید بر نگاه یکپارچه به هویت ایرانیان را برای حفظ وحدت ملی و مواجهه با دستکاری حافظه تاریخی با بازسازی هویت دینی در ایران باستان و جلوگیری از گسست های هویتی، زبانی، قومی، فرهنگی و تبیین نقش فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و مناطق برای شکل‌دهی هویت ملی و اشتراکات هویتی جوامع را از مدخل میراث تاریخ و زبان و ادبیات فارسی ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها