شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
«آشنایی با وایکینگ‌ها»، «هیروگلیف» و «امپراتوری روم»

سه کتاب «آشنایی با وایکینگ‌ها»، «آشنایی با هیروگلیف» و «امپراتوری روم» از سوی نشر فرهنگ معاصر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سه کتاب «آشنایی با وایکینگ‌ها» اثر جولیان ریچاردز و ترجمه منوچهر بیگدلی خمسه، «آشنایی با هیروگلیف» اثر پنلوپه ویلسون و ترجمه فاطمه ایجی و «امپراتوری روم» اثر کریستوفر کلی و ترجمه خشایار بهاری از سوی نشر فرهنگ معاصر منتشر شده است.

آشنایی با وایکینگ‌ها

طی چند سده گذشته اصطلاح وایکینگ را برای نامیدن قوم یا اقوامی ساکن شمال اروپا به به کار برده و تصویرهای گوناگون و گاه متناقضی از آنها به دست داده‌اند. این کتاب می‌کوشد این اصطلاح را ساخت‌گشایی کند و در پرتو مطالعات جدید، نشان دهد که وایکینگ‌ها که بوده‌اند و چه نقشی در تاریخ داشته‌اند.

آشنایی با هیروگلیف

از تمدن چندهزار ساله مصر آثار پرشماری به دست آمده است که بر روی بسیاری از آنها نوشته هایی به خط تصویری هیروگلیف دیده می شود. این خط مقدس که در دوره باستان کاربرد گسترده ای داشت با پایان یافتن تمدن مصر به ورطه فراموشی افتاد ولی در عصر حاضر با کوشش دانشمندان رمزگشایی شد. مطالعه نوشته‌های هیروگلیفی نکات مهمی را درباره جنبه‌های مختلف زندگی و فرهنگی مصریان باستان در اختیار نهاده است. کتاب گزارش روشن و علمی از چگونگی پیدایش هیروگلیف، کاربردهای آن در مصر باستان و سرانجام هم بازخوانی این خط و سیر مطالعات آن به دست می‌دهد.

امپراتوری روم

این کتاب در هفت فصل به مرور مباحثی همچون کشورگشایی، قدرت امپراتوری، تبانی، جنگ‌ها به تاریخ می‌پیوندد، مسیحیان در کام شیر، زندگی و مرگ و بازنگری روم می‌پردازد. امپراتوری روم دستاوردی چشمگیر بود. این امپراتوری در دوره اوج خود در قرن دوم میلادی، جمعیتی معادل شصت میلیون نفر را در محدوده‌ای به وسعت پنج میلیون کیلومتر مربع در برمی‌گرفت. گستره آن در این برهه، از دیوار هادریان، در شمال همیشه بارانی انگلستان تا کرانه‌های سوزان فرات در سوریه و از سامانه بزرگ رودخانه‌ای راین-دانوب- که پیچان جلگه هموار و بارور اروپا را از سرزمین‌های پست تا دریای سیاه درمی‌نوردد- و تا دشت‌های حاصلخیز سواحل شمالی آفریقا و دره نیل در مصر، پوشش می‌داد. این امپراتوری کل مدیترانه را دربرمی‌گرفت و این دریاچه در درون روم واقع بود که فاتحانش آن را خودخواهانه mare nostrum یعنی «دریای ما» می‌خواندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها