چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
سند چشم‌انداز جهادتبیین در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه کردستان تدوین شد

کردستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از تدوین سند چشم‌انداز جهاد تبیین در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه استان خبر داد.

علی اصغر دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج اظهار کرد: اقدام جهادی و تقویت رده استانی قرارگاه جهادی شهید آوینی در استان جهت تبیین و امیدآفرینی از یکسو و پرورش حلقه های میانی با هدف چابک سازی امور تصدی گری خدمات و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه ای در سند چشم انداز به صورت راهبردهای کلان همراه با اقدامات، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که جهاد کاریست در مسیر الهی و برای کسب رضای حضرت حق، الزامات و ویژگی‌هایی دارد که غفلت از آنها می‌تواند آسیب‌های جدی به جامعه وارد نماید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان همچنین گفت: دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی اموری هستند که یا مورد بازخوانی و ترویج کافی بین نسل جوان قرار نگرفته یا به عمد از جانب معاندان و مخالفان نظام جمهوری یا کتمان شده است یا سعی در ارزش زدایی و بی‌اعتبارسازی آنها داشته‌اند اما در این میان آنچه به صورت تخصصی به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است و وظیفه آن بر عهده قرارگاه جهادی آوینی و بالطبع کارگروه استانی می‌باشد، روشنگری در اموری است که وظیفه ذاتی وزارت مذکور است یعنی بیان روشنگری و ترویج امور مربوط به حوزه فرهنگ هنر و رسانه.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان، با بیان اینکه کارگروه جهاد تبیین ذیل قرارگاه جهادی شهید آوینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همان اعضا و ترکیب در سطح اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و ادارات تابع تشکیل می‌شود، افزود: این مهم با این هدف که فعالیت‌های این عرصه به صورت متمرکز و سازمان یافته‌ای صورت پذیرد و ارسال گزارش آن به دبیرخانه شورای جدید جهاد تبیین استان و قرارگاه جهادی شهید آوینی وزارت متبوع انجام شده است.

دریایی، هم‌راستایی جهاد تبیین با نقشه کلان حرکت انقلاب اسلامی در جهت منویات مقام معظم رهبری، رعایت اخلاق، رعایت اولویت‌ها و بهنگام بودن، تسلط و اشراف تبیین کننده بر موضوع، التزام به عمل و آنچه که مقام نبیین کننده می‌گوید، داشتن استقامت و بصیرت، ایجاد نوآوری در شیوه استدلال و روش بیان، منطقی و مستدل بودن مستند بودن، استمرار و پیگیری موارد قابل تبیین از الزامات و ویژگی های جهاد تبیین برشمرد.

وی با اشاره به بعضی از موضوعات جزئی که نیاز به جهاد تبیین دارد، گفت: چالش‌ها و درگیری‌های ممکن در تحقق مطالبات فرهنگی هنری و رسانه‌ای مردم، وضعیت حمایت از تولیدات فرهنگی هنری و رسانه‌ای، وضعیت شاخص‌های فرهنگ عمومی واگذار شده به مجامع مرتبط، فضای مجازی و چالش‌های آن در جامعه، ضرورت مدیریت فرهنگی کارآمد، مقایسه تولیدات و خدمات فرهنگی هنری قبل و بعد از انقلاب، تبیین عوامل موثر فرهنگی هنری رسانه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تبیین ضرورت استفاده از کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد، ضرورت تبیین امر به معروف و نهی از منکر، تبیین ضرورت دیپلماسی فعال فرهنگی با توجه به مرزی بودن استان، ضورت تبیین آثار و فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت، ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی در بین همکاران و جامعه فرهنگ و هنر و رسانه‌، تبیین جوانی جمعیت و خانواده، تبیین کیفیت و نگهداری از میراث فرهنگی، ضرورت تقویت امید و مثبت اندیشی و ضرورت قانون گرایی در مراکز و مجامع فرهنگی و.... از جمله موضوعات جهاد تبیین است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان، تهیه، صدور و ابلاغ دستورالعمل جهاد تبیین به معاونت ها، گروه های ستادی و ادارات تابعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را اقدام جهادی بعدی پیرو تدوین سند چشم انداز عنوان کرد

وی اضافه کرد: شتاب‌دهی به مبانی نظری و گفتمان حکمرانی مردم با پیوست فرهنگی راهکار عملیاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مرزی و فرهنگی کردستان است.

دریایی یادآور شد: اصحاب رسانه و فعالان عرصه فرهنگ و هنر به موضوع جهاد تبیین توجه کنند و امیدآفرینی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها