یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
دو کتاب «هواشناسی کوهستان» و «هواشناسی کاربردی» رونمایی شدند

دو کتاب «هواشناسی کوهستان» نوشته محسن هاشم‌نژاد و کتاب «هواشناسی کاربردی کوهستان مقدماتی» (با رویکرد کوهنوردی، دره نوردی وطبیعت گردی) نوشته نیما فرید مجتهدی، سمانه نگاه و حسین عابد به مناسبت روز جهانی کوهستان رونمایی شد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): بزرگداشت روز جهانی کوهستان همراه با رونمایی دو کتاب «هواشناسی کوهستان» نوشته محسن هاشم‌نژاد و کتاب «هواشناسی کاربردی کوهستان مقدماتی» (با رویکرد کوهنوردی، دره نوردی وطبیعت گردی) نوشته نیما فرید مجتهدی، سمانه نگاه، حسین عابد با حضور چهره‌های شاخص کوهنوردی، محیط زیستی و فرهنگی کشور شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست انتقال تجارب به نسل جوان در زمینه کوهنوردی بود.

نگاهی به کتاب «هواشناسی کوهستان»

تغییرات و شرایط جوی یکی از عوامل تأثیرگذار در فعالیت‌های انسان است. این تغییرات در محیط‌های شهری، اغلب باعث محدودیت کارها می‌شود، ولی در محیط‌های به ویژه خارج شهر میتواند وارد مخاطرات جانی و خسارات عمده شود. در ارتفاعات و محیط های کوهستانی با توجه به شرایط میدانی و کمبود و تغییرات سریعتر مولفه‌های جوی، شرایط میتواند پیچیده تر باشد. هر شخصی که قصد فعالیت در کوهستان را دارد باید به دو شکل از اطلاعات هواشناسی مجهز باشد؛ بخش اول پیش بینی شرایط جوی است و بخش دوم شناخت شرایط جوی در حین حضور در کوهستان است.

کتاب «هواشناسی کوهستان» به شکل یک راهنمای کاربردی برای طبیعت گردان و کوه نوردان و به ویژه امدادگران، نیروهای عملیاتی کوهستان، خلبانان و سایر کاربران کوهستان طراحی و اجرا شده است. در این کتاب مخاطبان با انواع ابرها و مه‌ها، بادهای کوهستان، تغییرات دمایی و سایر مولفه های جوی آشنا میشوند ور این امکان را مهیا میکند که در صورت حضور در محیط های کوهستان و ارتفاعات با شناخت شرایط جوی کوهستان و تشخیص‌های میدانی قادر به شناخت شرایط قبل از مخاطرات جوی باشند و با مدیریت و اقدامات موثر مانع آسیب‌های محتمل شوند.

کتاب «هواشناسی کوهستان» نوشته محسن هاشم‌نژاد از سوی انتاشرات ایرانشناسی منتشر شده است.

نگاهی به کتاب «هواشناسی کاربردی کوهستان»

کتاب هواشناسی کاربردی کوهستان مقدماتی (با رویکرد کوه نوردی دره نوردی طبیعت گردی) نوشته نیما فرید مجتهدی، سمانه نگاه، حسین عابد توسط انتشارات مهکامه به چاپ رسیده است.

موضوع این کتاب گردشگری، هواشناسی، آب و هوای کوهستان است و به معرفی مبانی هواشناسی کوهستان، هواشناسی کاربردی کوهستان و مخاطره‌های آب و هوایی کوهستان می‌پردازد.

هدف از نگارش این کتاب، ارائه مباحث کاربردی هواشناسی کوهستان برای کوه نوردان، دره نوردان، طبیعت گردان، یا به عبارت بهتر، کاربران کوهستان است. بنابراین به دلایلی، از ارایه مبانی و نظری و تعاریف کلی در زمینه جو، عناصر و پدیده های جوی چشم پوشی شد.کتاب مبتنی بر سه بخش است. بخش اول مربوط به کلیات و مشتمل بر برخی از تعاریف پایه است و بخش دوم که مباحث مستقلی در زمینه پدیده های جوی کوهستان و کاربردهای در فعالیت های ورزشی و گردشگری و در نهایت بخش سوم، مطالبی در خصوص شناخت مخاطره های آب و هوایی کوهستان ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها