شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
هنوز راه زیادی تا صنعتی شدن زبان فارسی داریم

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: ما هنوز راه زیادی تا صنعتی شدن زبان فارسی داریم و ابتدا باید صنعتی شویم و سپس از عبارت «صنعت آموزش زبان فارسی» استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به منظور بررسی اولویت‌ها و نیازهای پژوهشی بنیاد سعدی و ارتباط دانشگاه با صنعت آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، نشست «نیازسنجی پژوهشی در صنعت آموزش زبان فارسی» با حضور داوود پورمظفر، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شهلا شریفی رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، افسانه غریبی، مدیر امور پژوهشی بنیاد سعدی و فائزه مرصوص، کارشناس امور پژوهشی بنیاد سعدی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجازی، افسانه غریبی در مقدمه‌ای به صنعت آموزش زبان پرداخت و در تشریح اولویت‌های پژوهشی بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی طی ۱۰ سال فعالیت خود دستاوردهایی در حوزه تولید محصول و کالا مانند کتاب‌ها، نرم‌افزارهای کاربردی و خدماتی، معرفی استانداردهای مرجع وشیوه‌نامه مدیریت کلاس داشته است که این مسائل و فعالیت‌ها در راستای تضمین کیفیت و یا فعالیت‌های پژوهشی نشان می‌دهد که بنیاد سعدی در بخش صنعت آموزش زبان فارسی است و نه در بخش دانش و پژوهش، بنابراین نیازمند موسسات پژوهشی هستیم که بیایند و چالش‌های آموزش زبان فارسی را پایش کنند و یافته‌ها را در اختیار ما قرار دهند.

وی به طرح حمایت از پژوهش در بنیاد سعدی اشاره کرد و افزود: در بنیاد، یک طرح حمایت از پژوهش داریم که هدفش کاربردی و هدفمند کردن پژوهش‌هاست، برهمین اساس نیازهایمان را به دانشگاه معرفی می‌کنیم تا بتوانیم افراد مستعد را جذب و از ایده‌های نوآورانه آنها استفاده کنیم. این طرح هفت محور دارد که در پوستر فراخوان حمایت بنیاد سعدی از پژوهش‌های مرتبط با رشته آزفا نیز آورده‌ایم و این فراخوان دو بار در سال تکرار می‌شود. همچنین برای هدفمند کردن پژوهش‌ها، یک واحد مشاوره پژوهشی هم در حال راه‌اندازی است تا مخاطبان بتوانند با ما ارتباط بگیرند و از مشاوره پژوهشی کارشناسان بنیاد سعدی بهره‌مند شوند.

در این نشست، فائزه مرصوص، کارشناس امور پژوهشی بنیاد سعدی، گزارشی از پایان‌نامه‌های ۲۰ سال اخیر دو دانشگاه که رشته آزفا دارند ارائه کرد و نقاط ضعف و قوت مراکزی را که در آنها پژوهش انجام شده و یا انجام نشده تحلیل و بررسی کرد.

در ادامه نشست، شهلا شریفی، ضمن معرفی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی گفت: موضوع هوش فرهنگی اهمیت زیادی دارد و در این حوزه، ایران کشوری چند فرهنگی محسوب نمی‌شود و ما چندان تحمل فرهنگی بالایی نداریم. این مسئله باعث می‌شود که دانشجویانی که به ایران می‌آیند، بیشتر خود را شبیه فردی ببینند که در یک جزیره زندگی می‌کند و این مسئله باعث ریزش دانشجویان می‌شود. اگر ما بتوانیم پژوهشی در موضوع هوش فرهنگی و تحمل فرهنگی انجام بدهیم، می‌توانیم از یافته‌های آن برای برطرف کردن این معضل استفاده کنیم.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: ما هنوز راه زیادی تا صنعتی شدن زبان فارسی داریم و ابتدا باید صنعتی شویم و سپس از عبارت «صنعت آموزش زبان فارسی» استفاده کنیم.

در ادامه نشست، داوود پورمظفر نیز عنوان کرد: ما امروز سیل عظیمی از دانشجویان عراقی را در ایران داریم که یک پویایی ایجاد کرده‌اند اما معلوم نیست که در ۱۰ سال آینده همچنان این موج ادامه داشته باشد. همان طور که روزی اعزام دانشجوهای ایرانی‌به خارج کشور را در حوزه‌های مختلفی مثل پزشکی یا رشته‌های فنی داشتیم و امروز دیگر خودکفا شده‌ایم و اعزام دولتی دانشجو انجام نمی‌شود، در عراق نیز ممکن است همین اتفاق بیفتد؛ بنابراین برای آن روز باید از امروز فکری کنیم. پژوهش درباره اهداف تحصیلی و اهداف فارسی‌آموزی یک نکته است که باید به آن بپردازیم و اگر امروز در این حوزه پژوهش کنیم، می‌توانیم برای ۱۰ سال آینده اقداماتی را درنظر بگیریم که این پویایی از بین نرود.

رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به کودکان دو زبانه گفت: در ایران کودکان عرب‌زبان، بلوچ و ترک‌زبان را داریم که فارسی را به عنوان زبان معیار یاد می‌گیرند اما دچار معضلاتی می‌شوند که برنامه‌ریزی در این قسمت ضروری است.

در پایان نشست «نیازسنجی پژوهشی در صنعت آموزش زبان فارسی» مشخص شد که اگرچه پژوهش در حوزه دانشگاه انجام می‌شود اما بسیاری از نیازهای پژوهشی همچنان بر زمین مانده است و این پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت، اگرچه وجود دارد اما خیلی ضعیف است و برای تقویت آن لازم است که همه نهادهای درگیر یک دست عمل کنند. همچنین طرح‌های ملی و هزینه کردن در این بخش نیاز است.

مدیر پژوهشی بنیاد سعدی نیز در پایان عنوان کرد: بنیاد سعدی همواره تلاش می‌کند که این پل ارتباطی را با طرح‌های حمایت از پژوهش و با شناسایی نیازهای مراکز و انتقال آن به دانشگاه تقویت کند تا در یک چشم‌انداز سه ساله به سمت کاربردی‌شدن پژوهش‌ها برود.

همچنین در این نشست، مقرر شد نشست دیگری با موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه برگزار شود و مدیران گروه دانشگاه‌های آزفا نیز در آن حضور داشته باشند.

در نشست سوم نیز ارتباط این دو با حضور مدیران گروه آزفا و رؤسای مراکز پایه برگزار و راهکارهای عملیاتی کردن پژوهش‌ها بررسی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها