یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کمیته‌های ۹‌گانه کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی تشکیل شود/ کنگره غنی  و پرمحتوا باشد

خراسان جنوبی- استاندار خراسان جنوبی گفت: کمیته‌های ۹‌گانه کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی از همین هفته جاری تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، جواد قناعت در ستاد اجرایی کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی اظهار داشت: ابن حسام خوسفی حماسه سرای آئینی خراسان جنوبی است و در باب رشادت‌های امام علی (ع) و اهل بیت (ع) شعرسرایی کرده که این نشان‌دهنده ارادت ویژه این شاعر به اهل بیت (ع) است.

استاندار با بیان اینکه خاوران‌نامه از مهم‌ترین آثار ابن حسام است که به سبک شاهنامه فردوسی سروده شده، تصریح کرد: ابن حسام خوسفی انسانی بسیار فرهیخته و محل رجوع مردم در آن زمان بوده است.

قناعت افزود: با برگزاری این کنگره، توانیم بزرگان و مفاخر استان را از غربت خارج کرده و به نسل جوان معرفی کنیم.

وی اذعان داشت: در زمانی کنونی که تحت تهاجم فرهنگی دشمن قرار داریم، خوب است که برای نسل جوان و اقشار مختلف مردم بگوییم که کشور ایران اسلامی از اصالت و ریشه دینی برخوردار است.

قناعت بیان کرد: کشورهای غربی هویت ندارند از این رو ما برای نشان دادن هویت ایرانی و اسلامی باید به معرفی بزرگان و مفاخر کشور بپردازیم و این کاری زیرساختی و زیربنایی در حوزه فرهنگی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی علاوه به پرداختن به ابعاد علمی و پژوهشی باید بیشتر به بُعد قدرت آیینی این شاعر و اعتقاد راسخش به ولایت اهل بیت (ع) و نبی مکرم اسلام (ص) بپردازیم، ادامه داد: با برگزاری این کنگره ملی باید غربت را از بزرگان استان خراسان جنوبی بزداییم و با کار علمی و پژوهشی فاخر در محیط‌های علمی، آنها را به نسل جوانان معرفی کنیم.

قناعت با اشاره به اینکه برگزاری کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی فرصتی برای انجام کار تیمی و نیز معرفی استان است، گفت: برگزاری این کنگره استان، منفعت دنیوی و اخروی به همراه دارد و تحول و نشاطی در محیط‌های علمی و دانشگاهی و قشر جوان ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه کار ما در این کنگره ملی باید پرمحتوا و غنی باشد، افزود: کمیته‌های ۹‌گانه ذیل کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی در استان از همین هفته جاری تشکیل و برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با کار تیمی باید کنگره خوبی که در شأن این شاعر، فقیه، عارف و دانشمند برگزار کنیم و لازم است اجرای برخی برنامه‌ها هم در سطوح ملی پیگیری شود.

این کنگره ملی با شعار «خراسان جنوبی، دیار علم و ایمان» چهار بخش خواهد داشت که شامل بخش‌های علمی پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه است که اختتامیه آن در بیست و نهم آذر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

ابنِ حسام خوسفی در سال ۷۸۲ یا ۷۸۳ هجری در خوسف و در خانواده ای اهل فضل و علم و ارشاد به دنیا آمد، خاوران‌نامه از آثار ادبی اوست که به نظم فارسی در سال ۸۳۰ هجری قمری و به وزن شاهنامه فردوسی سروده شده است.

آرامگاه این شاعر بلندآوازه اکنون در شهرستان خوسف خراسان جنوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها