دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
خاطرات احمد چلبی مرموزترین سیاستمدار عراقی منتشر شد

کتاب «آشنای ایران دوست آمریکا» خاطرات احمد چلبی است که به کوشش وحید خضاب ترجمه شده و از سوی مؤسسه فرهنگی – مطبوعاتی ایران منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «آشنای ایران، دوست آمریکا» خاطرات احمد چلبی است که به کوشش وحید خضاب ترجمه شده و از سوی مؤسسه فرهنگی – مطبوعاتی ایران منتشر شده است.

می‌توان چنین کتابی را در ژانر کتاب‌های تاریخ شفاهی قرار داد. خاطراتی که می‌توان در آن وضعیت منطقه حساسی مثل خاورمیانه را در خلال حرف‌های گوینده رصد کرد علی‌الخصوص اگر نویسنده کتاب احمد چلبی باشد؛ سیاستمداری که پس از هفت سال از درگذشت‌اش، حرف و حدیث درباره او همچنان شنیده می‌شود. هم موافقان چلبی فراوان‌اند و هم مخالفان او و از قضا، هم در بین عراقی‌ها به چشم می‌خورند هم غیرعراقی‌ها. می‌توان چلبی را چالش‌برانگیزترین و از نگاهی، مرموزترین سیاستمدار عراقی دانست.

کسی که هم با رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط داشت و هم با رئیس‌جمهور ایران نشست و برخاست می‌کرد؛ کسی که هم با مسئولین وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی همکاری نزدیک داشت و هم با مسئولین اطلاعاتی ایرانی جلسه برگزار می‌کرد. طبیعی است که زندگی چنین شخصی، حتی پس از وفات نیز همچنان برای اهالی سیاست، جذاب باشد. این کتاب، روایت زندگی چلبی از زبان خود اوست.

مردی که خاندانش از سیاستمداران مشهور عراقی بودند و از نوجوانی به دنیای سیاست کشیده شد و از ابتدای جوانی، به یکی از فعالان مبارزه با رژیم بعثی تبدیل گردید و در میان‌سالی، نقش مهمی در مبارزه با رژیم صدام (خصوصاً با حمایت کشورهای غربی) ایفا کرد و بالاخره نیز توانست به نوعی زمینه حمله آمریکا به عراق را فراهم آورد و بعد از سرنگونی صدام نیز جزو گردانندگان تأثیرگذار کشور شد، در این کتاب، خاطرات‌اش را از این مقاطع بازگو می‌کند.

روایت «آشنای ایران، دوست آمریکا» از تلاش برای سرنگونی حکومت عراق با کمک خارجی شروع می‌شود و تا جزئیات دستگیری و اعدام صدام و فساد در عراق تحت اشغال ادامه پیدا می‌کند.

خواندن این کتاب، نکات متعددی از پشت صحنه سیاسی منطقه ما در سال‌های دهه ۹۰ میلادی و نخستین دهه قرن جدید آشکار می‌شود. با روایت چلبی (از نزدیک‌ترین نیروها به آمریکایی‌ها بود) می‌بینیم که وقتی سیاستمداران کشوری از نیروهای خارجی برای سرنگونی حکومت کشورشان (حتی اگر ظالم مافوق تصوری چون صدام بر آن کشور حکومت کند) کمک بخواهند، آن نیروی خارجی بیش و پیش از هرچیز منافع خود را در نظر می‌گیرد و در اقدام یا عدم اقدامش، نفع کشور هدف را مد نظر نخواهد داشت، حتی اگر این اقدام یا عدم اقدام به قیمت جان صدها هزار نفر از مردم آن کشور تمام شود؛ چنان که در موضوع اشغال عراق توسط آمریکا همین گونه شد.

در این کتاب می‌بینیم که آمریکایی‌ها در حالی که می‌توانستند با حمایت از نیروهای عراقی به سرنگونی صدام توسط خود عراقی‌ها کمک کنند، از آنجا که این اقدام منافع راهبردی‌شان را تأمین نمی‌کرد و سرنوشت عراق را در دستان خود عراقی‌ها قرار می‌داد، نه تنها از این راه حل دفاع نکردند بلکه در موارد مختلف، حتی نقشه‌های نیروهای عراقی مخالف صدام را نیز به شکست کشاندند.

کتاب «آشنای ایران دوست آمریکا» را که وحید خضاب ترجمه کرده و به‌تازگی روانه بازار نشر شده است در ۲۲۴ صفحه و قیمت ۹۵ هزار تومان در قطع رقعی اروپایی تهیه شده و از سوی انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها