سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
نمایشگاه نقاشی‌خط میراجی

نمایشگاه نقاشی‌خط میراجی با آثاری از استاد یادگار خیام در گالری آریانا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میراجی رویکردی نوین است که به عنوان یکی از بی‌محاباترین فرم‌های ارائه خوشنویسی می‌کوشد تا جلوه‌ای دیگر از بُعد پنهان خط را با زبان معاصر، به تصویر بکشد؛ تا جایی که در راستای بیان نقاشانه، حد بالای انتزاع، کمینه‌گرایی و آشنایی‌زدایی، ویژگی‌های بارز این رویکرد است.

در این ساحت، هنرمند نه تنها شوق به رخ کشیدن جنبه‌های محتوایی و متعین ادبیات را ندارد، بلکه از پایین‌ترین حد آن یعنی کلمه نیز عبور می‌کند، تا آنجا که بخش اندکی از یک حرف به مؤلفه‌ای شاخص بدل می‌شود.

در چنین فضایی، با پشت سر گذاشتن واقعیت بنیادین کلام، لاجرم ذهن مخاطب متناسب با تجربه دیداری، فعال‌تر و تاویل و تفسیرها سیال‌تر خواهد بود؛ بطوری که کنش‌مندی فضای مثبت و منفی، موقعیتی را ایجاد می‌کند که گسترۀ ارزش بصری فضای منفی، درنگی برای مکاشفه و پرواز آزادانه تفکر باشد.

نمایشگاه میراجی، با ارائه ۱۵ اثر نقاشیخط ۱ اثر اینستالیشن و ۱ اثر ویدیو آرت با فضایی نقاشانه، انتزاعی و آبستره و بهره گیری از ظرفیتهای پنهان خط نستعلیق، رویکرد هنرمند این آثار است.

اجرای آثار در ابعاد ۴ و ۶ متر مربع با قلمی ابداعی به‌نام میراجی اجرا شده که در برخی از آثار پهنای قلم به بیش از دومتر می‌رسد؛ که در تاریخ خوشنویسی و نقاشیخط جهان، اتفاقی نادر است.

یادگار خیام دارای نشان درجه یک هنری می‌باشد که بیش از سه دهه فعالیت هنری در زمینه نقاشی، عکاسی موسیقی و خوشنویسی را در کارنامه خود دارد.

همچنین کتاب راز سر به‌مهر اثر پژوهشی در حوزه خط نستعلیق تالیف این استاد جوان است. که بسیار مورد توجه و استقبال جامعه خوشنویسی قرار گرفته است.‌

این کتاب به تاریخچه پیدایی خط نستعلیق و همچنین رمز گشایی ساختار بنیادی آن پرداخته است که در نوع خود کتابی تالیفی است که رویکردی علمی به خط و خوشنویسی دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر سید کمال محمد ی قلعه میر ی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    یک اثر خوب قرنها در خاطره مردم عادی هم جاودانه خواهد ماند پس هنرمند بساز اثری جاودانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها