سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): طرح «کانون- مدرسه» یکی از طرحهای مشترکی است که به همت وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تدوین شده و بر مبنای بازشناسی استعدادهای کودک و نوجوان در فعالیتهای فرهنگی هنری، توسعه شیوههای پرورشی صحیح در مدارس، گسترش فعالیتهای کتابخوانی و باز زندهسازی قصههای کهن و قصهگویی در میان دانشآموزان، آموزش مهارتهای هنری به دانشآموزان و … در چند سال اخیر در مدارس اجرایی میشود.
این طرح همراستا با استانهای دیگر در سال جاری در ۱۰ شهرستان استان بوشهر در حال اجراست. نکته بارز در اجرای این طرح، نقش پررنگ «کتاب» است که بر مبنای آن دانشآموزان، آموزشهای لازم را برای کسب مهارتهای هنری، قصهگویی، درک پیام و مفاهیم بنیادی زندگی، استواری در باورهای خود و اندیشگی و… با همراهی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فرامیگیرند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این باره به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: پرورش استعداد و هویت اجتماعی دانش آموزان در کنار یادگیری دروس، از دغدغههای بسیاری از والدین است که از دیرباز تاکنون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش را به عنوان یکی از مهمترین مراکز برنامهریزی برای این اهداف شناختهاند. از اینرو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه آموزش و پرورش اقدام به تبیین طرحی مشارکتی با عنوان طرح «کانون- مدرسه» کرده که در این طرح دانش آموزان و مربیان میتوانند در یک اردوی یک روزه با کتابهای خوب و برنامههای فرهنگی، هنری و ادبی که کانون برگزارکننده آنهاست، آشنا شوند.
سمیه رسولی ادامه داد: در این میان، مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه کافی به موضوع پرورش در مدارس بارها بیاناتی داشتهاند و این مهم را مطالبه کردهاند؛ تأکید ایشان مبنی بر لزوم پرداختن به روشها و قالبهای جدید در این حوزه نشانمیدهد که موضوع پرورش، موضوعی بسیار مهم و سرنوشتساز از دیدگاه مقام معظم رهبری برای آینده کشورمان است. بنابراین این موضوع و هویتبخشی نسل امروز در طرح «کانون – مدرسه» بهشدت مورد توجه است.
وی سپس به پیشینۀ اجرای این طرح در استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: این طرح در سال گذشته در ۴ شهرستان استان اجرایی شد ولی در سال جاری با گسترش دامنه همکاریها، پوشش حداکثری دانشآموزان را در دستور کار قرار دادیم و هر ۱۰ شهرستان استان از اجرای این طرح برخوردار میشوند. برآنیم تا با تقویت و اجرای هدفمند برنامههای پرورشی در مدارس یا برای دانشآموزانی که به مراکز کانون پرورش فکری میآیند، تنوعبخشی را در اجرای برنامههای مختلف تربیتی داشته باشیم و به شیوههای مختلف فعالیتهای متعدد پرورشی را مدنظر قرار دهیم تا به اهداف والای تربیتی که مدنظر این طرح ملی است، برسیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر سپس به حضور و نمود پررنگ کتاب در طرح «کانون- مدرسه» اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مراکز کانون پرورش فکری، در واقع کتابخانههای تخصصی کودک و نوجوان هستند، در این طرح به فعالیتهای کتابمحور بسیار توجه میشود.
به گفته وی، معرفی کتاب چه به صورت دیواری و چه به صورت حضوری در جلسات متعدد از سوی مربیان کانون صورت میگیرد. روخوانی و روانخوانی کتابها به صورت فردی و گروهی فعالیتی است که همه روزه در مراکز کانون در حال اجراست.
رسولی با تأکید بر اینکه یکی از پیشنهادات اولیه همکاران ما در کانون به مدارس و به دانش آموزان عضویت در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، بیان کرد: برای اینکه دانشآموز این امکان را داشته باشد که کتابی را که در طرح «کانون مدرسه» میبیند و به آن علاقمند میشود، بتواند به امانت بگیرد و با خود به منزل ببرد و در وقت فراغت خود یا قبل از خواب آن را مطالعه کند و بعد برگرداند و سپس کتاب بعدی را امانت بگیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در اجرای طرح «کانون – مدرسه» با توجه به اینکه مخاطب ما کودکان و نوجوانان هستند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه رسالت مهمی را برعهده دارد، ما اهدافی را دنبال میکنیم که از جملۀ آنها میتوان به نقشآفرینی مؤثر کانون در ارتقای سطح کیفی برنامههای پرورشی در مدارس و همچنین توانمندسازی کودکان و نوجوانان (دانشآموزان) اشاره کرد. کانون سعی دارد با اجرای این طرح در سطح ملی و همچنین در سطح استانی استعدادهای دانشآموزان در زمینههای مختلف کشف کند و خلاقیت آنها را به کمک فعالیتهای فرهنگی هنری پرورش دهد که بیشک تأثیر عمیقی بر آینده آنها و و انتخاب مسیر آنها خواهد گذاشت.
رسولی سپس، اجرای طرح «کانون- مدرسه» را از اواخر آبان ماه امسال در استان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ مرکز کانون پرورش فکری در حال ارائه خدمات در قالب این طرح هستند. فعالیتهای مختلفی در قالب طرح «کانون مدرسه» برای کودکان و نوجوانان استان اجرا میشود که شامل معرفی کتاب، خوانشهای گروهی و دسته جمعی کتاب، نمایش فیلم که گاه از روی کتابها ساخته شده است، بازی و سرگرمی، کارگاههای آموزشی مثل کارگاه نقاشی، کارگاه سفال، کارگاه کاردستی و … میشوند.
وی سپس اجرای کارگاه «حال خوش زندگی» را دیگر برنامهای دانست که در حال حاضر در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان همراستای طرح «کانون مدرسه» در استان اجرا میشود و در این باره گفت: این کارگاه در واقع بر پایۀ ایجاد تفکر مثبت در کودکان و نوجوانان اجرا و طی برگزاری آن سعی میشود مهارتهای زندگی از سوی مربیان کانون پرورش فکری به صورت مستمر به بچهها آموزش داده شود که این برنامه در ارتقای سطح مهارتهای فردی و اجتماعی در کودکان بسیار مؤثر است و موجب تصور مثبت دانش آموز از خود و افزایش اعتماد به نفس و پذیرش خویشتن در او میشود. همه اینها به زندگی سالم فردی و اجتماعی دانش آموز کمک میکند.
رسولی، قصهگویی را فعالیت دیگری معرفی کرد که در طرح «کانون- مدرسه» اجرا میشود و در این خصوص گفت: با در نظر گرفتن ارزشمندی قصه و قصهگویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به عنوان یکی از دستگاههای متولی امر فرهنگ بهخصوص در حوزۀ کودک و نوجوان تلاش کرده است تا با استفاده از قصه بهعنوان یک ابزار ارزشمند تربیتی در تربیت نسل جدید بکوشد و از این زبان دوستداشتنی برای تربیت بهره ببرد. در اجرای طرح کانون –مدرسه همۀ دانش آموزانی که در آن عضویت دارند، قصه میشنوند. این قصهها غالباً از ادبیات کهن ما برخواسته و انتخاب شده است که حاوی نکات ارزشمند تربیتی، پندها و اندرزها هستند.
نظر شما