چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
برگزاری کارگاه «آیینه باران» ویژه نوجوانان همدانی/ خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی

همدان - کارگاه داستان‌نویسی «آیینه باران» ویژه نوجوانان همدانی برگزار شد که در آن به عناصر داستان‌نویسی، چگونگی خاطره‌نویسی و مطالعه عمیق پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر چهارشنبه کارگاه داستان‌نویسی «آیینه باران» به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور نوجوانان در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

در این کارگاه یکی از نوجوانان که برگزیده داستان‌نویسی در سطح کشور است، یکی از داستان‌های خود را خواند و مورد نقد سایر هم‌سالان خود قرار گرفت.

همچنین خانم زرنشان مربی این کارگاه داستانی را خواند و از نوجوانان حاضر درخواست کرد پایان داستان را حدس بزنند که هر یک از آنها نیز پایان متفاوتی را برای داستان متصور شد.

مریم زرنشان در این کارگاه عمیق خواندن و شخصیت‌پردازی در داستان را برای مطالعه کتاب داستان مهم دانست.

در این کارگاه عنوان شد: اگر کسی به خاطره نویسی علاقه‌مند است و دفتر خاطراتی دارد، اینها همه جرقه‌های نویسندگی و داستان‌نویسی است که حتماً به اینها توجه کند.

برگزاری کارگاه «آیینه باران» ویژه نوجوانان همدانی/ خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی

همچنین در کارگاه بیان شد: خلاقیت و زاویه دید جدید نگاه بچه‌ها را شکل می‌دهد و این توصیفات و نشان دادن حالت‌ها در داستان باید بسیار نمایان باشد تا بر جذابیت داستان بافزاید.

تشریع عناصر داستان‌نویسی در کارگاه «آیینه باران»

مریم زرنشان، نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در این کارگاه به عناصر داستان نویسی پرداخته شد اظهار کرد: در این کارگاه بچه‌هایی شرکت کرده بودند که تاکنون گفتیم در کلاس‌های داستان‌نویسی شرکت نکرده بودند و فقط در مدرسه انشا نوشته بودند.

وی بیان کرد: ما در این کارگاه سعی کردیم برای پیش زمینه ذهنی آنها از عناصر داستان‌نویسی صحبت کنیم، بنابراین به عناصری چون سوژه‌یابی، توصیف در داستان، شخصیت پردازی در داستان و فضاسازی پرداخته شد.

برگزاری کارگاه «آیینه باران» ویژه نوجوانان همدانی/ خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه امروز چند مدل داستان در کلاس خوانده و بررسی شد گفت: در هر داستان از عناصر داستان‌نویسی صحبت کردیم که مثال ملموسی برای بچه‌ها باشد.

وی از بچه‌ها خواست که به کتابخانه‌ها بیایند و از کتب آنها استفاده کنند و گفت: بهره‌مندی از کتابخانه برای هر طیفی از جامعه مهم است تا از تمام کتاب‌ها استفاده کنند و فرصتی را برای مطالعه داشته باشند.

زرنشان تاکید کرد: بچه‌ها بهتر است از کتاب‌هایی که در فضای مجازی است، نخوانند و از کتابخانه استفاده کنند زیرا هر کتابی برای آنها مناسب نیست و این کتاب خوب است که در سراسر زندگی آنها موثر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: بچه‌ها کتاب بخوانند، عمیق بخوانند و درست بخوانند تا دایره واژگان آنها به قدری بالا باشد که بتوانند بنویسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها