به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرمآباد، اسماعیل الهدادی روز چهارشنبه در کارگاه شعر با عنوان «آیینه باران» که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت امام جواد (ع) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خرمآباد برگزار شد گفت: نویسندگی یک مهارت است که قابل یاد گرفتن است.
وی گفت: برای بهتر نوشتن باید از محیط زندگی ایده گرفت و آثار خوب نویسندگان داخلی و خارجی را مطالعه کرد.
الهدادی با بیان اینکه برگزاری این نشستها در ایجاد انگیزه میان علاقهمندان موثر است افزود: برای جدی گرفتن نوشتن و حرکت به سمت مقصد این نشستها میتواند مقصد را کوتاهتر کنند.
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوانان با اشاره به اینکه داستان یک پدیده است که به اجزای مختلفی همچون طرح، ایده، گرهافکنی، زاویه دید، شخصیتپردازی، توصیف و فضاسازی تقسیم میشود و قابل یادگیری است، افزود: با این نگاه هر کس که سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد قابلیت این را دارد که یک نویسنده باشد.
الهوردی به بیان تاریخچهای از ادبیات کودک در کشور پرداخت و گفت: ادبیات کودک در ایران عمر زیادی ندارد، بعد از انقلاب مشروطه که ایران با ادبیات مدرن غرب آشنا شد، صنعت چاپ وارد کشور شد و مراوده بین دانشجویان ایرانی و خارجی برقرار شد نوشن کتاب برای کودکان و نوجوانان آغاز شد و بعد از انقلاب به اوج شکوفایی خود رسید.
نویسنده کتاب «کبوتر و تانک» نخستین گام برای نوشتن شعر و داستان کودک و نوجوان را آشنایی با روحیه و جهان کودکی دانست و افزود: داستان کودک و خردسال دو جهان متفاوت دارند و این داستانها نباید خیلی طولانی باشد و از دایره واژگانی مخصوص کودک استفاده شود.
الهدادی با اشاره به اینکه کودکان در گروه سنی ۵-۶ سال به داستانهایی که موضوع آنها حیوانات و اشیا سخنگو هستند گرایش دارند، افزود: این کودکان علاقه و رغبتی به داستانهایی که قهرمان آن همسن خود باشد ندارد؛ اما هر چقدر سن بالاتر برود گرایش به داستانهایی که قهرمان آن همسن خود کودک و نوجوان هستند بیشتر میشود.
هدف ما از ادبیات لذتبخشی و انتقال مفاهیم عمیق است
وی با اشاره به اینکه هدف ما از ادبیات لذتبخشی و انتقال مفاهیم عمیق است گفت: نگاه تعلیمی صرف و آموزشی نباید در نویسندگی کودک و نوجوان وجود داشته باشد.
نویسنده کتاب «لنگه به لنگه» با اشاره به مراحل داستاننویسی گفت: با پیدا کردن ایده و تبدیل آن به طرح و انتخاب زاویه دید مناسب میتوان شروع به نوشتن کرد و شخصیتپردازی را انجام داد.
درون مایه فکر حاکم بر داستان است
وی داستانهای چخوف را نمونهای خوب برای آشنایی با شخصیتپردازی عنوان کرد و افزود: درون مایه فکر حاکم بر داستان است و شاید سختترین مرحله نوشتن پیدا کردن درونمایه باشد.
نویسنده خوب حواس پنجگانه را در آثارش اعمال میکند
الهدادی به بیان ویژگیهای نویسنده خوب پرداخت و افزود: نویسنده خوب در کنار مطالعه آثار خوب دنیا به اطرافش به خوبی دقت میکند و حواس پنجگانه را در داستانهایش اعمال میکند.
روزمره ما پر از ایدههای ناب برای داستاننویسی است
شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه روزمره ما پر از ایدههای ناب برای داستاننویسی است افزود: یک نویسنده خوب میتواند آنها را شکار و تبدیل به داستان کند.
الهدادی درباره ایدهپردازی برای آثار کودکان و نوجوانان گفت: ارتباط زیاد با کودکان و نوجوانان و مطالعه آثار نویسندگان در این راه میتواند اثرگذار باشد.
وی مطالعه کتابهای هوشنگ مرادی کرمانی، تماشای فیلمهای کوتاه و توجه به اطراف و مطالعه زندگینامه افراد تاثیرگذار را در ایدهپردازی موثر دانست و افزود: نمایش دادن را راز داستاننویسی است و نویسنده نباید در داستان حضور داشته باشد.
جالب بودن، غیر معمول بودن و منطقی بودن سه شرط یک ایده خوب هستند
مربی و مدرس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان ویژگیهای یک ایده خوب برای داستاننویسی پرداخت و گفت: اگر ایدهای سه شرط جالب بودن، غیر معمول بودن و منطقی بودن را داشته باشد میتوان یک داستان خوب را نوشت.
ادبیات کودک و نوجوان در لرستان ضعیف است
الهوردی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان در لرستان ضعیف است افزود: برا تقویت ادبیات حوزه کودک و نوجوان ارتباط بیشتر نویسندگان با یکدیگر با برگزاری اینگونه جلسات میتواند بسیار موثر باشد.
لزوم توجه متولیان فرهنگی به ادبیات کودک و نوجوان
وی با بیان اینکه خرمآباد در دهه ۷۰ دوران درخشانی در حوزه ادبیات داشته است افزود: متولیان فرهنگی باید در این زمینه ورود کنند و با برگزاری نشستهای اینچنینی امکان دور هم جمع شدن و مباحثه را برای نویسندگان فراهم کنند.
نظرات