به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، اکبرپور جمعه شب در کارگاه دو روزه تکنیکهای طنزنویسی در ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: بیشترین نقیضه یا پارودی در افسانهها وجود دارد و داستانهای رولدال بهترین پارودی در ادبیات کودک و نوجوان هستند.
نویسنده «سه سوت جادویی» با بیان اینکه شادی بزرگترین پیام آثار طنز است، اظهار کرد: طنز تنها موقعیتی است که ما را با مخاطب هماندازه میکند، در حالی که در سایر موقعیتها این قضیه متفاوت است.
وی در این کارگاه به مباحثی مانند سوژهیابی، هدف و کارکردهای طنزنویسی پرداخت و افزود: طنز کارکردهای مختلفی دارد و موجب فهم تازهای از زندگی، شادی و خندیدن میشود و یکی از کارکردهای مهم آن نیز نقد اجتماعی است.
وی با اشاره به برخی از تکنیکهای طنز عنوان کرد: نقیضه، جابهجایی، وارونه گویی، کوچک کردن، بازیهای کلامی، تضاد و اغراق برخی از تکنیکهایی هستند که علاقهمندان به طنزنویسی میتوانند با استفاده از آنها داستان های خواندنی در حوزه طنز بیافرینند.
نویسنده «واژههای بازیگوش»، اغراق را مهمترین تکنیک طنز دانست و افزود: در تکنیک اغراق نویسنده تلاش میکند موضوعات بزرگ را عادی جلوه دهد و ذات ادبیات با این تکنیک شکل گرفته است.
اکبرپور با بیان اینکه طنز یک مرحله بالاتر از نویسندگی است، اضافه کرد: طنز یک مرحله از نویسندگی جلوتر است زیرا طنزنویس باید بتواند خشم را کنترل کند، تا شوخی کند و این کار نیاز به توانمندی مضاعفی دارد.
اکبرپور در حاشیه کارگاه در رونمایی چاپ دوم کتاب «چتری برای هانیه» نوشته مرجان ظریفی نویسنده خوزستانی گفت: نشر میچکا از ناشران حرفهای در حوزه کودک و نوجوان است که نویسنده برای کار کردن با این نشر باید به درجه خاصی از نویسندگی برسد.
وی افزود: نویسنده با استفاده از تخیل و جاندار پنداری کودک را به جهان داستان وارد و جذب میکند.
گفتنی است؛ چتری برای هانیه در اردیبهشت امسال منتشر شد و هم اکنون به چاپ دوم رسیده است. ظریفی پیش از این کتابهایی چون «ما اسبها را خسته کردیم»، «غولی بالای ابرها» و مجموعه ۵ جلدی «یک اژدهای امروزی»، «خشم زن سرخپوست»، «آتا یعنی پدر» و چند اثر دیگر را زیر چاپ دارد.
نظر شما