چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
معرفی بندرهای تفریحی ایران

اگر شما هم به دنبال مقصدی برای گشت و گذار و خوش‌گذرانی در بندر هستید در ادامه با ما همراه شوید تا به معرفی بندرهای تفریحی ایران بپردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در گذشته‌ای نه چندان دور بندرها صرفاً شاه‌راه‌های ارتباطی مؤثری در حاشیه دریاها بودند که از طریق آنها تبادلات تجاری راحت‌تر انجام می‌شد. اما رفته‌رفته اسکله‌هایی که در بنادر قرار داشتند به مکان‌هایی با امکانات تفریحی در کنار دریا تبدیل شدند و جذابیت زیادی برای گردشگران پیدا کردند. امروزه بندرها جزو بهترین مقاصد سفر برای گذراندن اوقات خاطره‌انگیز و دلنشین در مناطق نزدیک به دریا به هستند. خوشبختانه با وجود دریاچه خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب گزینه‌های زیادی برای سفر به بندر وجود دارد. اگر شما هم به دنبال مقصدی برای گشت و گذار و خوش‌گذرانی در بندر هستید در ادامه با ما همراه شوید تا به معرفی بندرهای تفریحی ایران بپردازیم.

بندرعباس: مقصدی ایده‌آل برای تفریحات ساحلی و جاذبه‌گردی

وقتی صحبت از بنادر تفریحی ایران می‌شود معمولاً بندرعباس اولین جایی است که به ذهن خطور می‌کند. این شهر بندری که در استان هرمزگان واقع شده است و یکی از بزرگ‌ترین بنادر تجاری کشور یعنی بندر شهید رجایی را در خود جای داده است که از نظر حجم ترانزیت کالا در میان تمامی بنادر کشور تقریباً بی‌رقیب است. گذشته از جنبه تجاری، بندرعباس را می‌توان یکی از بهترین بنادر تفریحی ایران دانست که سالانه میزبان تعداد وسیعی از گردشگران است. به‌طوری که بلیط هواپیما بندرعباس به تهران و مسیر بالعکس آن همیشه از پرمتقاضی‌ترین و پرفروش‌ترین بلیط‌های پرواز است. در این شهر بندری گزینه‌های تفریحی زیادی دارید. علاوه بر گشت و گذار در پارک‌های ساحلی در حاشیه خلیج فارس، می‌توانید به چشمه‌های آب گرم بروید و در کنار تمام تفریحات ساحلی به جاذبه‌گردی در موزه‌ها و اماکن گردشگری مشغول شوید. دست آخر هم بعد از یک رستوران گردی دلچسب در کنار سواحل و صرف غذاهای لذیذ جنوبی اوقات فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

معرفی بندرهای تفریحی ایران

بندر چابهار: مقصدی با آب و هوای بهاری

بندر چابهار نیز از دیگر بندهای تفریحی کشورمان است که در استان سیستان و بلوچستان و در مجاورت کرانه‌های دریای عمان قرار دارد. بندر چابهار به سبب قرارگیری در نقطه اتصال آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان و در نتیجه حجم بالای مبادله کالا در آن از مهم‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود. اما گذشته از آن آب و هوای دلنشین و معتدل چابهار به همراه طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز این بندر را به مقصد جذابی برای سفر تبدیل کرده است. در سفر به این بندر علاوه بر اسکله و منطقه بندر که به بندر گواتر شهرت دارد می‌توان از کمیاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی نظیر تالاب لیپار، کوه‌های مینیاتوری، گورستان جن و روستای باستانی تیس دیدن کرد و به بازارگردی و خرید اجناس خارجی و باکیفیت با قیمت مناسب مشغول شد.

بندر انزلی: نگین بنادر تفریحی در شمال

بی‌شک جذاب‌ترین بنادر تفریحی کشور را می‌توان در حاشیه دریای خزر و در ردیف خط ساحلی شمال کشور پیدا کرد. در هر نقطه‌ای از ایران هم که باشید باز برای سفر به اغلب بنادر تفریحی در ناحیه شمال می‌توانید اقدام به خرید بلیط ارزان هواپیما و راهی سفر شوید. بندر انزلی یکی از بهترین این بنادر تفریحی است که در استان گیلان قرار گرفته است. این بندر هم درست مانند مقاصد سفر در خطه شمالی کشورمان پر است از چشم‌اندازها و مناظر طبیعی سرزنده و سرسبز که قرارگیری آن در حاشیه آبی دریا، زیبایی وصف‌ناپذیری به آن داده است. شمار جاذبه‌های دیدنی در این بندر زیاد است و طیف وسیعی از سلایق را در برمی‌گیرد. تالاب انزلی، پل تاریخی غازیان، کاخ موزه پشته، کشتی میرزا کوچک‌خان جنگلی، برج ساعت و مجتمع تفریحی گردشگری کاسپین برخی از این جاذبه‌ها هستند.

بندر آستارا: بندری دنج و قدیمی در شمالی‌ترین نقطه گیلان

بندر آستارا نیز از دیگر بنادر کشور است که از نظر سابقه ایجاد تأسیسات بندرگاهی و فعالیت‌های گمرکی جزو اولین‌ها است. فارغ از نقش برجسته و مهمی که این بندر در توسعه اقتصادی کشور از طریق ایجاد ارتباط آبی برای انجام امور صادرات و واردات دارد، ظرفیت‌های گردشگری زیادی که در طول سال‌ها در این بندر ایجاد شده است موجب شده است تا امروزه بندر آستارا به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق شمالی کشور به حساب می‌رود و در ردیف بندرهای تفریحی ایران قرار بگیرد. وجود جاذبه‌هایی نظیر منطقه گردشگری حیران، پناهگاه حیات وحش لوندویل، ساحل صدف، چشم آب گرم کوته کومه، تالاب استیل و آبشار لاتون هر ساله بیش از شش میلیون گردشگر را راهی بندر آستارا می‌کند.

بندر لنگه: عروس بنادر ایران

بندر لنگه که در گذشته یکی از قطب‌های اصلی صید مروارید در جهان بود همواره به سبب نزدیکی به آب‌های بین‌المللی و نقش مهمش در مبادلات و ارتباطات تجاری بین‌المللی مورد توجه بوده است. گذشته از همه اینها طبیعت چشم‌نواز و اماکن تاریخی که در بندر لنگه قرار دارد موجب شده است تا به آن لقب عروس بنادر ایران را بدهند. بندر لنگه هر جاذبه‌ای که از یک مقصد سفر انتظار می‌رود داشته باشد را در خود جای داده است از آبشارها، برکه‌ها و چشمه‌های آب گرم گرفته تا مساجد و آب انبارهای تاریخی ارزشمند. گفتنی است برای سفر به این بندر تفریحی که در جنوب ایران و در ناحیه غربی استان هرمزگان قرار گرفته است نیازی به رفتن به شهرهای دیگر و سپس طی کردن مسیر جداگانه نیست بلکه به راحتی می‌توان با پروازهای مستقیم به این شهر بندری سفر کرد. با وجود امکان خرید بلیط کنسلی هواپیما هم جای هیچ گونه نگرانی بابت تأمین هزینه بلیط پرواز نیست.

معرفی بندرهای تفریحی ایران

بندر نوشهر: نزدیک‌ترین بندر تفریحی به پایتخت

بندر نوشهر یکی از بهترین بنادر تفریحی ایران برای سفر است که اگر موقعیت مهم این بندر از نظر تجاری را کنار بگذاریم دارای جذابیت‌های زیادی است. این بندر در استان مازندران قرار گرفته است و زیبایی‌های این استان شمالی کشور هم بر هیچکس پوشیده نیست. بندر نوشهر نیز موهبت‌های طبیعی مناطق شمالی از جمله جنگل‌های حرا، کوهستان‌های مرتفع و مناطق ساحلی بی‌نظیر را در خود جای داده است و به همین دلیل هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به بندرهای کشور محسوب می‌شود. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی نوشهر وجود بازارهای محلی متنوع در این شهر بندری لذت سفر به آن را دوچندان کرده است. گفتنی است فاصله این بندر چشم‌نواز و رؤیایی با پایتخت تنها سه ساعت و سی دقیقه است. ناگفته نماند که ساکنان شهرهای دیگری که فاصله زیادی تا بندر نوشهر دارند نیز می‌توانند با بلیط هواپیما خود را به این بندر دیدنی برسانند. گفتنی است فرودگاه در فاصله ۲ کیلومتری بندر نوشهر قرار دارد.

کلام آخر

بنادر علاوه بر نقش مهمی که در امور تجاری کشور دارند می‌توانند به سبب قرارگیری در حاشیه دریا و با وجود بازارهای متنوع می‌توانند یک انتخاب عالی به عنوان مقصد سفر باشند. این مطلب به معرفی بندرهای تفریحی ایران اختصاص داشت با این وجود ازآنجاکه تعداد بالایی از بندرهای کشور که می‌توان با رفتن به آنها اوقات خوبی را سپری کرد امکان نام بردن از تمامی بنادر تفریحی کشور در این مطلب کوتاه نبود. از این رو بندرهایی که در این مطلب از آنها نام‌برده‌شده است جزو بهترین و جذاب‌ترین بنادر کشور برای سفرهای تفریحی قرار دارند و امید است که با خواندن آن بتواند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه مناسب برای سفر به بندرهای ایران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها