به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با توجه به شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب استانی به صورت موضوع محور و لزوم اخذ نظر مخاطبان، نظرسنجی مجازی از خریداران نمایشگاه کتاب هرمزگان صورت گرفت که نشان از رضایت آنها نسبت به شیوه جدید برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی دارد.
به نظر این مخاطبان شیوه جدید برگزاری نمایشگاه هدفمند است و خریداران را سردرگم نمیکند و آنها میتوانند مدیریت زمان بهتری داشته باشند.
شرکت کنندگان در این نظرسنجی رضایت خود را نسبت به موارد زیر مطرح کردند:
• موضوع محور بودن نمایشگاه
• وضعیت ظاهری و امکانات رفاهی نمایشگاه
• شیوه جدید توزیع یارانه و تخصیص آن در صندوقهای متمرکز نمایشگاه
• میزان سقف خرید مشمول یارانه
• میزان تسلط و خدمات مشاوران و راهنمایان کتاب مستقر در نمایشگاه
• روش پیداکردن کتاب از طریق اپلیکیشن که روند خرید را راحتتر از قبل کرده است.
روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایرانگزارش داد که تعداد خریدارانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند ۷۷۹ نفر بوده است. سوال نخست این نظرسنجی طریق اطلاع از برگزاری نمایشگاه بوده است؛ این میان ۴۵.۲ درصد تبلیغات شهری، ۲۲.۲ درصد فضای مجازی، ۲۱.۶ درصد از طریق دوستان و آشنایان ،۵.۱ درصد اطلاعرسانی از طریق سازمان صدا و سیما و ۵.۹ درصد سایر روشهای اطلاع رسانی را مطرح کردهاند.
نحوه اطلاع از برگزاری نمایشگاه
سوال دوم درباره این بود که آیا توانستهاید کتابهای مورد نظر خود را از نمایشگاه تهیه کنید؟ که در پاسخ به آن ۶۹.۱ درصد پاسخ آری و ۳۰.۹ درصد پاسخ خیر دادهاند.
تهیه کتابهای مورد نظر در نمایشگاه
سوال سوم درباره میزان رضایت مخاطبان از شیوه جدید نمایشگاه به صورت «موضوع محور» بودن آن است. این میان ۳۵.۴ درصد پاسخشان خیلی زیاد، ۳۳.۵ درصد زیاد، ۱۵.۹ درصد متوسط، ۷.۳ درصد کم و ۷.۸ درصد خیلی کم بوده است. بنابراین نزدیک به ۷۰ درصد مخاطبان از برگزاری نمایشگاه رضایت داشتهاند.
میزان رضایت از شیوه جدید برگزاری نمایشگاه
دیگر سوال این نظرسنجی شیوه جدید توزیع یارانه و تخصیص آن در صندوقهای متمرکز نمایشگاه بود که ۸۲ درصد میزان رضایت خود از آن را خیلی زیاد و زیاد عنوان کردند. در سوالی دیگر نیز بیش از ۶۰ درصد مخاطبان از میزان سقف خرید مشمول یارانه (به مبلغ یک میلیون تومان) رضایت داشتند.
میزان رضایت از شیوه جدید توزیع یارانه
میزان رضایت از سقف خرید مشمول یارانه
میزان رضایت از امکانات رفاهی محل برگزاری نمایشگاه از دیگر سوالات این نظرسنجی بود که مخاطبان ۲۳.۴ درصد آن را خیلی زیاد، ۳۳.۹ درصد زیاد، ۲۶.۳ درصد متوسط، ۱۱.۴ درصد کم و پنج درصد هم خیلی کم آن را ارزیابی کردند.
میزان رضایت از امکانات رفاهی
همچنین ۲۸ درصد مخاطبان میزان رضایتشان از وضعیت ظاهری نمایشگاه خیلی زیاد بوده است و این میزان برای ۳۵.۴ درصد زیاد، برای ۲۳.۱ درصد متوسط، برای ۸.۵ درصد کم و برای پنج درصد هم خیلی کم بوده است.
میزان رضایت از وضعیت ظاهری نمایشگاه
در نهایت نیز خریداران و دوستداران کتاب در هرمزگان میزان رضایت خود از خدمات و تسلط مشاوران و راهنماهای مستقر در نمایشگاه را به این شرح اعلام کردند: ۲۹.۹ درصد خیلی زیاد ۳۴ درصد زیاد، ۲۰.۹ درصد متوسط، ۹.۵ درصد کم و ۵.۶ درصد خیلی کم.
میزان رضایت از خدمات و تسلط مشاوران و راهنماهای مستقر در نمایشگاه
خریداران کتاب همچنین پیشنهاد کردند تا با همکاری نهادهای دیگر فرهنگی امکانات بیشتری برای تخفیف در بهای نهایی کتاب در نظر گرفته شود تا همگی مردم متعلق به طبقات اقتصادی مختلف بتوانند کتاب بیشتری را خریداری کنند. آنها همچنین بر لزوم استمرار نمایشگاههای کتاب استانی و قطع نشدن برگزاری آنها نیز تاکید کردند.
همچنین خریداران انتقادات خود را نیز در این نظرسنجی اعلام کردند که برخی از آنها به قرار زیر است:
• نبودن کتابهای تخصصی در برخی از رشتهها از جمله رشتههای مختلف هنر، علوم دریایی و مکانیک خودرو و...
• نامناسب بودن زمان برگزاری نمایشگاه
• کم بودن میزان موجودی کتب ناشران کمک درسی
• ضرورت اختصاص سالن بهتر برای برگزاری نمایشگاه و ساخت و راهاندازی فضای تخصصی نمایشگاهی در شهر بندرعباس
و…
نظر شما