سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تجربیات بومی ژانر» نوشتهٔ مجید کیانیان توسط انتشارات ایجاز با ۱۳۸ صفحه در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر و وارد بازار کتاب شد. این کتاب با نگاهی ویژه به سینمای ژاپن، کره، اندونزی، چین، هند، ایتالیا، مجارستان، رومانی، نروژ، فنلاند، ایسلند، برزیل، آرژانتین، مکزیک و مالی گردآوری شده است.
آنچه در این کتاب آورده شده است، بهمثابه نقطه عزیمتی برای روشنشدن آتش تخیل و تفکر در سینمای ایران، بنا دارد یک هدف را دنبال کند و تصویری را از اینکه صنعت سینمای جهان چگونه با گونههای ژانری خاص و مکان بنیاد مواجهه شده و آن را بومیِ فرهنگ و هنر خودساخته است ارائه کند.
نویسنده در کتاب «تجربیات بومی ژانر» به چگونگی تجربیات بر مبنای مختصات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اشاراتی داشته است و نگاهی گذرا به اینکه ملودرام در اندونزی چگونه تحتتأثیر سیاست کلان این کشور کیفیتی بومی یافته، داشته است.
در کتاب «تجربیات بومی ژانر» توجه به سینمای وحشت در ژاپن و کره بهعنوان خلقکنندهٔ این ژانر و اینکه چگونه این دو کشور سینمای وحشت را بازآفرینی کرده و میکنند، اشاراتی شده است. همچنین توجه به وسترن، بهعنوان ژانر بهظاهر مبتنی بر هویت آمریکایی و چگونگی نمونه تجربیات موفق در چین و تایلند را به طور کامل شرح داده است.
یکی از مسائل و چالشهایی که نویسنده در این کتاب به آن اشاره میکند این است که سینماگران آفریقایی ژانری کلاسیک مثل جنایی را به ابزاری برای بیان هویت استثمار شده خود، بومی میسازند و درعینحال سرمای احساسی اروپای شرقی موجب قدرتگرفتن تخیل رئالیسم جادویی و کمینهگرایی مینیمالیسم در سینمای رومانی و مجارستان گردیده است.
بنابراین میتوان گفت «تجربیات بومی ژانر» به چالشها و مسائل سینمای جهان بهخصوص کشورهای موردنظر شرح کاملی را ضمن گونههای مختلف ژانرها به فرهنگ و هنرشان توجه ویژهای داشته و به تحلیل و بررسی آنها پرداخته است.
این کتاب برای سینماگران، فیلمسازان، هنرجویان سینما و علاقهمندان به شناخت دانش سینمای جهان بهویژه شناخت تجربیات سینمای بومی در جهان مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
نظر شما