به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کارزار انتخابات؛ راهبرد، راهنما، راهکار» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انتشارت ایران منتشر شد.
مفاهیم جغرافیای انتخابات، سازمان کارزار انتخابات، بازاریابی سیاسی، بایستههای کارزار انتخاباتی و تبلیغات؛ تکنیکها و تاکتیکها عناوین پنج فصل این کتاب است که توسط یوسف سلمانخواه پژوهش شده است.
پژوهشگر این کتاب با اشاره به اینکه امروزه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی، رقابتهای انتخاباتی بسیار پیچیده شده و نیازمند برنامهریزی و سازماندهی در بستر فضای حقیقی و مجازی است، بیان میکند این کتاب رهیافت و نقشۀ راه نامزد انتخاباتی است و میتواند نگرش و بینشی نو در هریک از نامزدهای انتخاباتی خلق کند تا با قدرت در کارزار انتخاباتی حضور یابد و برای پیروزشدن هماوردی کند. درواقع، این کتاب رهیافتی است بهسوی کارزار آگاهانه و هدفمند و قدرت کارزار انتخاباتی را افزایش میدهد.
نویسنده در مقدمه کتاب تأکید میکند این کتاب، کاربردی است و برای کنشگران و بازیگران سیاسی و علاقهمندان به حضور در عرصههای انتخاباتی راهگشاست. این کتاب به نامزد انتخاباتی کمک میکند تا با آشنایی با مفاهیم جغرافیای انتخابات، بر حوزۀ انتخاباتی اشراف یابد و آمادگی حضور در کارزار را داشته باشد. همچنین، نامزد انتخاباتی با کاربست مفاهیم و روشها میتواند کارزار انتخاباتی را راهاندازی کند و با بازاریابی سیاسی یورشی سهم بزرگی از بازار رقابت انتخاباتی را بهسوی خود جذب کند. با برندسازی مناسب و انتخاب نماد و پیام و شعار تأثیرگذار، وی میتواند جامعۀ هدف را متأثر و همراه کند و با تبلیغات فراگیر و بهکارگیری تکنیکها و تاکتیکهای انتخاباتی، پیامها و شعارهای نامزد را در بازار سیاسی برای رأیجویی بیشتر و بهویژه جذب طرفداران مردد و جامعۀ هدف به فروش برساند.
کتاب «کارزار انتخابات؛ راهبرد، راهنما، راهکار» در ۲۴۰ صفحه و با بهای ۱۰۰ هرازتومان وارد بازار نشر شده است.
انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی
کتاب «انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی»، اثر پژوهشی سیدرضا نقیبالسادات، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انتشارات ایران منتشر شد.
این کتاب در چهارده فصل به این شرح تدوین شده است: فصل اوّل: انتخابات / فصل دوّم: مبارزات انتخاباتی / فصل سوّم: تبلیغات سیاسی و ویژگیهای آن / فصل چهارم: احزاب سیاسی و نقش آنها در تغییر / فصل پنجم: نخبگان و انتخابات / فصل ششم: افکار عمومی و شیوۀ هدایت و سازماندهی و اقناع آن / فصل هفتم: افکار عمومی و شیوههای سنجش آن در انتخابات / فصل هشتم: مشارکت سیاسی / فصل نهم: انتخابات و شیوههای موفقیت در آن / فصل دهم: تبلیغات در انتخابات / فصل یازدهم: تکنیکهای تبلیغات سیاسی؛ ابزار متقاعدسازی / فصل دوازدهم: رسانهها و انتخابات / فصل سیزدهم: تکنیکهای تبلیغ سیاسی و فصل چهاردهم: دستاوردهای انتخابات و پیروزمندان این عرصه.
پژوهشگر این اثر با اشاره به انجام پیکارهای انتخاباتی در کشور در هر ۲ سال یک بار، تأکید میکند فرازونشیبهای سیاست و مرزبندیهای جناحی رویکردهایی خاص را در تبلیغات سیاسی به همراه داشته است. وی ماهیت تبلیغ در کشور را بهسبب ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعی از ارزشهای اسلامی دانسته، بااینوصف تصریح میکند در جنبۀ عملی تبلیغ، تکنیکهای هر نامزد انتخاباتی یا هر جناحی متفاوت و تابعی از شرایط یا باورهای هریک از ایشان است.
نویسنده همچنین با تاکید بر اهمیت تبلیغات انتخاباتی در پیروزی نامزد انتخابات، به رقابت بین نامزدهای انتخاباتی اشاره کرده و بیان میکند این رقابت گاه به استفاده از شیوههایی منجر میشود که چندان با ارزشهای حاکم بر جامعۀ ایرانی منطبق نیست. نویسنده معتقد است با شیوههای صحیح و استفاده از اصول و فنون تبلیغاتی مقتضی و کمهزینه و آگاهیبخش و دوری از اسراف و تبذیر و لابیگریهای فسادخیز پشت پرده میتوان جایگاهی مناسب در بین افکار عمومی برای نامزد انتخاباتی به دست آورد.
کتاب «انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی» راهنمایی برای تبلیغات سیاسی در موسم انتخابات است و چارچوبی کاربردی برای نامزدهای انتخاباتی در عرصههای سیاسی فراهم میآورد. موضوع این اثر دامنۀ گستردهای تحت عنوان «مبارزات انتخاباتی» را پوشش میدهد؛ اما تأکید اصلی بر تکنیکهای تبلیغات سیاسی است و بیش از ۱۰۰ تکنیک تبلیغ سیاسی در آن ارائه شده است. تکنیکهایی که مقابل آنها نشان ستاره است پیشنهاد نگارنده است، که حاصل تجربۀ سالیان متمادی اشتغال نگارنده در عرصۀ تبلیغات است.
پژوهشگر این اثر برای سهولت استفاده از کتاب برای دانشجویان رشتۀ ارتباطات، چارچوب طرح مباحث با برخی سرفصلهای دروس این رشته، نظیر اقناع و ترغیب و جامعهشناسی تبلیغات، انطباق داده است.
کتاب «انتخابات و تکنیکهای تبلیغات سیاسی» در ۲۳۹ صفحه و با بهای ۱۰۰ هزارتومان منتشر شده است.
نظر شما