چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
«آوای شادمانه»؛ مرهمی بر زخم کودکان سیل‌زده سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان- سیل استان سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه خسارات جانی و مالی متعددی در مناطق سیل زده درپی داشت، کودکان سیل زده را نیز دچار مشکلات و رنج‌های روحی می‌کند که متولیان امر برای آنها برنامه‌های شاد و کتابخوانی طراحی کرده‌اند تا مرهمی هرچند کوچک بر دل این کودکان باشد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): بارش شدید باران منجر به سرزیر شدن ۴ سد و جاری شدن سیلاب در ۱۶ شهرستان و یک هزار و ۹۴۷ روستای جنوب استان سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته شده است. به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بیش از ۱۰ هزار نفر در این سیل آسیب دیده‌اند و وقوع سیل روزهای پایانی سال را به کام هموطنان در این استان تلخ کرده است.

وقوع اینگونه بلایای طبیعی علاوه بر خسارات جانی و مالی که به شهروندان وارد می‌کند، از یک سو باعث ورود خسارت به زیرساخت‌ها ازجمله زیرساخت‌های فرهنگی نظیر کتابخانه‌ها و از سوی دیگر باعث ورود آسیب روحی به کودکان و نوجوانان نیز می‌شود و در اینجاست که نیاز مبرم به امداد فرهنگی در کنار امدادرسانی های دیگر حس می‌شود.

سیل به کتابخانه‌های عمومی استان خسارتی وارد نکرد

حسینعلی خودکار رئیس اداره توسعه کتابخانه‌های عمومی استان سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زاهدان اظهارداشت: سیل به کتابخانه‌های عمومی مناطق سیل زده هیچ خسارتی وارد نکرده است.

وی ادامه داد: طبق گزارشات تنها خسارت وارد شده به چند کتابخانه محلی و روستایی بوده که به صورت داوطلبانه در حال فعالیت هستند و توسط خود شهروندان احداث و مدیریت می‌شده است.

آسیب سیلاب به کتابخانه های محلی

عبدالحکیم بهار، مدیر کتابخانه «خانه بهار» از روستای رمین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زاهدان اظهارداشت: سیل و سیلاب‌هایی که در چند روز گذشته جنوب استان و فراگرفته باعث قطع شدن محورهای مواصلاتی شده است.

وی در ادامه افزود: برخی روستاها که در سطح پایین تری قرار داشته اند با خسارات زیادی مواجه شدند و از جمله خسارات وارد شده خسارات به خانه‌های مردم و کتابخانه‌های کوچک و مردمی که برخی افراد در خانه‌های خود داشته‌اند شده است.

بهار افزود: روستای «شهرستان» از توابع دشتیاری به طور کامل به زیر آب رفته و باعث ورود آسیب جدی به کتابخانه محلی این روستا شده است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های محلی روستاهای «بمباسری» و «نوبندیان» نیز دچار سیلاب و آسیب شده است.

«آوای شادمانه» مرهمی بر زخم کودکان سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بهاردر پایان گفت: با توجه به شرایط منطقه و شرایط بد روحی کودکان از اعضای فرهنگ و هنر درخواست می‌شود برای شادی و بهبود اوضاع روحی کودکان این مناطق، در صورت امکان و پس از بازگشایی محور های مواصلاتی اجرای برنامه های فرهنگی و… را در دستور کار خود قرار دهند.

طنین آوای شادمانه پیک امید در مناطق سیل زده

در همین راستا محمدرضا سالاری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار داشت: با هدف خدمات‌رسانی به کودکان و مناطق سیل زده در قالب پیک امید و اجرای برنامه برای کودکان مذکور فراخوانی به صورت عمومی به استان‌های کل کشور ارسال و هماهنگی‌های لازم با ستاد نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: برگزاری این برنامه‌ها ضمن اینکه باعث ایجاد نشاط و شادابی در کودکان می‌شود، انگیزه بازسازی و نگاه به آینده پرامید را در کودکان زنده و پویاتر می‌کند و ازدیگر برنامه‌های این مرکز اهدای کتاب، نوشت‌افزار و اسباب بازی به کودکان و نوجوانان مناطق سیل زده است.

«آوای شادمانه» مرهمی بر زخم کودکان سیل‌زده سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه مقرر از در راستای پیک امید از ظرفیت مراکز سیار و مربیان جهادگر کانون پررورش فکری به مدت یک هفته استفاده شود، گفت: هماهنگی‌های اولیه با فرماندار و رئیس آموزش و پرورش شهرستان دشتیاری صورت گرفته است.

مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان افزود: هدف از برگزاری چنین برنامه‌های در قالب امداد فرهنگی، شادی آفرینی در میان کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان است و حضور هر مسئول در این مناطق و یا اجرای هر برنامه فرهنگی و مفرح و شادی بخش دل‌های زیادی را به آینده‌ای روشن و زندگی با نشاط امیدوار می‌کند.

ورود آسیب جزئی به مراکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان

وی با اشاره به خسارت‌های سیل به مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان های سیل زده گفت: در مرکزچابهار دچار خسارات جزئی و ورود آب شده که با اقدام به موقع همکاران مرکز مشکل رفع شده است و در مرکز شهرستان نیکشهر نیز خساراتی جزءی وارد شده که در دست تعمیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها