سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
انسان دوران مادها و مردم عصر هخامنشی چگونه می‌اندیشید و می‌کوشید؟

کتاب «ایران و ریشه‌هایش» نوشته محمدعلی نویدی از سوی انتشارات دایره دانش منتشر و راهی بازار نشر شد. مولف در این کتاب به این پرسش پاسخ داده که مردمان آریایی، انسان دوران مادها، مردم عصر هخامنشی، چگونه می‌اندیشید و می‌کوشید؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ایران و ریشه‌هایش» نوشته محمدعلی نویدی به تازگی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و روانه بازار نشر شده است. نویسنده در این کتاب در قالب طرح یک سوال مبنی بر اینکه ایران چیست و ریشه‌های آن کدام است مطالبی را پیش روی مخاطب قرار داده است.

نویسنده کتاب «ایران و ریشه‌هایش» در پاسخ به این سوال که ایران چیست و ریشه‌های آن کدام است؟ می‌گوید: این پرسش یک سوال معمولی و سطحی نیست، بلکه یک پرسش تفکری اثری و از جنس پرسش‌های فلسفی و ژرف اندیشانه، کنجکاوانه، باریک بینانه و نکته سنجانه است؛ بنابراین، برای کاوش و پژوهش و نگارش چنین کتابی، رهیافت، رویکرد و روش و منش ویژه ای لازم است و آن نگرش و روش «تفکراثربخش» بوده است. دیدگاهی و متدی که شالوده آن را آمیزه‌ای از تفکر و عمل و اثر تکون می بخشد.

برای پژوهش و تحقیق در خصوص ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران باستان به نگاه و نگرش تفکری، اندیشه ورزانه و اثرمندانه نیاز داشته‌ایم. یعنی، بازسازی عقلانی با حفظ جوهره. جان‌ها و جوهرهای وجودی و اثری ایران، به تحقیق، همان ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران است. چرا ایران و ایرانیان در تاریخ جهان و بشریت سر برافراشت و برتری یافت و ماندگاری شد؟ والا تباری و تبارمندی و ریشه داری ایران به چیست؟ شکوهمندی، عظمت و بلندی ایران با ریشه داری آن بستگی عمیق و ارتباط وثیق دارد. زمانه و زندگی مردمان ایران باستان چگونه بوده است؟ مردمان آریایی، انسان دوران مادها، مردم عصر هخامنشی، چگونه می‌اندیشید و می‌کوشید؟

در این کتاب، پرسش از چیستی و چگونگی حکمت و خردورزی ایرانیان همچنین علم ورزی، دانش اندوزی، و صنعت کاربردی و کاربستی ایران مطرح شده است. در بخش دیگری از کتاب نیز درباره نگرش و کنش و شاخص‌های پنداری، رفتاری و کنش‌گری ایرانیان پژوهش شده است.

کتاب «ایران و ریشه هایش» در پنج فصل با ۲۷۰ صفحه عرضه شده است:

فصل اول، ایران باستان و اندیشه ورزی، نام دارد. در این فصل از نسبت ریشه‌های ایران با اندیشه‌های ایران باستان تحقیق بعمل آمده است.

فصل دوم، ایران باستان و پژوهش و پژوهش گری نام دارد. سوال اصلی این فصل آن است که با کدام نگاه و روش پژوهشی می‌توان ریشه‌های ایران باستان را کاوید و شناخت؟

فصل سوم، ایران باستان و پرسش و پرسشگری نام گرفته است. پرسش‌های اصیل و ماندگار ایرانیان باستان چیستند؟ چرا این پرسش‌ها موجب مانایی و ماندگاری و پایایی و پایندگی ایران شدند؟

فصل چهارم، ایران باستان و زندگی مردمان دوران مادها نام دارد. مادها به عنوان اولین اقوام آریایی ساکن در فلات ایران زمین، دارای چه ریشه‌ها و اندیشه‌ها بودند و چرا توانستند نخستین حکومت ایرانی را تأسیس کنند؟

فصل پنج، ایران باستان و زندگی در دوران هخامنشیان نام دارد. وضعیت اندیشه، علم، دانش، صنعت، فنون و ارتباطات، تعاملات و مناسبات اجتماعی و ملی و جهانی در زمان و زندگی دوران هخامنشیان چگونه بوده است. در اولین امپراتوری جهانی ریشه‌ها چگونه روییدند و بالیده شدند و ایران بزرگ را ساختند؟

کتاب «ایران و ریشه‌هایش» در ۲۷۰ صفحه تحقیق و تألیف و چاپ و منتشر شده است و برای اهل دقت، اندیشه، تاریخ، فرهنگ و تمدن و برای علاقه به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اندیشه و فرهنگ و تمدن ایرانی به عنوان یک کتاب مرجع و منبع محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • rav IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    تبریک مبارک.. واقعا چه سوالات خوبی.. ایران چیست ..؟؟(بهمراه حتی این سوال که ایران کیست..؟؟) (بهرحال همه در دنیای ماده ، چه کشور شهر دریا اقیانوس رود و غیره ، احتمالا دارای روح و تفکر و شخصیت هستند) (البته اگر هم حسش بود و هم زیاد طولانی نمیشد پاسخی در حد که لایق هم باشد تقدیم میشد اما ..؟؟) (اما بهرحال امید به رسیدن به آنچه که هدف بوده که ان شالله پاک و مقدس بوده با تاثیرات خوب و عالی)
  • عسگر ترک IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    یک تفکر غلط نویسنده کتاب مرتکب شده است آنهم مادها راآریایی توصیف کرده است مادها اقوام ترک هستند و ربطی به آریایی وهندو ندارند ولی هخامنشیان مردم ترد شده از هندوستان بودند و نژاد شان هم آریایی وهندو است
  • اریایی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    باید بدانیم اصالتمان چیه وبه گذشته مان افتخارکنیم
  • بهروز نجفپور DE ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    باسلام ببینید پیشینیان ما چگونه برای رسیدن به یک حکومت مقتدر می اندیشیدند وتلاش میکردند وحالا عده ای میخاهند با تمدن غرب که تمدن سلطه است وهیچ ارزشی برای باورهای ما ندارند بر این کشور تحمیل وحکومت شبیه انان را بنا کنند بدانید که ما ریشه مذهبی داشته ایم وپیامبر ان را تایید کرده
  • علام IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    آریایی‌ها از هند امدند
  • حبیب IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    با سلام خسته نباشید این کتاب می تواند در حوزه پژوهش و علاقه مندان به تاریخ بسیار خوب باشد جهت خرید از طریق سایت هم طراحی انجام شود .
  • Saadat IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    درود بر شما... ممنونم بابت تهیه و تدارک این مطالب که اگر من بودم به زبانی شیوا که مد نظر همه و مفید تر و مختصر از آن جهت که بیشتر کلمات در قالب یک معنی ولی با جایگاه‌ها متفاوت که بکار بردن آنها در کنار هم معنی جمله را گرفته و غیر قابل فهم برای مخاطب ،که من باشم می‌شود... شاید خواسته با استفاده از کلمات هم وزن و مجلسی ،دهن مخاطب را چرب کنید که متاسفانه من نظرم با این روش موافق نیست.به عنوان مثال اجتماعی و ملی و جهانی...یا مانایی و ماندگاری و.شکوهمندی و عظمت. بیشتر به نظر من ،زیادروی و اغراق در تملق می‌تونه مخاطب را خسته و فراری بدهد...من که احساس کردم بهم داره توهین می‌شود با خواندنش.عذرخواهی میکنم جهت بهتر شدن نظرم رو شفاف عرض کردم خدمتتان..بدرود
  • آرمان IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    مشتاق شدم مطالعه کنم بنظر کتاب ارزشمندی هست
  • Ahg IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    سلام و عرض ارادت بسیار مسرور شدم که این کتاب توسط نویسنده محترم چاپ ومنتشر شده حتمآ تهیه خواهم کرد وچقدر عالی شد تا به دشمنان وغارتگران این مرز و بوم اندیشه ها و رفتار دوران کهن سران را به رخ بکشیم . زنده باد ایران و ایرانی
  • حمید IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    مادها و اریایی آنهم در شمال غرب ایران !!!!!؟؟؟
  • ستاره سپهرو IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    بسیار خوب بود .ممنونیم
  • هوشنگ نظری IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    بنظرم پژوهش بسیار جالبی است که تاکنون به این شکل انجام نشده. پرسشی همگانی لذا پاسخش اقناعی خواهد بود
  • پاشا DE ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    الحق که ایبنا هستید
  • امیرحسینی US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    قطعا کتابی ارزشمند وتاثیرگذاراست. برای هرایرانی علاقمند به تاریخ وهویت،آگاهی بخش و مفیدوجذاب خواهدبود.با سپاس ازجناب نویدی و منتشران گرامی،وباآرزوی افزایش سطح آگاهی روزافزون ملت عزیزایران
  • مدرس دانشگاه IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    ایران هیچ ربطی به هخامنشیان و پارسیان ندارد . ما ریشه مان هندغربی تا کویر لوت است ..
  • البرز IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    اینجا چی گفتی جز تعریف از آن کتاب کردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها