سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -محمد تفرشی: میلاد عرفانپور در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطرح کرد: هنرمند برای رسیدن به جهانبینی و فهم جهان، باید سیر و سلوکی داشته باشد و آن را در هنر خود منتقل کند. هنرمندی که خالی از اندیشه، جهانبینی و فهم درست است؛ ممکن است از لحاظ صوری و ظاهری آثار قابلتوجهی هم داشته باشد اما این آثار ماندگار نخواهد ماند.
عرفان پور تأکید کرد: همه هنرمندان لزوماً نباید در کنار هنر، مقالهنویس و یا نظریهپرداز هم باشند؛ اما همهٔ هنرمندان طراز انقلاب اسلامی باید اهل تفکر، اهل سیروسلوک در معنا، اندیشه و معرفت باشند. ممکن است هنرمندی اهل مقالهنویسی نباشد. اشکالی هم ندارد؛ ولی نباید در واقع نفی این نمیکند که هنرمند باید اهل اندیشه باشد و باید در شعر، نقاشی، خط و همچنین اثر سینمایش جهانبینی داشته باشد و درنهایت عمق محتوایی و صدق هنرمند است که سبب ماندگاری اثر میشود.
وی تاکید کرد: راز ماندگاری یک اثر هنری صدق است و اگر آوینی روایت فتحش باقی میماند لزوماً به این معنا نیست که این اثر از نظر اصول هنری در اوج است؛ بلکه صدقی در روایت فتح است که حتی ساختار و فرم را با خودش پیش برده است.
عرفانپور گفت: این صدق باید در کار هنرمندان ما باشد و اگر صدق باشد هنرمند نقش بازی نمیکند، هنرمند باید به معنایی برسد و خودش را سینهخیز به سمت متعالی بکشاند آن وقت حال حقیقی خودش را بیان میکند.
وی در پایان افزود: الحمدلله هنرمندان ما همچنان هم اهل تفکر و سلوک هستند و آثار خوبی که خلق میشود، ناشی از این صدق، معرفت و سلوک است. اما هر کجا که ضعف و خلا داریم ناشی از ساختارزدگی و توجه بیش از حد به فنون بهجای سلوک و صدق هنری است. این هر دو باید با هم باشند؛ یعنی فن هنر در کنار سلوک هنری باید کنار هم همچون دو بال پرندهٔ هنر باشند و حرکت کنند. در واقع اگر هر کدام از این بالها ضعیف باشد عملاً راه اثر هنری برای بهانجامرسیدن دشوار میشود.
نظر شما